VAKARA ZIŅAS: Klārksons zaudējis darbu, jo sadevis kolēģim pa seju

Ar tanku «BBC» nogādā petīciju «Top Gear» vadītāja Džeremija Klārksona aizstāvībai. © Scanpix

Raidorganizācija «BBC» nule kā paziņojusi, ka atbrīvo no darba raidījuma «Gāzi grīdā» («Top Gear») vadītāju Džeremiju Klārksonu (54), pamatojot savu lēmumu ar to, ka Klārksons nesen notikušajā incidentā, kurā viņš uzbrucis šova producentam, veicis ne vien fizisku, bet arī vārdisku uzbrukumu, pēc kura producents stipri asiņojis un viņam bijusi nepieciešama mediķu aprūpe.

Krietni pāršāvis pār strīpu

«BBC» ģenerāldirektors Tonijs Hols atzinis, ka viņš pats pieņēmis izšķirošo lēmumu atlaist Klārksonu no «BBC», ko gan viņam nācies darīt ar lielu nožēlu. Oficiālais lēmums pieņemts 16 dienas pēc tam, kad noticis iepriekš minētais incidents, kura laikā izcēlies strīds un kautiņš starp Klārksonu un šova producentu. Hols izteicies, ka Klārksons konkrētajā gadījumā krietni «pāršāvis pār strīpu». «Nevar būt tā, ka vienam rakstīti vieni noteikumi, bet otram pavisam citi, atkarībā no amata, popularitātes vai finansiāliem apsvērumiem.»

Negadījuma izmeklēšanā atklājās, ka Klārksons pēc diezgan garas vārdu apmaiņas ar Oisinu Timonu, 36 gadus veco «Gāzi grīdā» producentu, viņam uzbrucis. Fiziskais uzbrukums turpinājies 30 sekundes, un pēc tā Timonam bijusi nepieciešama mediķu palīdzība. Pēc apkārtējo liecinieku liecībām, kuri apturēja Klārksona uzbrukumu Timonam, zināms, ka Timons nav atbildējis uz Klārksona uzbrukumu un nav pret viņu izmantojis fizisku spēku.

«BBC» uzsāka disciplināro izmeklēšanu. Vēlāk Klārksons gan gājis atvainoties, taču Oisins Timons skandalozo auto žurnālistu savā mājā nav ielaidis. Pēc tam Klārksons pats ziņojis «BBC» par notikušo incidentu, pēc kura šovs izņemts no programmas. 

Kašķis aukstas gaļas dēļ

Strīds liktenīgajā dienā izcēlies tāpēc, ka producents vēlu vakarā nevarēja sagādāt Klārksonam steiku un piedāvāja aukstu gaļu no viesnīcas virtuves. Klārksona darba līguma termiņš beidzas šā mēneša beigās. Disciplinārajā izmeklēšanā noskaidrots, ka Klārksons 20 minūtes lamājis producentu, bet pēc tam sekojusi 30 sekunžu iekaustīšana. Britu mediji ziņo, ka producentam strīds beidzies ar uztūkušu un asiņojošu lūpu. Pēc starpgadījuma Timons pats aizbraucis uz slimnīcu, domādams, ka zaudējis darbu.

«Timona kungs informējis policiju, ka negrasās ierosināt lietu,» paziņoja producenta advokāts. «Pēdējo nedēļu notikumi ir bijuši ļoti nepatīkami incidentā iesaistītajiem cilvēkiem. Notikušais atstājis lielu iespaidu uz Oisinu, viņa ģimeni un draugiem.» Tāpat advokāts norādīja, ka Timons vienkārši vēlas pēc iespējas ātrāk atgriezties darbā raidorganizācijā. Aizvadītajā nedēļā pasaulē populārā automobiļu TV raidījuma producents pirmo reizi arī publiski komentēja konflikta situāciju.

Timons savā paziņojumā, ko publicēja izdevumā «Irish Examiner», norādīja, ka respektē raidsabiedrības «BBC» lēmumu nepagarināt darba līgumu ar Klārksonu. Viņš arī piebilda, ka raidījuma vadītājam ir «unikāls talants» un saprot «Top Gear» fanus, kuri ir saskumuši, redzot Klārksonu aizejam.

«Es respektēju un esmu pateicīgs «BBC» par viņu rūpīgo un tajā pašā laikā ātro izmeklēšanu šajā nožēlojamā incidentā,» paziņojis producents. ««Top Gear» komandā nostrādāju gandrīz desmit gadu un mīlu šo raidījumu. Šajā laikā man ar Džeremiju bija pozitīvas un veiksmīgas darba attiecības, realizējot dažādus projektus. Viņš ir unikāls talants, un esmu pārliecināts, ka daudzi ir sarūgtināti, ka šovs beidzās tieši šādā veidā,» rakstīja Timons.

Fani, tanks un nāves draudi

«Es ceru, ka zini, ko izdarīji, Oisin, tāpēc «Top Gear» fani tevi tāpat nogalinās. Esmu dzirdējis, ka Kaimanu salās šobrīd ir tīri ērti...» ar šādiem un līdzīgiem lāstiem, draudiem pēc notikušās «jezgas» producentu sociālajos tīklos sāka aizskart Klārksona fani, kaut arī bijušais raidījuma vadītājs aicinājis to nedarīt. «Kaut nu cilvēki liktu Oisu mierā, jo tā nav viņa vaina,» pirms raidorganizācijas gala lēmuma izteicās pats Klārksons, pie reizes neskopojoties «BBC» virzienā raidīt kārtējo lērumu ar rupjībām. 

Arī aizskartā producenta advokāts Pauls Daniels norādījis, ka aizvadītais mēnesis Timonam, viņa ģimenei un draugiem ir bijis vienkārši murgs. «Atgādinu, ka Lielbritānijas likumi aizsargā cilvēkus, kuri ir tikuši aizvainoti, diskriminēti vai fiziski aizskarti darbā. Visiem uzņēmuma darbiniekiem ir pienākums savus kolēģus aizsargāt no šādas rīcības,» skaidroja jurists.

Britu tabloīdi mēļo, ka Klārksons savam īru kolēģim konfliktā esot veltījis arī repliku, kuru literārā latviešu valodā varētu tulkot kā «tu esi seksuāli izmantota īru vāverīte». Turklāt jāpiemin, ka pērn Klārksons no «BBC» jau saņēma pēdējo brīdinājumu pēc tam, kad raidījuma ieraksta mēģinājumā auditorijas klātbūtnē izmantojis melnādainiem cilvēkiem angļu valodā netīkamu apzīmējumu, kas sākas ar burtu «n».

Savukārt «BBC» ģenerāldirektors Tonijs Hols pēc tam, kad bija paziņojis par raidījuma populārā vadītāja atlaišanu, saņēmis pat nāves draudus. Policija jau sākusi izmeklēšanu, un kopš draudu saņemšanas Holam tiek nodrošināta apsardze 24 stundas diennaktī, kas izmaksājot 1000 angļu mārciņas dienā.

Tikmēr Klārksona fani turpina nepadoties, proti, «BBC» galvenajā mītnē Londonas centrā ar tanku nedēļu pēc iepriekš aprakstītajiem notikumiem tika nogādāta petīcija ar vairāk nekā miljons parakstiem, lai panāktu visā pasaulē populārā raidījuma vadītāja atjaunošanu amatā.

Raidījumu visā pasaulē skatās vairāk nekā 350 miljoni cilvēku, un ik gadu tā ienākumi «BBC» komerciālajam atzaram «BBC Worldwide» ir aptuveni 50 miljoni Lielbritānijas mārciņu (70 miljoni eiro). «Sodiet Džeremiju Klārksonu, kā vien vēlaties, bet neatceliet  «Gāzi grīdā»,» teica «Guido Fawkes» žurnālists Harijs Kols un piebilda, ka «mēs pārstāvam klusējošo vairākumu «Gāzi grīdā» skatītāju».

Rupjais Klārksons pelnošākais «BBC» darbinieks

«Kāds kauns, «Top Gear» bija vienīgais «BBC» raidījums, kuru bija vērts skatīties. Vairāk «BBC» kanālu neslēgšu!» «Patiesi žēl. Īstens talants aizgājis, un «Top Gear» bez Klārksona ir kā Anglija bez lietus, nevaru iedomāties!» – bez petīcijas interneta āres pārplūdināja fanu izteikumi un uzmundrinājumi savam TV elkam. Kas tad ir šisDžeremijs Čārlzs Roberts Klārksons, kurš11. aprīlī svinēs savu 55 gadu jubileju un kura vadītos raidījumus «Top Gear» ar nepacietību gaidīja skatītāji visā pasaulē?  

Britu televīzijas raidījumu vadītājs un žurnālists, kurš specializējās automobiļu jomā, nāk no Donkasteras Sautjorkšīrā, Lielbritānijā. Uzsācis vietējā žurnālista karjeru Ziemeļanglijā, Klārksons kļuva par sabiedrībā pazīstamu personību, 1988. gadā sākot vadīt «BBC» raidījumu «Gāzi grīdā». 2005. gadā saņēmis «Emmy» balvu, bet 2007. gadā – «National Television Awards» balvu. Avīžu «Sunday Times» un «The Sun» iknedēļas slejas, kā arī vairāku grāmatu autors. Kopā ar žurnālistu Džeimsu Meju bija pirmais, kurš ar automobili sasniedza Zemes ziemeļu magnētisko polu, kas tika iekļauts arī vienā no «Gāzi grīdā» raidījumiem.

Klārksons ir īsts mākslinieks. Jokdaris. Īgņa. TV zvaigzne un filozofs. Reizēm neiecietīgs, augstprātīgs un kašķīgs, taču vienmēr ar kolosālu humora devu. Vislabāk mēs viņu pazīstam no TV ekrāniem, kur viņš parasti ālējas ar autiņiem, taču aiz bravūrīgās fasādes stāv augsti profesionāls žurnālists. Klārksons ir arī starp tiem TV stāriem, kurus atpazīst arī meitenes, kas neinteresējas par jaudīgiem, stilīgiem un jauniem autiņiem, kas tiek aprunāti «BBC» raidījumā. Bez automobiļu tēmām Klārksons veido programmas un raksta grāmatas par vēsturi un tehniku. Tajās viņš dusmās plēš matus, tomēr nepaguris asprātīgi turpina cīņu ar nejēdzībām, kas notiek ap mums ik dienu. Šokējošas, drosmīgas un visbiežāk trakoti smieklīgas – tādas ir Džeremija Klārksona atziņas. Viņa rīcība un izteicieni dažreiz noveduši pie nopietnas masu mediju, politiķu un sabiedrības kritikas. Klārksonam piemīt tā humora izjūta, kas aizvaino vismaz trīs ceturtdaļas pasaules iedzīvotāju un reizē nebeidzami sajūsmina. Jo Klārksona izteikumi aizskars ikvienu, kurš iedomāsies tos uztvert simtprocentīgi nopietni. Klārksons ticis saukts par mačo un šovinistu cūku, kā arī izvirzīts viedoklis, ka viņam droši vien nav bail no lodēm, ja ņem vērā to, cik cilvēku viņš iemanās apvainot ar savu grāmatu vai frāzi raidījumā.

Klārksons ir bijis iesaistīts neskaitāmos skandālos par saviem izteikumiem «Gāzi grīdā». Viņš vairākkārt raidījumā izmantojis rasistiskus vārdus un salīdzinājumus, kā arī imitējis nacistu sveicienu, jokojis par tālbraucējiem kā lielceļu prostitūtu slepkavām, izteicis aizskarošus jokus par toreizējo premjerministru Gordonu Braunu. Klārksonam vienmēr bijis un ir viedoklis par teju vai visu – olimpisko spēļu organizēšanas tēriņiem, Tonija Blēra,  Deivida Kamerona, Keitas Mosas un vēl desmitiem zināmu politiķu, mākslinieku, lielāku un mazāku slavenību darbiem un nedarbiem, par Eiropas Savienības likumiem, par Londonas bezpajumtniekiem un, protams, automašīnām.

Interesanti, ka viens no humoristiski izklaidējošā raidījuma vadītājiem bija pats pelnošākais telekanāla «BBC» darbinieks. Klārksons gada laikā pat iemanījās nopelnīt 21 miljonu dolāru, kas bija tieši desmit reižu vairāk, nekā tajā laikā nopelnījis «Toyota Motor» koncerna prezidents. Tiesa, oficiāli Džeremijs Klārksons «BBC» kompānijā nopelna tikai vienu miljonu angļu mārciņu gadā, taču viņš skaitās arī kāda uzņēmuma līdzīpašnieks un līdz ar to daļējs «Top Gear» zīmola īpašnieks. Vēl Klārksons pārdevis savas mediju koncerna «BBC» daļas, un tas jūtami ietekmējis viņa gada kopējos ienākumus.

Kas tālāk?

Klārksons oficiāli no «BBC» radījuma vadītāja amata tika atstādināts 10. martā uz izmeklēšanas laiku, taču iepriekš jau paziņoja, ka atlaišanas gadījumā tiesāsies ar raidorganizāciju. Žurnālists uzskata, ka «BBC» pret viņu izvērsusi «nomelnošanas kampaņu», bet solījis, ka «to tā neatstās». Viņš vēlētos izbraukt vēl pēdējo apli pa «Gāzi grīdā» trasi netālu no Londonas.

Vienlaikus parādījušās ziņas, ka «BBC» sākusi filmēt jaunā šova «The Getaway Car» pilotepizodi. Pārraidē konkursa dalībnieki dodas uz ārzemēm, lai veiktu grūtus braukšanas uzdevumus. Pagaidām nav zināms, kas notiks ar šīs sezonas «Top Gear» raidījuma atlikušajām trim epizodēm, kuras ir jau nofilmētas un kurām bija jāpiefilmē tikai studijas skati ar klātesošo auditoriju. Pārējie divi raidījuma vadītāji Ričards Hemonds un Džeimss Mejs paziņoja, ka bez Klārksona raidījumu nevadīs, kaut arī tādu variantu uz izmeklēšanas laiku sākotnēji piedāvāja «BBC».

 

Klārksona smalkā britu humora «pērles»

Pusdienās «Hyundai XG» dizaineri laikam apēda spanielu.

Katru vasaru ceļoju ar bērniem tur, kur cilvēki ir mazāk laimīgi nekā mēs. Uganda. Albānija. Kambodža un tā tālāk. Šogad – Kalifornija.

Kaut kas nav labi... tā smaidošā automašīnas priekša... Izskatās kā muļķis... Tā būtu jāsauc par «Ferrari F430 Sociālais atbalsts»

Man likās, ka citplanētieši no filmas «Vīri melnā» uzvarēja un atstāja Manhatanu. Bet «American Airlines» stjuartes pierādīja pretējo.

«Jaguar XKR-S» pakustināja dibenu ātrāk nekā Džordžs Maikls.

Nesaprotu, kam ir domātas tās īpaši izceltās līnijas sabiedriskajam autobusam. Kāpēc tiem, kuriem nav naudas, ir jābrauc ātrāk par mani?

«Alfa Romeo Brera»: uztveriet viņu kā Andželīnu Džoliju. Esat dzirdējuši, ka viņa ir mazliet vājprātīga un neko neēd, izņemot tapešu līmi. Bet izbaudīt to jūs taču neatteiktos, vai ne?

Pēc manām domām, «Ferrari» ir vienkārši samazināta tā kunga Dieva kopija!

«Ferrari 355» – paipalu olas, sajauktas ar seleriju un pasniegtas galdā Džūlijas Robertsas nabas izliekumā.

Britu atomzemūdenes tiek uzskatītas par nedrošām... Interesanti zināt – kāpēc? Laikam tāpēc, ka tajās nav pacēlāja invalīdu krēsliem.

«Suzuki Wagon R» – no tā apzināti jāizvairās kā no neizsargāta seksa ar transvestītu no Etiopijas.

Kad mani moka bezmiegs, pietiek ar skatu uz «Toyota Camry» foto – guļu kā zīdainis.

Ātrums nekad nevienu nav nogalinājis, bet negaidīta bremzēšana ceļa vidū... tas gan nogalina!

Svarīgākais