Kar­lī­ne Štā­la – so­li sā­ņus no for­mu­las

© F64

Vie­nī­gā Lat­vi­jas for­mu­las brau­cē­ja Kar­lī­ne Štā­la, ja iz­do­sies pie­sais­tīt spon­so­rus, nā­ka­mo se­zo­nu, vis­ti­ca­māk, aiz­va­dīs, star­tē­jot «Ra­di­cal» sa­cīk­šu au­to sa­cen­sī­bās. Lai gan tā­pat kā jeb­kurš for­mu­las brau­cējs vi­ņa sap­ņo par auto­spor­ta ka­ra­li F-1, tas va­rē­tu pie­pil­dī­ties, ja sa­krīt di­vi priekš­no­tei­ku­mi: liels žūk­snis nau­das un lie­la veik­sme.

Pat­la­ban Kar­lī­ne Štā­la jau vai­rāk ne­kā ga­du strā­dā «RA Mo­to­rsports», kas no­dar­bo­jas ar «BTA Ral­lijs Tal­si» un «1000 kilo­met­ru» sa­cen­sī­bu or­ga­ni­zē­ša­nu. «Var teikt, ka es­mu at­ra­du­si la­bā­ko va­ri­an­tu no paš­laik ie­spē­ja­miem. Vi­de ir tā pa­ti – auto­sports, un kat­rā ga­dī­ju­mā nav tā, ka man no rī­tiem ne­gri­bē­tos iet uz dar­bu,» vi­ņa sa­ka. Pa­ra­lē­li tam auto­spor­tis­te ko­pā ar ral­li­ja brau­cē­ju Rai­mon­du Strok­šu dar­bo­jas «Be­Fast.lv», or­ga­ni­zē­jot sa­cen­sī­bas kar­tin­giem un ie­las ma­šī­nām. «Pro­tams, mēr­ķis ir pa­šai star­tēt no­piet­na­jā auto­spor­tā, bet ta­gad tā nu ir, kā ir, – nau­du ar to ne­var no­pel­nīt. Tā­pēc paš­rei­zē­jais darbs ir la­ba al­ter­na­tī­va.»

Pie­spie­du pau­ze

Ar auto­spor­tu Kar­lī­ne sā­ka no­dar­bo­ties 13 ga­du ve­cu­mā. Pēc piec­u ga­du star­tē­ša­nas kar­tin­gā, tos­tarp Eiro­pas un Aus­tri­jas čem­pio­nā­tos, Štā­lu pa­ma­nī­ja arī ci­tu dis­cip­lī­nu pār­stāv­ji. Ti­ka do­ta ie­spē­ja braukt ar «Le­gend Car», kas ir kaut kas pa vi­du starp for­mu­lu un sa­lo­na au­to, vē­lāk se­ko­ja da­ži tes­ti ar Ha­ral­da Šlē­gel­mil­ha BMW for­mu­lu, ku­ru lai­kā Kar­lī­ne sa­pra­ta, ka for­mu­la vis­vai­rāk at­bilst vi­ņas pra­sī­bām. Di­vi ga­di ti­ka aiz­va­dī­ti «Re­nault» for­mu­las Beļ­ģi­jas čem­pio­nā­tā, pa­ra­lē­li vei­cot iz­mē­ģi­nā­ju­ma brau­cie­nus arī ar ci­tām for­mu­lām. 2007. ga­dā brau­cē­ja kļu­va par «Re­nault» for­mu­las čem­pio­nā­ta uz­va­rē­tā­ju, ta­ču 2008. gads jau bi­ja kriet­ni sma­gāks. Augot čem­pio­nā­ta no­piet­nī­bai, auga arī fi­nan­si­ālās pra­sī­bas. Kad Kar­lī­ne bi­ja pa­va­dī­ju­si lai­ci­ņu F-3, pēc 2008. ga­da vi­ņas kar­je­ra, ja ne glu­ži ap­stā­jās, bet kriet­ni sa­brem­zē­jās gan. Kopš tā lai­ka vi­ņai sa­nā­cis vien pa­vi­zi­nā­ties ar vis­da­žā­dā­ka­jiem spor­ta au­to.

Mēr­ķē uz Le­mā­nu

Šā ga­da sā­ku­mā no če­hiem Kar­lī­ne sa­ņē­mu­si pie­dā­vā­ju­mu par brī­vu tes­tēt «Ra­di­cal» spor­ta au­to – brau­ca­mo ar 260 ZS mo­to­cik­la dzi­nē­ju. Pirms pār­is ne­dē­ļām Spā­ni­jā šie tes­ti arī veik­ti. «Man ļo­ti pa­ti­ka šī ma­šī­na. Tra­sē tā tu­ras līdz­i F-3, ta­ču at­šķi­rī­bā no for­mu­las iz­mak­sas ir sa­lī­dzi­no­ši ne­lie­las, un, ja tie­šām kāp­šu ša­jā ma­šī­nā, nav iz­slēgts, ka brauk­šu Le­mā­nas 24 stun­du au­to­sa­cīk­stēs. Tas nav nedz so­lis uz priekš­u, nedz at­pa­kaļ, bet drī­zāk sā­ņus, jo «Ra­di­cal» nav nedz for­mu­la, nedz sa­lo­na au­to. Pēc sta­bi­li­tā­tes un ci­tiem rā­dī­tā­jiem tā ir tu­vā­ka for­mu­lai, un tas ne­iz­slēdz ie­spē­ju at­griez­ties for­mu­lā. Ga­lu ga­lā ag­rāk uz­ska­tī­ja, ka tiem, ku­ri brauc DTM (vā­cu sa­lo­n-au­to sa­cen­sī­bas), ceļš uz for­mu­lu ir slēgts, ta­ču, kā re­dzam, tie­ši no DTM uz F-1 ir no­kļu­vis Pols di Res­te, tā ka viss ir ie­spē­jams. Līdz ap­rī­lim jā­mek­lē spon­so­ri, jo ko­man­das pār­stāv­ji, kas mek­lē tie­ši ātr­u pi­lo­tu – mei­te­ni, bi­ja ap­mie­ri­nā­ti ar ma­nu re­zul­tā­tu. Vi­ņi ga­ta­vi segt arī da­ļu ko­man­das se­zo­nas iz­mak­su,» pa­už Štā­la.

Sap­nis nav at­mests

Se­zo­nas iz­mak­sas ie­tver me­hā­ni­ķu al­go­ša­nu, tra­ses iz­man­to­ša­nas mak­su, da­lī­bas mak­sas sa­cen­sī­bās, arī par re­zer­ves da­ļām un deg­vie­lu. To­mēr sum­mas ne­esot as­tro­no­mis­kas. Da­lī­bas mak­sa di­vu pi­lo­tu ko­man­dai ir 1500 eiro, bet ko­pē­jās se­zo­nas iz­mak­sas «Ra­di­cal Mas­ters» sē­ri­jai ir mē­rā­mas vai­rā­kos des­mi­tos tūk­sto­šu. Tas ir vai­rāk ne­kā par pus­i lē­tāk ne­kā F-3 sa­cen­sī­bas, tās no­tiek diez­gan bie­ži un ir ar lie­lu da­līb­nie­ku skai­tu. Tas viss pa­da­ra sa­cen­sī­bas pie­vil­cī­gas spon­so­riem.

«Sap­nis par F-1 vēl ir dzi­ļi ma­nī. Es to ne­es­mu at­me­tu­si, ta­ču vai­rāk arī ne­dek­la­rē­ju pa la­bi, pa krei­si. Ļo­ti daudz ir at­ka­rīgs no veik­smes, jo ce­ļi uz F-1 ir ļo­ti da­žā­di. For­mu­lu kla­šu ir pie­tie­ka­mi daudz. Bez F-3, F-2 un «Re­nault» vēl ir da­žā­das apakš­kla­ses, un no vi­sām tām ce­ļi var aiz­vest uz F-1. Viss at­ka­rīgs no tā, kā­dus cil­vē­kus sa­tiec. Ce­ļi teh­nis­ka­jos bok­sos krus­to­jas ar vis­da­žā­dā­ka­jiem cil­vē­kiem. «Ra­di­cal» sa­cen­sī­bas «pa klu­so» tre­ni­ņu no­lū­kos iz­man­to arī da­žā­du for­mu­lu kla­šu pi­lo­ti, ie­spē­jams, arī F-1, ku­riem no­teikts li­mi­tēts tre­ni­ņu skaits.

Svarīgākais