Dīvainību ap investīcijām airBaltic ik dienu kļūst vairāk un pamazām no mozaīkas gabaliņiem, veidojas bilde, kas arvien vairāk atgādina pamatīgu afēru un noplacina sarkanbaltsarkabā novembra patriotiskās izjūtas.
Nav nekādas vienošanās par Krievijā ražoto Sukhoi SuperJet100 lidmašīnu piegādi airBaltic – tā 9. novembrī žurnālistiem klāstīja airBaltic šefs Martins Gauss. 10. novembra rītā LNT 900 sekundēs uz jautājumu, vai pieļaujama lidmašīnu iegāde no Krievijas, Gauss atbildēja skaidri – nē! Vai nu Gauss nezina, kas notiek viņa vadītajā aviokompānijā, un lietas tiek kārtotas viņam aiz muguras, vai arī viņš melo, un sabiedrībai kārtējo reizi tiek pūsta acīs migla, lai tās aizsegā izshēmotu kārtējo a la Citadele 2 afēru, bet pēdējā brīdī valdībai jāizšķir airBaltic dzīvības un nāves jautājums. Vai nu pieņemam it kā Prudentia atrastā investora bijušā vācu spiega Ralfa Dītera MontāgaGirmesa piedāvājumu, vai aviokompānijai gals klāt! Izrādās – tajā pašā laikā, vēl pirms valdības un Saeimas galīgā lēmuma pieņemšanas, airBaltic jau meklē inženierus, kas strādās specifiski ar Sukhoi. Neatkarīgās rīcībā nonācis kompānijas iekšienē izplatīts paziņojums par to, ka tiek meklēts vecākais Suhkoi Superjet inženieris un vēl viens, kā raksta personāldaļas partnere, Suhkoi «Sukperjet», kas strādās vecākā inženiera padotībā. Interesanti, ka paziņojums datēts ar 10. novembri, plkst. 9.23 – vēl pēc Gausa noliegumiem par jelkādiem nodomiem saistībā arī šīm lidmašīnām.
Līdzīgu pantiņu skandēt apmācīts bija arī Girmess – neesot nekādas vienošanās nedz par Sukhoi, nedz citu lidmašīnu iegādi. Lēmums būšot balstīts uz ekonomiskiem apsvērumiem. Nebrīnīsimies, ja gluži neviļus Sukhoi izrādīsies ekonomiski visizdevīgākie – kā informējusi LTV Panorāma, šie lidaparāti tiekot piedāvāti pat zem pašizmaksas. Krievija Latvijā cērt logu uz Eiropu ar lidaparātiem, ko Gauss centās vispirms ievilkt Ungārijā, tās aviokompānijā Malev, bet tas neīstenojās kompānijas bankrota dēļ. Nodeva kompānijas līdzīpašniekam Krievijas Vņešekonombank par iekārotšanu darbā? Arī Girmesa vārds uzpeldējis saistībā ar šo pašu banku, pret kuru Eiropas Savienība un ASV noteikusi sankcijas. Ja vēl valsts piekritīs līgumā nostiprināt Girmesam lidmašīnu pirkšanas un pārdošanas veto tiesības, tad droši varam sagaidīt šo «ekonomiski izdevīgāko» piedāvājumu, kas esot gana prasīgs pēc remontiem. Vēl viena interesanta sakritība – 25. augustā grozīts airBaltic neilgi iepriekš pieņemtais jaunais piecgades biznesa plāns, flotes atjaunošanas plānu papildinot ar «reģionālajām lidmašīnām», kam perfekti atbilst piecas Girmesa rīcībā esošās Sukhoi.
Publiski neizpaužot, kāda papildus vēl pārbaudāma informācija saņemta, valdība otrdien atlika lēmuma pieņemšanu par investoru uz šodienu. Tikmēr airBaltic iekšienē izplatītais sludinājums jau pieprasa specifisko Sukhoi apkalpojošo inženieru pieteikšanos uz karstām pēdām – līdz 23. novembrim! Gan avionozarē, gan Saeimas kuluāros klīst runas: viss jau nolemts! Kā tad tā? Vai Latvijas valstij kā 99,8% akciju turētājai ar tās demokrātiskajām institūcijām nav nekāda teikšana?
Anrijs Matīss intervijā Neatkarīgajai stāsta par vēl vienu dīvainību, kad Prudentia naktī publicēja preses relīzi par atrastu investoru airBaltic, par to iepriekš neinformējot Satiksmes ministriju kā kapitāldaļu turētāju. Pārskatot ziņu arhīvus, patiesi, lasām Matīsa skeptiskos izteikumus nākamajā rītā – Latvija neesot tik izmisusi, ka airBaltic jāpārdod jebkuram un par jebkuru cenu, vienlaikus ministrs kritizē Prudentia par «spiediena izdarīšanu», kas vēlāk ar paziņojumiem par to, ka ministrijas «neizlēmības dēļ» airBaltic var zaudēt vairākus miljonus, tikai pastiprinājās un turpinājās valdībā. Matīss gan kļūdās vienā niansē – viņš un pārējā sabiedrība par «solīdo» investoru tika informēti nevis augustā, bet septembra vidū – aizmuguriskās spēlītes tika spēlētas vēl ilgāk! Vai Matīss bija jāatlaiž, jo palaida muti, draudēja izjaukt skaisti ieshēmoto Prudnotības darījumu? Vai pāris reizes valdībai jāatliek lemšana, lai tēlotu, ka nekas vēl nav izlemts, ka domā, analizē arvien jaunu informāciju? Un beigu beigās, cītīgi visu izanalizējot – tomēr kārtējo reizi noplātīs rokas un pateiks: Sorry, esam kārtējās sprukās, nav variantu, jāņem Girmess ar Sukhoj un turpmākajām saistībām pret Krievijas militārās aviācijas ražotāju attiecībā uz detaļu piegādi un remontiem?
80 miljonu eiro aizdevumu valdība jau atbalstījusi, kas ir dīvaini laikā, kad koalīcijas partneri apgalvo, ka izraudzīto investoru neatbalstīs, bet cita investora un viņa nosauktas summas nav! Ja arī shēma jau bija zīmēta labu laiku, vai tiešām valdībai un koalīcijai arī pēc šīs afēras projekta izgaismošanas, un Vienotībai ar tās izpildītājiem pietiks nekaunības to īstenot, koalīcijas partneriem – drosmes to nepieļaut? Un vai sabiedrība vienaldzīgi noskatīsies uz kārtējo valsts izzagšanu?