Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam

Dzelzceļam Latvijā jau 155 gadi - tas ir ievērojams vecums, kura laikā dzelzceļš valsts vēsturē atstājis nozīmīgus nospiedumus. Gadu gaitā dzelzceļš piedzīvojis gan ziedu laikus, gan tehnoloģiskus uzlabojumus, izturējis konkurenci ar autotransportu, kā arī pārdzīvojis dažādas politiskās iekārtas un pārvaldes sistēmas. Arī šodien dzelzceļš ir ne tikai nozīmīgs transporta līdzeklis iedzīvotājiem, bet arī pilda milzīgu lomu valsts ekonomikā. Lai godinātu dzelzceļa 155. gadadienu, šajā rakstā piedāvājam ielūkoties pagātnē un uzzināt interesantākos faktus par dzelzceļu Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam. Savukārt piecus faktus par dzelzceļa vēsturi no 1861. līdz 1877. gadam aplūko šeit.

Foto: www.dzelzcelam155.lv

1889.gada 22. jūlijā tika atklāta regulāra vilcienu kustība pa Rīgas-Valgas-Pleskavas dzelzceļu. Šī ir pirmā par valsts līdzekļiem būvētā dzelzceļa līnija Latvijas teritorijā. Iepriekš visi dzelzceļi Latvijā tika būvēti par privātiem līdzekļiem, valstij garantējot uzņēmējiem nelielu, taču pastāvīgu peļņu - šādi tika nodrošināts valsts atbalsts uzņēmējiem, ja ar pārvadājumiem nebūtu iespējams nopelnīt.

Foto: www.dzelzcelam155.lv

Pašās 19. gadsimta beigās - 1898./1899.gadā Krievu-Baltijas vagonu rūpnīcā un uzņēmumā “Fēnikss” Rīgā saražo 9210 kravu, pasažieru un tramvaju vagonus jeb aptuveni ceturto daļu no visiem Austrumeiropā izgatavotajiem dzelzceļa vagoniem.

Foto: www.dzelzcelam155.lv

Jau 1903. gada 15. augustā tika atklāts 750 mm šaursliežu dzelzceļš no Pļaviņām līdz Valkai. Pašlaik no 210 km garā sliežu ceļa saglabājušies 33 km starp Gulbeni un Alūksni, kas ir vienīgā šaursliežu dzelzceļa līnija Baltijā, pa kuru vēl tiek veikti regulāri pasažieru pārvadājumi.

Foto: www.dzelzcelam155.lv

1904.gada 11. novembrī pabeigta 1094 km garā Ventspils-Maskavas dzelzceļa būvniecība. Tas sekmē kravu pārvadājumu pieaugumu caur Latvijas ostām, 1910. gadā sasniedzot 5,4 miljonus tonnu gadā. Mūsdienās kravu apgrozījums pieaudzis līdz 60 - 70 miljoniem tonnu gadā.

Foto: www.dzelzcelam155.lv

1913.gadā līdz ar dzelzceļa izbūvi Rīgā strauji attīstījusies rūpniecība. Rīdzinieku skaits pieaudzis no 60 600 iedzīvotājiem 1840. gadā līdz 517 500.

Foto: www.dzelzcelam155.lv

1914.gada 27. aprīlī vilcienu kustībai atklāts jaunais dzelzceļa tilts pār Daugavu un tam pielāgotā Rīgas galvenā pasažieru stacija. 1872. gadā būvētais vecais dzelzceļa tilts par vienu miljonu rubļu tiek pārdots Rīgas pilsētas domei, lai to izmantotu pilsētas satiksmes nodrošināšanai.