Latvijā ir ļoti daudz iespēju attīstīt un reālajā tirgus vidē testēt jaunas biznesa idejas - semināri, konkursi, biznesa inkubatori, akseleratori, riska kapitāla investīciju sesijas un citi. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras inovatīvo biznesa ideju konkurss “Ideju kauss” ir viena no piemērotākajām šāda veida iespējām.
Konkurss “Ideju kauss” ir pasākumu kopums, kurā iespējams apgūt uzņēmējdarbības pamatus, saņemt savas idejas izvērtējumu, tīkloties ar citiem dalībniekiem un mentoriem, kā arī pievērsties savas idejas tālākai attīstībai, izmantojot mentoru konsultācijas un nozares ekspertu sniegtos padomus.
Ja vēlies kļūt par savas dzīves noteicēju un uzņēmēju, ir jāapgūst noteiktas zināšanas, kuras uzreiz praksē jāiemēģina. Svarīgā kompetence ir zināšanas par savu klientu bāzi un tirgu. Nākamā ir tirgzinības un satura mārketings, lai spētu efektīvi komunicēt ar savu mērķa auditoriju. Tāpat prezentācijas prasmes klienta vai investora auditorijai ir ļoti lietderīgas spējas. Pamatus iespējams apgūt augstskolā pāris gadu garumā vai konkursā “Ideju kauss” trīs mēnešos.
“Ikvienai lietai, ar ko esi nolēmis nopietni nodarboties, ir nepieciešams laiks. Arī laiks, ko pavadi apmācībās, ir ieguldījums biznesā. Tāpat šīs mācības ir jāiziet, jo citādāk nav iespējams veiksmīgi virzīties uz priekšu. “Ideju kausā” diezgan īsā laikā šis uzdevums manā darāmo lietu sarakstā bija izpildīts,” skaidro Māris Belte, kurš ar ideju “Ferterex” konkursā “Ideju kauss 2017” ieguva 3. vietu.
Nenoguli labas idejas
“Atminos, ka pirms pāris gadiem man bija cita biznesa ideja, saistīta ar lāzeriem - tualetes poda dezinfekcijas UV staru lampa ar signalizāciju vākam (vīriešu disciplinēšanai, Māris iesmej). Es pat iesāku attīstīt ideju tālāk un domāju par to, bet beigās neko nopietnu neizdarīju. Pēc kāda pusotra gada internetā pamanīju, ka viena amerikāņu firma ražo un izplata faktiski tādu pašu, tikai jau gatavu produktu. No vienas puses priecājos, ka man bija realizējama biznesa ideja, bet no otras - nožēloju, ka uz šīs idejas pārāk ilgi “nosēdēju”. Ja prātā ienāk kāda laba ideja un tai ir tirgus, nesēdiet! Kāds cits var izdomāt to pašu un jau realizēt!” iesaka Māris.
“Ir skaidrs, ka pirmais bizness jebkuram reti kad īstenojas un aiziet dzīvē. Iespējams, es nebūtu varējis tik veiksmīgi attīstīt terapeitiskā lāzera ideju bez tās pieredzes, kas man pašreiz ir. Tādēļ labāk agri sākt izmēģināt un attīstīt savas idejas, lai izprastu uzņēmējdarbību. Tikai neiesaku samīlēties savā biznesa idejā, bet gan censties domāt kritiski, objektīvi un reāli. Lai gan no otras puses - tikai no kļūdām veidojas pieredze. Biznesā ir kā ar laulībām - otrās izjūk retāk nekā pirmās un trešās - vēl retāk!”
Uzņēmējs skaidro savus panākumus konkursā: ”Svarīga ir nojausma par biznesa modeli un vēl svarīgāk - par klienta vajadzībām. Ir nepieciešams skatījums ar klienta acīm uz produktu vai pakalpojumu. Ar šo izpratni iespējams virzīties tirgū un saprast, kā to iekarot. Man šis skatījums veidojās apmācību laikā un pēc uzvaras konkursā attīstījās kopā ar “Ideju kausa” mentoru Uldi Cimdiņu, ar kuru esam iezīmējuši nākotnes sadarbību.”
Māris apzinās, ka medicīnas nozare ir kompleksa un ikvienai ierīcei ir nepieciešama pamatīga izpēte un izmēģinājumi, kas nozīmē darbu un ieguldījumus vairāku gadu garumā.
“Esmu pateicīgs Rīgas Stradiņu universitātes vadošā pētnieka un Androloģijas laboratorijas vadītāja Jura Ērenpreisa gatavībai iesaistīties “Ferterex” idejas pētniecībā. Esam pārliecināti, ka lāzera terapija spēj ārstēt vīriešu neauglību, tas ir tikai zinātniski jāpamato, lai varētu ražot un pārdot ārstniecības ierīces. Lai izpēti finansētu, esmu pieteicies diviem akseleratoriem - “Commercialization Reactor” un “BuildIT”, kā arī nemitīgi uzzinu par jauniem finansējuma instrumentiem, kam piesakos. Finansējums labām un konkurētspējīgām idejām ir pieejams. Uzņēmēja uzdevums ir spēt “paņemt” šos līdzekļus un likt lietā savas biznesa idejas realizācijā,” izsaka Māris.
Lai pieteiktos konkursam, ir nepieciešams aizpildīt vienkāršu anketu uz vienas A4 lapas, aprakstot savu biznesa ideju, potenciālo klientu segmentu, iespējamo konkurenci, cenu un biznesa izaugsmes iespējas. Pieteikšanās anketa un konkursa nolikums pieejams mājaslapā www.idejukauss.lv. Nenoguli savu iespēju un piedalies konkursā “Ideju kauss”!
Konkursu rīko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra projekta “Inovāciju motivācijas programma” ietvaros, ko līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds. Konkursa akadēmiskie partneri ir Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte un Rīgas Ekonomikas augstskola. Konkursa informatīvie partneri ir Tvnet.lv, “Dienas Bizness” un “Neatkarīgā Rīga Avīze”.