Vai pievilcīgi darbinieki saņem lielāku atalgojumu?

© Foto: Pexels.com

Zinātnieki no Baltimoras Operāciju pētniecības un vadības zinātņu institūta ir pierādījuši saistību starp cilvēka ārējo pievilcību un ienākumu līmeni. Viņi publicēja savu rakstu The Conversation.

Komanda analizēja vairāk nekā 40 000 absolventu karjeru un atklāja, ka fiziski pievilcīgi cilvēki nopelna par 11% vairāk nekā viņu mazāk pievilcīgie kolēģi. Pētījuma autors profesors Nikhils Maliks uzsvēra, ka izskatam ir būtiska ietekme ne tikai uz karjeras sākumposmu, bet arī uz tās tālāko attīstību: pievilcība sniedz priekšrocības visa darba mūža garumā.

Interesanti, ka pievilcīgs izskats sniedz ne tikai finansiālu labumu, bet arī palīdz ātrāk pacelties pa karjeras kāpnēm. Piecpadsmit gadus pēc absolvēšanas pievilcīgiem speciālistiem bija par 52,4% lielāka iespēja ieņemt prestižus amatus.

Autori atzīmē, ka pievilcības ietekme dažādās nozarēs bija atšķirīga. Augstākā “skaistuma prēmija” tika novērota vadības un konsultāciju jomās, kurās nepieciešama aktīva sociālā mijiedarbība. Turpretim tādās tehniskajās jomās kā IT un inženierzinātnes izskatam bija vismazākā nozīme.

Vai tā ir privilēģija?

Foto: Pexels.com

Īsā atbilde ir: jā. Mūsdienu sīvās konkurences darba tirgū skaistuma ekonomiskās priekšrocības ir nenoliedzamas. Daudzi pētījumi ir parādījuši, ka pievilcīgas personas gūst labumu no skaistuma bonusa un vidēji nopelna lielākas algas.

Dažas augsti apmaksātas profesijas ir balstītas uz skaistumu (piemēram, šovbizness), taču vēl pārsteidzošāk ir tas, ka gandrīz jebkura veida darbā skaistums var radīt pozitīvu oreola efektu.

No skaistām personām vienmēr tiek sagaidīts, ka tās būs inteliģentākas un tiek uzskatītas par labākiem vadītājiem, kas ietekmē karjeras trajektorijas un iespējas.

Tiek uzskatīts, ka cilvēki, kas tiek uztverti kā skaisti, arī vairāk gūst labumu no cilvēku uzticības, kas viņiem atvieglo paaugstināšanu amatā vai biznesa darījumu noslēgšanu. Ideja ir tāda, ka tiek uzskatīts, ka cilvēki, kuri izskatās labāk, ir veselīgāki vai/un viņiem pagātnē ir bijusi pozitīvāka sociālā mijiedarbība, kas varētu ietekmēt viņu uzticamību.

Ieguldījums skaistumā atmaksājas

Foto: Pexels.com

Vai tādējādi skaistumkopšanas nozarei ir taisnība. Ieguldījums skaistumā patiešām ir tā vērts, jo tas rada reālus ieguvumus. Tomēr vervētājiem vai vadītājiem vajadzētu pasargāt sevi no maldināšanas. Viens no veidiem, kā to izdarīt, ir padarīt CV anonīmus un aizliegt pieteikumos fotogrāfēt.

Taču daudzās mijiedarbībās redz cilvēkus, kuriem vajag uzticēties. Tāpēc ir ļoti svarīgi apzināties savu neobjektivitāti. Rezultāti rāda, ka šo neobjektivitāti ir ļoti grūti pārvarēt, jo pat cilvēki, kuriem pēc savas pieredzes būtu jāapzinās skaistuma līdzvērtīgā vērtība, kļūst par tās upuriem.

Tādējādi sakāmvārds, ka “ne viss, kas mirdz, ir zelts”, attiecas arī uz cilvēku skaistumu.