"Krājbankas" administrators prasa 14 miljonus vērtu obligāciju atgūšanu

Šodien Rīgas apgabaltiesa sāka izskatīt AS "Latvijas Krājbanka" ("Krājbanka") prasību pret SIA "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS), SIA "Sevra", SIA "Veriko" un AS "Norvik banka" par 14 miljonus vērto "AirBaltic Corporation" ("airBaltic") konvertējamo obligāciju atgūšanu.

Sākotnēji 14 miljonus vērtās obligācijas no BAS tika ieķīlātas "Norvik Bankai", kas pēc tam no bankas ar finanšu ķīlas tiesībām tika nodotas "Veriko". Tomēr "Veriko" nepildīja savus pienākumus attiecībā finanšu ķīlas tiesībām, tāpēc "Norvik banka" šīs obligācijas vēlreiz pārdeva - šoreiz uzņēmumam "Sevra".

Vēlāk obligācijas atkal tika ieķīlātas "Norvik Bankā".

"Krājbankas" administrators "KPMG Baltics" norāda, ka šādas darbības ir absolūti nelikumīgas.

Kā aģentūrai LETA paskaidroja "KPMG Baltics" sabiedrisko attiecību konsultants Oskars Fīrmanis, "Krājbanka" uzskata, ka obligācijas nevar būt par finanšu ķīlas priekšmetu. Tāpēc kā papildu prasību "Krājbanka" noteica atzīt par spēkā neesošu finanšu ķīlas realizāciju "Norvik Bankai".

Šodienas sēdē Rīgas apgabaltiesā gan prasītājs, gan atbildētāji lūdza tiesā pieņemt izskatīšanai viņu pieteikumus procesa papildināšanai. Tiesa izlēma kā trešās personas tiesā uzaicināt banku "Snoras" un "Tālavas investīcijas". Tāpat tika apmierināts "Veriko" pieteikums par pierādījumu izprasīšanu no "airBaltic".

Rītdien, 24.augustā, plkst.12 tiesa pasludinās lēmumus par pārējo pieteikumu apmierināšanu vai noliegšanu.

Pārējie procesa dalībnieki, izņemot BAS, lūdza noraidīt "Krājbankas" administratora "KPMG Baltics" Mārtiņa Mežinska pilvaroto pārstāvniecību procesā.

"Sevra" pārstāve tiesā advokāte Zane Paulovska lūdza tiesu izbeigt tiesvedību daļā pret "Sevra", jo persona, kas cēlusi prasību, proti, Mežinskis, nebija tam pilnvarota, līdz ar to Mežinskim nebija šādu tiesību.

BAS pārstāvis tiesā advokāts Raivo Sjedeme aģentūrai LETA norādīja, ka "Krājbankas" administratora "KPMG Baltics" prasības nav saprotamas un rodas iespaids, ka viņi paši nezina, ko tiesvedībā vēlas iegūt. "Šāds strīds Latvijā notiek pirmo reizi, tāpēc tas ir reizē grūti un interesanti," secināja Sjedeme.

"KPMG Baltics" pilnvarotais sertificētais administrators Jānis Ozoliņš nekādus komentārus par lietas gaitu nesniedza.

BAS īpašnieki ir Bertolts Fliks un "Taurus Asset Management Fund Limited". Patlaban BAS pieder viena "airBaltic" akcija.

Laikraksts "Dienas Bizness" iepriekš vēstīja, ka valsts kontrolētās AS "Latvijas Krājbanka" meitasuzņēmums SIA "Atlantijas biroji" pilnībā pārņēmis BAS.

"airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. "airBaltic" flotē ir 34 lidmašīnas - sešas "Boeing 737-500", astoņas "Boeing 737-300", divas "Boeing 757-200", desmit "Fokker 50" un astoņas "Bombardier Q400Next Gen".

Ekonomika

Kopējais valsts parāds jau tagad ir lielāks par Latvijas gada budžetu, bet, lai finansētu visus nākamajā gadā ieplānoties tēriņus, tas pieaugs vēl par aptuveni pusotru miljardu eiro, vēsta LTV raidījums “de facto”. Parāda apmērs gan nebūtu nekas ārkārtējs, īpaši salīdzinoties ar citām valstīm. Taču pesimistiskās ekonomikas prognozes, lielais budžeta deficīts un kredītreitingu aģentūru lielāka skepse par Latvijas situāciju uz parāda audzēšanu liek raudzīties ar lielāku piesardzību.