Uzņēmējs kopš 11. klases

ŠOBRĪD Kristiāna uzņēmums piedāvā trīs apģērbu aizsargmaisu modeļus – dejotājiem, dziedātājiem, biznesa klases un ikdienas apģērbiem. Tie ir ūdensizturīgi, transformējami, piemēram, par nelieliem koferiem, sēžamspilveniem. Tuvākās nākotnes iecere ir radīt sortimentu no lina, kā arī pilnveidot jau esošo produktu modeļus © Dmitrijs Suļžics/F64

Jau vairākus gadus Latvijas skolēniem ir iespēja veidot savus mācību uzņēmumus (SMU) un caur to attīstīt uzņēmējdarbības prasmes. Arī Kristiāns Lancmanis nolēma pamēģināt – ko nozīmē būt uzņēmējam. Uzņēmēja kurpēs viņš jutās ļoti komfortabli. Kristiāns saprata, ka ar viņa enerģijas lādiņu un apgriezieniem ir jākāpj ārā no SMU rāmjiem un jādibina, tā teikt, īsts uzņēmums, jo SMU nav juridiska statusa, kas bieži vien limitē sadarbību ar citiem uzņēmumiem. Tiklīdz Kristiāns nosvinēja pilngadību, viņš savu nodomu īstenoja un nu jau vairāk nekā piecus gadus ir uzņēmuma Simple+ jeb zīmola Lancman bags vadītājs. Un uzņēmuma grožus viņš tur patiešām pārliecinoši, skaidri zinot, kādas virsotnes vēlas sasniegt.

Pareizs lēmums

«Izveidot skolēnu mācību uzņēmumu bija viens no maniem labākajiem lēmumiem, jo caur SMU tiek apgūtas tik daudz darba tirgū augstu vērtētas prasmes - prasme pārdot, prezentēt, uzstāties, sastrādāties un vadīt komandu. Tiek gūta izpratne, ko nozīmē ražot preces vai piedāvāt kādu pakalpojumu, kā to pareizi nodot klientam. Tā ir ideāla skola,» secina Kristiāns. Lai arī viņš aktīvi skolas laikā spēlēja basketbolu, tā vairāk bija iespēja treniņos izlikt savu fizisko varēšanu. «Sapratu, ka ir vēlme papildus mācībām Madonas Valsts ģimnāzijā, sportiskām aktivitātēm darīt vēl ko - gribēju pārbaudīt savus limitus. Uzzināju par skolēnu mācību uzņēmumiem, šķita - tas taču ir ļoti aizraujoši, jau skolas laikā izveidot savu biznesu, ar savu biznesu piedalīties SMU tirdziņos vai pat iegūt iespēju piedalīties Eiropas mēroga SMU finālā,» stāsta Kristiāns.

Sāk ar SMU

10. klasē tika izveidots viņa pirmais SMU, kas ražoja loģiku un prātu attīstošas spēles. Tagad Kristiāns secina, ka radītais produkts nebūt nebija izcils un idejai nebija lemts ilgs mūžs. «Taču biju guvis izpratni - kas tas bizness īsti ir. Bija iespēja piedalīties gadatirgos, apskatīties, kādi SMU ir citiem, izvērtēt, kāpēc citi ir labāki, ko man darīt savādāk. Turklāt man bija radies mērķis - pēc gada uzvarēt Latvijas Skolēnu mācību uzņēmumu finālā. Tikai ar citu ideju.»

Ideju ģenerēšana jau sākās vasaras brīvlaikā. Ieceru lavīna bija iespaidīga, taču galu galā izkristalizējās viena - ražot pārvietojamus drēbju pakaramos. «Tuvojās Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki - milzīga auditorija. Un bija iecere izveidot metāla pārvietojamus pakaramos, uz kuriem karināt tautastērpus, lai dziesmu svētku dalībniekiem atvieglotu šo tērpu pārvietošanu no viena punkta līdz otram. Papildus bija doma radīt apģērbu aizsargmaisu. Tas vairāk bija kā papildu produkts pamatidejai. Vēlējāmies [Simple+ sākotnēji darbojās vēl divi Kristiāna skolas biedri] izveidot vieglu, ērtu, funkcionālu pakaramo. Funkcionāls tas bija, bet ļoti smags un arī dārgs. Apmeklējot SMU gadatirgus, ātri vien sapratām - ir jādomā kāda jauna ideja, pašreizējais produkts nav īsti izdevies. Nenoliegšu - es ļoti vēlējos uzvarēt SMU Latvijas finālā. Un tādēļ vajadzēja radīt ko patiešām labu un kvalitatīvu. Mainījām fokusu, daudz lielāku vērību pievēršot tieši apģērbu aizsargmaisiem,» norāda Kristiāns. Sekoja jau iestaigātais ceļš uz SMU gadatirdziņiem, kā arī radās iespēja tikties ar potenciālo investoru un ar savu ideju iepazīstināt viņu. Saruna gan sākotnēji nebija tāda, kādu Kristiāns bija iztēlojies. Investors radīto produktu nokritizēja, nešaubīgi paziņojot - tas nekam neder. Taču tikšanās nebija gluži velta un izgāzusies - investors deva daudzus vērtīgus padomus, kā produktu pilnveidot. «Es pēc šīs sarunas biju nolaidis rokas, biju gatavs mest mieru, taču mana ekonomikas skolotāja Iveta Vabule iedrošināja, lai pamēģinu investora ieteikumus ieviest. Zaudēt jau nebija ko. Un ražošanas procesā ieviesām vairākas korekcijas.» Un tas bija pareizs lēmums, jo nākamajos SMU gadatirgos Simple+ izpelnījās žūrijas uzslavas. Nedaudz vēlāk tika saņemts arī pirmais kolektīvais pasūtījums, un tad arī radusies pārliecība - biznesam ir potenciāls un produkts tirgū ir vajadzīgs, un pircēji to atzīst par labu esam. «Pirmajā darbības gadā nebija līdzekļu, ko ieguldīt mārketingā, reklāmā, taču, kā zināms, vislabākā reklāma ir atsauksmes. Tās bija labas, un mūsu produkts kļuva arvien zināmāks,» stāsta Kristiāns.

Pagrieziena punkts

Uzzinot, ka Madonas pašvaldībā izsludina grantu konkursu Madona var labāk!, Kristiāns ar komandu nolēma tam pieteikties - papildu nauda uzņēmuma attīstībā nenāktu par skādi. Prezentācija pašvaldību pārliecināja. «Bija pagājušas aptuveni divas nedēļas kopš viesošanās pašvaldībā, kad saņēmu zvanu - esam ieguvuši 1500 eiro grantu. Tāpēc pašvaldība lūdza atsūtīt sava SIA konta numuru. Tas bija jāizdara desmit dienu laikā, savādāk finansējumu nesaņemsim. Bet nebija nedz SIA, nedz es to varēju dibināt - man tobrīd bija tikai 17 gadu un tikai pēc dažām dienām paliktu 18. Ko darīt? Zvanu tētim, un viņš iedrošina: mēģini, palīdzēšu. Galu galā: mums izdevās, jo, tikko kā kļuvu pilngadīgs, dibināju SIA un vajadzīgo konta numuru varēju nosūtīt noteiktajā termiņā. Paldies vecākiem, kas man noticēja un uzticējās. Mudinātu arī citus vecākus atbalstīt savu bērnu mērķus, pat ja viņiem šķiet, ka bērns ir par jaunu, par nepieredzējušu. Taču, tikai darot, mēs gūstam pieredzi. Pat ja kļūdāmies, tā ir pieredze, kura mums paliks uz visu mūžu. Mēs augam, izkāpjot no ierastās komforta zonas,» ir pārliecināts jaunais uzņēmējs.

Universālais kareivis

Pašlaik Kristiāns Simple+ darbojās viens - principā ir tāds kā universālais kareivis, dara visu, kas konkrētajā brīdī ir vajadzīgs. «Tagad uzņēmums cenšas iekļūt Igaunijas un Lietuvas tirgū, darba kļūst arvien vairāk, tāpēc jūtu, ka drīz būs vajadzīgi papildspēki. Līdz šim papildu rokas piesaistīju tikai uz dziesmu svētku laiku,» stāsta Kristiāns. Piemēram, lai sevi popularizētu Igaunijā, Kristiāns jūlijā devās uz Igaunijas Dziesmu un deju svētkiem un savā stendā iepazīstināja ar Simple+ produkciju. Brauciens deva rezultātus, un pasūtījumi no Igaunijas ir ar augošu tendenci. Lietuvas tirgū tik pārliecinoši vēl nav iesoļots. Vajadzīgs laiks, nekas jau nenotiek uz burvju mājienu. Jābrauc, jāstāsta, jāprezentē sevi. Tālākas valstis palīdz sasniegt interneta pārdošanas platforma Etsy un uzņēmuma mājaslapa. Simple+ produkcija aizceļojusi uz vairāk nekā 15 valstīm (piemēram, Singapūru, Ameriku, Ziemeļeiropu).

Nākotnes plāni

Šobrīd uzņēmums piedāvā trīs apģērbu aizsargmaisu modeļus (ražošanas procesam ir piesaistīts ārpakalpojums) - dejotāju, dziedātāju tērpiem, biznesa klases un ikdienas apģērbiem. Tie ir ūdensizturīgi, transformējami, piemēram, par nelieliem koferiem, sēžamspilveniem. Un, protams, Kristiāns sola - pirkums kalpos ilgi, jo kvalitātes latiņa ir uzcelta augstu. Tuvākās nākotnes iecere ir radīt sortimentu no lina, kā arī pilnveidot jau esošo produktu modeļus. Varbūt pat radīt arī savu somu līniju. Kristiāns ir apņēmības pilns arī stiprināt uzņēmuma pozīcijas Baltijā, kā arī raudzīties plašāk Eiropā. Ieceru ir daudz, un galvenais - Kristiāns skaidri zina, kur uzņēmumam ir jāvirzās un kā to sasniegt. Apgrozījums ir ar stabilu pieaugošu tendenci, kas vieš cerības par pozitīvu nākotni.

Un kopš šā gada jūnija viņš savu uzmanību var 100% veltīt uzņēmuma attīstībai - pirms tam paralēli uzņēmējdarbībai viņš bija Rīgas Ekonomikas augstskolas students (absolvēts bizness un ekonomika).

Iespēju daudz

Kristiāns uzsver, ka uzņēmuma izaugsmes veicināšanā būtiska nozīme ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) biznesa inkubatoriem. Viņš izmanto Madonas biznesa inkubatora iespējas, piemēram, piesakoties dažādiem grantiem. «Tas ir liels atbalsts. Piemēram, nesen ieguvu grantu zīmola un mārketinga materiālu izveidē. Ja visas izmaksas būtu jāsedz uzņēmumam, šaubos, vai varētu to atļauties, taču, ja caur grantu 50% izmaksu sedz LIAA, tas dod sparu turpināt,» spriež jaunais uzņēmējs, piebilstot, ka inkubatoros var iegūt daudzus citus vērtīgus labumus, piemēram, satikt citus uzņēmējus un tādējādi dalīties citam ar citu pieredzē. Viņš mudina citus nenobīties un startēt arī dažādos konkursos, kas var kalpot kā dzinulis uzsākt savu biznesu, turklāt iegūt arī naudas balvu savas idejas startam. «Iespēju ir daudz, tās nevar palaist garām,» uzskata Kristiāns.

Viņš ir pārliecināts, ka uzņēmējdarbība ir viņa īstais aicinājums. «Nenoliedzami ir bijušas šaubas, it sevišķi pēc augstskolas absolvēšanas, kad šķita - būtu tik ērti atrast labi apmaksātu darbu un tur strādāt mēnesi pēc mēneša. Taču es nevēlos kaut ko darīt tikai naudas dēļ. Man vajadzīga cita motivācija - vadot uzņēmumu, es jūtu, kā es augu, pilnveidojos. Tā ir mana motivācija. Zināšanas un pieredzi man neviens neatņems.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.