Ārkārtas situācija baro telekomunikācijas nozari

© Pixabay

Ārkārtas situācijas laikā, kad daudzi uzņēmumi un iestādes pārgājuši uz attālinātu darbu, bet skolēni – uz attālinātām mācībām, Latvijā tiek veikts daudz vairāk zvanu, biežāk un vairāk lietots internets, pirkts vairāk komunikāciju nodrošinošu ierīču un programmu. Šā gada pirmajā ceturksnī ieņēmumi palielinājušies visiem lielākajiem telekomunikāciju uzņēmumiem.

Tet apgrozījums audzis par 8 procentiem, Latvijas mobilajam telefonam (LMT) - par 7 procentiem. Savukārt Tele2 kopējais apgrozījums kāpis par 1 procentu, bet apgrozījums no pamatdarbības - par 10 procentiem salīdzinājumā ar pagājušā gada tādu pašu periodu.

Tet dati liecina, ka šajā laikā lielākais apgrozījuma pieaugums - 40 procentu apmērā - bijis Shortcut lietotnei. Tāpat martā televīzijas nozarē bija izteikti vērojama ārkārtas situācijas ietekme, jo televīziju kopumā skatījās par 6 procentiem vairāk, līdz pat divām reizēm pieaugot laikam, vērojot tieši filmas un seriālus. Šā gada pirmajā ceturksnī augusi arī Helio Media kanālu 360TV un STV Pirmā! atpazīstamība un reitingi, pateicoties kvalitatīvam, pašu radītam saturam, kā arī izmaiņām Latvijas televīzijas kanālu piedāvājumā, kas ļāvis uzņēmumam par 11 procentiem audzēt reklāmas biznesu. «Ārkārtas situācija, lai arī atstāj pozitīvu ietekmi uz kanālu skatīšanās reitingiem, negatīvi ietekmēs reklāmas biznesu, atspoguļojoties 2020. gada otrā ceturkšņa rezultātos,» lēš Tet speciālisti.

Neatkarīgā

Par 25 procentiem augusi tehnikas tirdzniecība. Īpašs pieaugums bija vērojams marta vidū un izskaņā, kad visbiežāk privātpersonas un uzņēmumi iegādājās datortehniku, kas bija nepieciešama, pārorientējoties uz darbu un mācībām no mājām. Tāpat strauji audzis datortehnikas apkalpošanas apgrozījums (par 73%) un programmatūras izstrādes bizness (par 11%).

LMT šā gada pirmajā ceturksnī turpināja attīstīt datu tehnoloģiju un satura pakalpojumus iedzīvotājiem un uzņēmumiem, bet jau no marta vidus liela vērība tika pievērsta ārkārtas situācijas mazināšanai gan valstiskā līmenī, gan arī spriedzes mazināšanai katram klientam. Iesaistoties medicīnas sistēmas digitalizācijā, LMT nodrošinājis Latvijas lielākajām slimnīcām un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam vairāk nekā 1000 iekārtu, pieslēgumu un risinājumu attālināta darba veikšanai.

Tele2 šā gada pirmajā ceturksnī ir audzējis arī klientu pieslēgumu skaitu un saglabājis savu darbības efektivitāti, sasniedzot augstāko rentabilitātes rādītāju nozarē - 38,1 procentu. «Pirmā ceturkšņa beigās un otrā ceturkšņa sākumā mēs redzam aptuveni 20 procentu lielu pieprasījuma pieaugumu pēc mobilā mājas interneta, jo cilvēki strādā un mācās attālināti, bet bez laba interneta to paveikt ir grūti. Tāpat arī uzņēmumiem ir vajadzīgi mobilie risinājumi, lai klientus varētu apkalpot attālināti. Taču būtiski ir samazinājusies mobilo telefonu un iekārtu tirdzniecība, jo klienti daudz rūpīgāk izvērtē, kas ir tās lietas, kas šajā brīdī ir visnepieciešamākās, kā arī tieši klientu centri ir lielākais telefonu tirdzniecības kanāls. Protams, mūs, līdzīgi kā citus pakalpojumu sfērā strādājošos uzņēmumus, ietekmēs tas, cik ātri ierastajās sliedēs sāks atgriezties pieprasījums. Jo ilgāka būs dīkstāve dažādās nozarēs, jo nopietnāk tas var ietekmēt gan privātpersonu, gan biznesa segmenta maksātspēju,» teic Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.

Bite ceturkšņu rezultātus nepublisko. 2019. gadā uzņēmums apgrozījumu audzēja par 6,2 procentiem.

***

Viedokļi

Juris Gulbis, Tet valdes priekšsēdētājs:

- Neskatoties uz ārkārtas situācijas radīto ekonomisko spriedzi martā, Tet grupas uzņēmumiem ir izdevies uzrādīt labus rezultātus, gan saglabājot pozīcijas pamatpakalpojumiem - interneta un televīzijas nozarē, gan audzējot jaunās biznesa līnijas un eksportu, arvien vairāk uzņēmumiem novērtējot IT ārpakalpojumu nozīmi un iespējas. Valstij nodokļos nomaksāti 12,5 miljoni eiro, un 32,8 miljoni eiro izmaksāti akcionāriem dividendēs par 2019. gadu, tostarp Latvijas Republikai - 16,7 miljoni eiro.

Juris Binde, SIA Latvijas mobilais telefons prezidents:

- Covid-19 pandēmiju varēs uzveikt tikai kopīgiem spēkiem, tāpēc jau kopš marta lielu LMT jaudu un uzmanību koncentrējam virzienos, kur varam sniegt savu ieguldījumu pandēmijas ierobežošanā un tās radīto seku mazināšanā. LMT pamatuzdevums ir nodrošināt mobilo pakalpojumu nepārtrauktu un stabilu darbību būtiski augstākas lietošanas intensitātes apstākļos. Papildus tam nodrošinām nepieciešamo atbalstu - gan konsultatīvo, gan praktisko - mūsu pakalpojumu izmantošanai, tostarp, mediķiem, kuri atrodas cīņas ar vīrusu priekšējās līnijās. Iesaistāmies arī nacionāla un starptautiska mēroga iniciatīvās, lai, izmantojot tehnoloģiju inovācijas, ierobežotu pandēmijas izplatību un mazinātu tās sekas.

Valdis Vancovičs, Tele2 valdes priekšsēdētājs:

‒ Mums bija labs ceturksnis. Klientu skaits palielinājās par vairāk nekā 7500, savukārt peļņa attiecīgi par 5,4 procentiem. Šo rezultātu pamatā bija gan jaunu produktu ieviešana, piemēram, Tele2 Gudrā televīzija, pēc kuras pieprasījums auga par 70 procentiem, gan arī pieprasījums pēc mobilā mājas interneta, kas sevi lieliski apliecinājis šajā piesardzības pasākumu un ierobežojumu laikā. Mēs spējām strādāt ar augstu efektivitāti, pilnībā izmantojot mūsu rīcībā esošos resursus. Pirmajā ceturksnī ārkārtējās situācijas ietekme uz Tele2 finanšu rezultātiem vēl ir novērojama maz, jo mēs savu klientu apkalpošanas centru darbu ierobežojām marta vidū, taču otrajā ceturksnī tā būs izteiktāka.

Svarīgākais