"Nordeka" līdz šim autobusu parka atjaunošanā ieguldījusi 12,5 miljonus eiro

© Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

AS "Nordeka" līdz šim autobusu parka atjaunošanā ieguldījusi 12,5 miljonus eiro un tuvākajos mēnešos ieguldīs vēl 10 miljonus eiro, aģentūru LETA informēja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Genrihs Peršteins.

Jauni autobusi ir paredzēti, lai apkalpotu pasažieru pārvadājumus maršruta tīkla daļās "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda", kur "Nordeka" no 1.jūlijā gatavojās pilnā apjomā izpildīt uzņemtās saistības.

Par tiesībām veikt pasažieru pārvadājumus šajās divās maršruta tīkla daļās "Nordeka" gatava iestāties arī tiesā, un šobrīd gatavo kasācijas sūdzību Augstākās tiesas Senātam, lai pārsūdzētu Valmieras administratīvās tiesas lēmumu atcelt vienošanās par līgumu izpildes pagarināšanu reģionālo maršrutu tīkla daļā "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda".

Peršteins norāda, ka martā un aprīlī kopā "Nordeka" saņem 17 ar dīzeļdegvielu darbināmus mikroautobusus "Mercedes Benz Sprinter", 10 bezizmešu autobusus "Universals OPP 907", kā arī 37 "Iveco Crossway Line", kas ir lielas ietilpības autobusi, 70% no uzskaitītajiem autobusiem ir īpaši pielāgoti personām ar kustību traucējumiem, kas ir būtisks papildinājums, jau reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem sagatavotajam autobusu parkam.

Viņš piebilst, ka nedz jauna autoparka pasūtījumu, nedz pasūtījuma apstādināšanu nav iespējams izdarīt vienā dienā, tāpēc "Nordeka" paļaujas uz to, ka "dzīvojam tiesiskā valstī un visas puses ir gatavas pildīt uzņemtās saistības".

"Pēc Covid-19 un Ukrainas kara izraisītajām krīzēm, kas ietekmēja gan mašīnbūves piegāžu ķēdes, gan kreditēšanas procedūru izmaiņas ar pastiprinātu finanšu risku izvērtēšanu, kopējais iegādes un piegādes process ir stabilizējies, tas ir kļuvis lēnāks, bet paredzams. Šobrīd 16-19 mēnešus sagatavošanas termiņš ir kļuvis par standartu Autotransporta direkcijas (ATD) jaunajos noslēgtajos līgumos, mēs vienkārši bijām pirmie, kas saskārās ar nepieciešamību pēc pagarinājuma, jo startējām ar jaunā autoparka piedāvājumu," pauž "Nordeka" vadītājs.

"Nordeka" uzskata, ka pārdomātas investīcijas dod iespēju konkurēt gan ar cenu, gan ar kvalitāti, no kā ieguvēja ir gan valsts, gan pasažieri.

Peršteins norāda, ka "Nordeka" piedāvāta cena, lotē "Cēsis" ir 1,16 eiro par kilometru un lotē "Limbaži, Sigulda" - 1,09 eiro par kilometru, savukārt AS "CATA", kas šobrīd pilda īstermiņa līgumus ar vecākiem autobusiem nodrošina pakalpojumu par lielāku tarifu. Peršteins pauž, ka "CATA" vēlme turpināt pārvadājumus pēc iespējas ilgāku laiku ar augstāku cenu ir saprotama, tāpēc nav pārsteigums, ka tam tiek izmantoti visi līdzekļi, arī tiesvedība, savukārt "Nordeka" cer uz godprātīgu tiesas darbu un saimniecisku valsts rīcību.

Reģionālo maršrutu pasažieru pārvadājumiem "Nordeka" pielāgo arī uzņēmuma rīcībā esošos 14 tūrisma klases autobusu ar "EURO 5" un "EURO 6" dzinējiem, kas līdz ar efektīvāku degvielas patēriņu samazina arī izmešu daudzumu, kas nonāk vidē.

Jau ziņots, ka Administratīvā tiesa 2.martā nosprieda, ka ATD nebija nekāda pamata "Nordeka" dot papildu laiku pārvadājumu sākšanai. Līdz pat šai dienai "Nordeka" nav sākusi sniegt pakalpojumus Vidzemē, kur pārvadājumus turpina nodrošināt iepriekšējais pārvadātājs - "CATA".

Tiesa secināja, ka ATD patvaļīgi grozīja iepirkuma līgumus ar "Nordeka" un pagarināja termiņu jauno autobusu uzrādīšanai un pārvadājumu sākšanai. Tā kā "Nordeka" vēl nav sākusi pārvadāt pasažierus Vidzemē, tiesa atzina, ka ATD pienākums ir iepirkuma līgumus izbeigt, nemeklējot citus "Nordeka" labvēlīgus risinājumus.

Tiesa atzina, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas termiņa pagarināšana par gadu ir uzskatāma par būtisku iepirkuma noteikumu grozīšanu un līguma izpildes noteikumu atvieglošanu, tādējādi padarot līguma izpildi izdevīgāku "Nordeka", salīdzinot ar citiem pretendentiem. Ne iepirkuma nolikumā, ne līgumā nav paredzēta iespēja grozīt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas laiku.

Tiesa konstatēja, ka līgumu grozījumos faktiski nav atklāts pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas termiņa pagarināšanas iemesls. No pierādījumiem lietā tiesa secināja, ka autobusu piegāžu kavējums ir noticis tieši "Nordeka" bezdarbības rezultātā, proti, "Nordeka" nav pilnā apmērā savlaicīgi veikusi līgumos ar piegādātājiem noteiktos avansa maksājumus, kas attiecīgi ir aizkavējis autobusu ražošanas uzsākšanu.

"Nordeka" jau iepriekš informējusi, ka līdz marta beigām plāno pārsūdzēt Administratīvās tiesas spriedumu, ar kuru ATD uzdots atkāpties no valsts līgumiem ar uzņēmumu.

Savukārt ATD kontekstā ar Konkurences padomes (KP) lēmumu par reģionālo pārvadātāju karteli, neplāno šo tiesas lēmumu pārsūdzēt, lai gan nevar piekrist visam tiesā konstatētajam.

"Nordeka" apgrozījums 2021.gadā bija 9,9 miljoni eiro, kas ir par 21,8% mazāk nekā gadu iepriekš, un uzņēmums strādāja ar 220 000 eiro zaudējumiem pretēji peļņai gadu iepriekš. "Nordeka" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,669 miljoni eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.

Ekonomika

Latvija tāpat kā Lietuva un Igaunija, nākamā gada 8. februārī atslēgsies no Krievijas un Baltkrievijas energosistēmas (BREL), lai pievienotos kontinentālās Eiropas sistēmai. Tā kā tīkla balansēšanas jaudu izmaksas Latvijā ir plānots uzlikt uz galalietotāju pleciem, elektrības tirgotāji brīdina par gaidāmu elektrības rēķinu pieaugumu. Savukārt Klimata un enerģētikas ministrija Neatkarīgo mierināja, ka nekādas būtiskas izmaiņas elektrības rēķinos nebūšot.

Svarīgākais