Kas izraisīja prāmja «Estonia» katastrofu? Eksistē oficiālās versijas un arī pietiekams skaits sazvērestības teoriju. Traģiskais notikums vēl joprojām nedod miera, jo daudzi jautājumi palikuši neatbildēti. No sava skatupunkta notikumu pēta arī astrologi.
Ir pagājuši 23 gadi kopš lielākās miera laika traģēdijas Baltijas jūrā - prāmja «Estonia» katastrofas. 1994. gada 27. septembrī dzelme paņēma vairāk nekā 800 cilvēku dzīvības. Traģēdijas apmēri šokēja visu Eiropu. Lai gan izmeklētāji secināja, ka prāmis nogrima vairāku liktenīgu sakritību dēļ, diskusijas par to, kas tieši notika vētrā bangojošajā rudens naktī, arvien vēl nerimst. Viens ir skaidrs - zvaigznēs katastrofa nebija ierakstīta, jo astroloģiskie apstākļi kuģošanai todien bija ja ne gluži labvēlīgi, tad normāli. Un tomēr… Vai bojā gājušo astroloģiskajās kartēs bija nāves vēstneši?
Liktenīgo nakti pirms 23 gadiem astrofiziķis, astronoms un astrologs Juris Kauliņš atceras labi. Viņš viesojās Tiraveres astrofizikas observatorijā, kas atrodas netālu no Tartu. Aiz loga plosījās vētra, tāpēc viņš ilgi nevarēja iemigt. «No rīta uzzināju, kas noticis. Visi par to vien runāja,» viņš atceras. Izrādījās, ka bojā bija aizgājis igauņu kolēģa, astronoma tuvinieks. Radio, televīzijā, darbā, uz ielas - visur valdīja satraukums. Sāka pienākt ziņas par bojāgājušajiem. Juris uzzināja, ka uz kuģa atradušās divas viņam pazīstamas žurnālistes. Viena no viņām, astrologa kliente, pusgadu iepriekš bija lūgusi izveidot gada astroloģisko prognozi. Tāpat kā daudzi, Juris bija satriekts. Viņš drudžaini centās atsaukt atmiņā, ko zvaigznes iezīmēja jaunās sievietes ceļā. Traģēdijas apmēri burtiski paralizēja - tie bija samērojami ar «Titānika» bojāeju. Slīkstošo cilvēku ciešanas pēdējās dzīves minūtēs bija prātam neaptveramas, tuvinieku sāpes neizmērojamas.
Iesprostoti grimstošā kuģī
Tas viss sākās 1994. gada 27. septembrī, kad Tallinas ostu ar 15 minūšu kavēšanos atstāja balts milzis - prāmis «Estonia» ar gandrīz tūkstoš cilvēkiem uz klāja. Vēlāk atklāsies, ka tajā dienā uz kuģa tika konstatēti tik daudzi tehniski trūkumi, ka jūrā prāmis doties nedrīkstēja. Tomēr devās… Vakarā Baltijas jūru plosīja vētra, četrus metrus augstie viļņi sitās pret kuģa sāniem, bet redzamība bija laba, un laika kaprīzes tik lielam lainerim tāds nieks vien bija. Jā, kuģošana bija apgrūtināta, bet ne ekstremāla. Tumšajā, bangojošajā ūdens klajumā traucās balts, izgaismots kuģis, kura daudzajos bāros un deju zālēs līksmība sita aizvien augstākus viļņus. Tie, kas nespēja izturēt kuģa šūpošanos vētrā, devās uz savām kajītēm. Vienos naktī, kad daudzi bija iemiguši, bet citi ļāvās naktsdzīves vilinājumiem, kuģis atradās pusceļā no Tallinas uz Stokholmu. Pēkšņi 157 metrus garo kuģi satricināja spēcīgs grūdiens, atskanēja drausmīgs rībiens, kuram sekoja nākamais. Triecienvilnis kuģi apgāza uz labajiem sāniem, un tas vairs neiztaisnojās. Tas bija beigu sākums. Elektrība pazuda. Kajītes, kas atradās zem ūdens, strauji pildījās ar ūdeni. Simtiem cilvēku bija dzīvi iesprostoti grimstošā zārkā. Vienīgo palīgā saucienu «Mayday!» kuģis raidīja novēloti, kad nekas vairs nebija glābjams. Kuģis nogrima ātri - pusstundas laikā. SOS palīgā saucienu dzirdēja 14 kuģi, kas atradās vistuvāk «Estonia», un mainīja kursu uz nelaimes vietu. Pēc 35 minūtēm ieradās pirmie glābēji. Izglāba 145 cilvēkus, bet 852 dzīvības paņēma jūra. Cilvēki noslīka, nosala glābšanas plostos, bet vairākums palika iesprostoti kuģī. Dzelme paņēma arī 24 cilvēkus no Latvijas.
Zvaigznes «runā» izvairīgi
«Ja nebūtu tik vēls un daudzi nebūtu aizgājuši gulēt, izglābtos vairāk cilvēku. Krasts taču nebija tālu! Kuģis uzreiz pamatīgi sasvērās, apakšējos klājos ieplūda ūdens, un visapkārt bija pilnīga tumsa,» runājot par notikušo, Juris Kauliņš vēl tagad nespēj valdīt emocijas. Tomēr viņu kā zinātnieku interesēja katastrofas iemesli - gan tehniskie, gan cilvēciskie, gan astroloģiskie. Uzreiz bija skaidrs, ka to būs vesels kopums.
Un tā: dienas astroloģiskais fons nebija slikts, lai gan Marss atradās Vēža zīmē, norādot uz iespējamām ar ūdeni saistītām nepatikšanām. «Arī Mēness atradās Vēža zīmē, vēstot par saistību ar ūdeni. Tomēr kopumā aspekti nebija slikti.» Juris Kauliņš atceras, ka zvaigžņu norādes viņu nedaudz izbrīnījušas. «Pusotru dienu pēc avārijas Mēness konjunkcija ar Marsu bija slikta. Ja tad notiktu traģēdija, varētu sacīt, ka tā bija redzama zvaigznēs.» Lai nu kā, tomēr arī 28. septembrī ūdens stihijas ietekme bija astroloģiski akcentēta. Savukārt brīdī, kad prāmis no Tallinas ostas devās jūrā, Mēness atradās Dvīņu zīmē, signalizējot par riskiem, kas saistīti ar braucienu.
Kauliņš atceras, ka bija cilvēki, kas pēc traģēdijas uzbruka astrologiem: «Kur bijāt jūs un jūsu astroloģija, kāpēc neko nepateicāt?» Arī Juris par to daudz domāja: patiesi, kāpēc neviens zvaigžņu tulks neko nepamanīja un vai vispār varēja pamanīt? Tieši tāpēc viņš pēc avārijas pētīja ne vien kopējo notikuma astroloģisko fonu, bet analizēja arī katra pasažiera un kuģa apkalpes locekļu horoskopus, salīdzināja «Estonia» bojāejas datus ar vēsturiskiem kuģu katastrofu parametriem. Laika gaitā viņš secināja: katastrofas nav iespējams prognozēt, jo tās ietekmē ārkārtīgi daudz individuālu faktoru un to sakritības. Notiks nelaime vai tomēr nē - to nereti nosaka kāda konkrēta cilvēka vai vairāku personu izvēle un rīcība.
Ja vien viņa būtu jautājusi…
Nedaudzie, kas izglābās, vēlāk atcerējās, kā pēc pirmā trieciena apakšveļā izskrējuši no kajītēm un pa piķa melnu tumsu līdz potītēm ūdenī rāpušies uz kuģa klāju. Slīdējuši atpakaļ, situšies pret priekšmetiem un sienām, ar asiņainiem pirkstiem tvērušies pie ikvienas lietas, kas vēl turējās vietā, jo slīdēja un gāzās viss. Kliedzieni, panika, šausmas. Ikviena izglābšanās stāstu iezīmē kāda nejauša sakritība. Ikvienam kāds pasniedzis palīdzīgu roku. Viens no izdzīvojušajiem - Ints - melnajā dzelmē ielēca no vairāku stāvu augstuma. Trieciens aizsita elpu. Kad viņu ievilka plostā, puisis redzēja, kā kuģi ātri vien aprij dzelme. Jaunais vīrietis dzirdēja, kā grimstošajā kuģī kliedz cilvēki.
«Ja pirms brauciena viņa man būtu jautājusi...» nopūšas astrologs. Viņam pazīstamās žurnālistes individuālajā horoskopā tā diena bija burtiski atzīmēta ar «sarkanu». Viņai nevajadzēja braukt - risku, uz ko norādīja debesu ķermeņu izvietojums, bija pārāk daudz. Viņa nepajautāja - laikam jau bija kā spārnos, pārņemta ar pēkšņo ideju nedēļas nogalē kopā ar draudzeni aizšaut līdz Stokholmai. Turklāt kopumā gada horoskops sievietei bija labs - aktīvs, lai gan, jā, nenoliedzami pretrunīgs. Tajā gadā gan zvaigznes, gan pati dzīve viņai iezīmēja veiksmi darbā, radošajos procesos, bet citās sfērās un līmeņos horoskops bija, nu kā lai saka… savāds.
«Ja pirms brauciena viņa būtu atnākusi pie manis, es noteikti censtos viņu atrunāt - brīdis ceļojumam bija pārlieku riskants. Viņa varēja braukt citā dienā un laikā, bet ne šajā. 27. oktobrī pulksten 19.00 tranzitējošais Mēness atradās precīzi uz Merkura, bet viņas horoskopā Merkurs bija nāves dispozitors. Respektīvi, 8. telts pārvaldnieks bija Merkurs. Tas nozīmē lielu briesmu iespējamību,» stāsta Juris Kauliņš. Astrologs piemetina, ka pats daudz ceļo un ceļojumu galvenos datumus plāno, vērtējot astroloģisko situāciju.
Katastrofas atceres memoriāls Tallinā / PA arhīvs
Liktenīgais nosaukums
Juris pamatīgāk ielūkojās vēl kādas kuģa pasažieres zvaigžņu kartē. Atšķirība tā, ka šī latviešu meitene izglabās. «Viņas gada horoskopā skaidri bija redzams veiksmes faktors - tas, ka viņai kaut kas stāv klāt. Tieši tā arī notika. Sievietei paveicās - viņu izvilka no ūdens un plostā iecēla kāds vīrietis. Es aplūkoju gandrīz visu Latvijas pasažieru astroloģiskos datus - zināju dzimšanas datumu un gadu, bet nezināju laiku. Daļai cilvēku šis dzīves posms iezīmējās kā riskants. Kad vienlaikus aiziet bojā daudz cilvēku, nekad nav tā, ka visiem ir astroloģiskas norādes uz dramatiskiem notikumiem. Karos un katastrofās iet bojā cilvēki arī ar labiem horoskopiem.»
Tomēr «Estonia» kapteiņa Avo Pihta astroloģiskajā kartē laiks, kad prāmis nogrima, iekrāsojās drūmās krāsās. «Risks bija augsts,» saka Kauliņš.
Ir vēl kāda nianse, kas varbūt sākumā šķita nebūtiska, bet izrādījās nelaimes priekšvēstnesis. 1980. gadā būvētais prāmis desmit gadus piederēja kompānijai «Viking line» un kuģoja ar nosaukumu «Viking Sally», pēc tam īsu brīdi startēja ar nosaukumu «Silja Star». Tikai gadu pirms traģēdijas, 1993. gadā, tas nonāca Igaunijas/Zviedrijas rēderejas īpašumā un pārtapa par «Estonia».
«Diena, kad tika reģistrēts nosaukums «Estonia», bija ļoti nelabvēlīga. Jau tobrīd bija skaidrs, ka kuģa liktenis nebūs labs. Kāds tieši, protams, zināt nevarēja,» stāsta astrologs.
Cilvēka izvēle
«Ja kāds apgalvo, ka astroloģija spēj prognozēt katastrofas, tad viņš vai nu blefo, vai arī ir šarlatāns. Tendences un varbūtības reizēm var redzēt, bet ne vienmēr un ne simtprocentīgi,» stāsta pieredzējušais astrologs un astronoms. Viņš smejas, ka pavisam nesen pusotra mēneša garumā Marss atradās Vēža zīmē. «Nu un ko - tas nozīmē, ka kuģiem bija jāgrimst vienam pēc otra? Dažas problēmas bija, bet ne jau katru dienu.»
Pētot vēsturē lielākās kuģu katastrofas, Kauliņš secinājis, ka tikai puse no gadījumiem notikuši astroloģiski nelabvēlīgā laikā. Otra puse kuģošanai labvēlīgā, varētu teikt, parastā situācijā. Piemēram, milzu kruīza kuģa «Costa Concordia», kas 2012. gada janvārī uzskrēja uz klints Tirēnu jūrā pie Itālijas, avāriju astrologi nekādi nevarēja paredzēt, iepriekš neredzot kapteiņa astroloģisko karti. Avārijā, kurā bojā gāja 32 no 4200 pasažieriem, bija vainojams tieši viņš, jo kādai 24 gadus vecai dejotājai gribēja nodemonstrēt riskantu triku. Kauliņš saka, ka «Costa Concordia» kapteiņa Frančesko Sketino kartē ekstrēmas individuālās izvēles iespējamība bija saskatāma. Tiesa viņam piesprieda 16 gadu cietumsodu. «Es vienmēr saku: meklējiet cilvēku! No indivīda reakcijas daudz kas ir atkarīgs.» Precīzākai ilustrācijai Kauliņš min «Germanwings» lidmašīnas avāriju 2015. gada martā Alpos. Lidmašīnu klintī apzināti ietrieca pilots ar garīgās veselības problēmām - Andreass Lubics.
Arī leģendām apvītā «Titānika» bojāejā naktī uz 1912. gada 15. aprīli Kauliņš vaino cilvēcisko faktoru, proti, ambīcijas. Pēc viņa domām, dzelme 268 metrus garo kuģi aprija tāpēc, ka īpašnieki vēlējās sasniegt kuģošanas rekordu. Lai apmierinātu kompānijas ambīcijas, kapteinis izvēlējās bīstamo ziemeļu maršrutu un uzskrēja aisbergam. Kapteiņa Edvarda Smita horoskopā mūsdienu astrologi saskata nelāgas zīmes.
Sazvērestības teorijas
No oficiālā slēdziena izriet, ka kuģis «Estonia» nogrima vairāku liktenīgu sakritību dēļ - vainoja nepilnības kuģa konstrukcijā, atveramo priekšgalu, kas atdalījās, vētru, pārāk lielo ātrumu un nepareizu manevru, ko veica kapteinis, kad kuģis jau bija avarējis. Tomēr drīz vien parādījās virkne vērā ņemamu sazvērestības teoriju.
PA arhīvs
Kontrabandas kodolmateriāli, slepenas militārās iekārtas, narkotikas, stratēģiskās izejvielas, sprādziens, apzināta nogremdēšana - tās ir tikai dažas no versijām, kas izskanēja pēc avārijas un vēlāk tika noraidītas. Vēl nesen tika spriests par to, ka traģēdijas brīdī Baltijas jūrā notika NATO jūras mācības, un izteikta versija, ka kāds Ziemeļatlantijas bloka karakuģis varēja šaut uz «Estonia». Savukārt «Viasat History» demonstrētajā dokumentālajā filmā nesen izvirzīts pieņēmums, ka uz prāmja atradušās militāro tehnoloģiju ierīces, faktiski Krievijas «kara noslēpums», kas vests uz Rietumiem. Un tamdēļ upurēts prāmis ar pasažieriem Arī 90. gados daudz baumoja par to, ka uz prāmja sprādziens sarīkots speciāli - tā vestās kravas dēļ.
Juris Kauliņš uzskata, ka sazvērestību teorijas, kas apvij «Estonia» bojāeju, ir aizraujošas, bet neiztur kritiku. «Ņemot vērā, cik daudz cilvēku piedalījās izmeklēšanā, kas ilga vairākus gadus, un starptautiskās sabiedrības uzmanību, nozieguma pēdas būtu grūti noslēpt.»
Sākumā Zviedrija, kura traģēdijā zaudēja visvairāk savu pilsoņu, uzstāja, ka prāmis kopā ar upuriem jāizceļ no dzelmes, bet vēlāk starpvalstu komisija nolēma vraku kopā ar noslīkušajiem atstāt ūdens kapā. Sākotnēji bija plānots ap vraku izveidot cementa sarkofāgu, bet galu galā kuģi apbēra ar vairākiem tūkstošiem oļu. Tomēr vēl 21. gadsimtā nerimst sarunas par to, ka izmeklēšana ir jāatjauno, jo modernās tehnoloģijas ļautu veikt detalizētu kuģa izpēti un analīzi.
VIEDOKLIS
Astrologs Jānis Bēniķis:
Dažādu kuģu katastrofu starpā nav korelācijas, kas ļautu prognozēt notikumu gaitu. Novērots, ka kuģu un lidmašīnu katastrofu upuru dzimšanas kartēs ir daudz retrogrādu planētu. Bojāgājušu kuģu pasažieriem, kurus paņēmusi dzelme, bieži vien retrogrāds ir Merkurs - transporta problēmu indikators. Ja uz viena klāja sastopas daudz šādu cilvēku, risks pieaug. Kuģis var uzskriet klintij vai sēklim. Lai notiktu katastrofa, jāsakrīt dažādiem parametriem. Liela loma ir kuģa kapteiņa astroloģiskajai kartei, jo kuģa katastrofas brīdī epicentrā būs viņa liktenis un spēja pieņemt lēmumu. Turklāt jāveidojas tā sauktajai kritiskajai indivīdu masai - cilvēkiem, kuru kartēs ir norādes uz nāvi, iesaistoties Neptūna tēmai. Aviokatastrofu gadījumos vairāk piedalās Marss. Pagaidām nav iespējams izveidot universālu katastrofu prognozēšanas mehānismu. Vienīgais, ko varam - palūkoties, kurās dienās konkrētiem indivīdiem nevajadzētu doties ceļojumos pa ūdeni vai gaisu.