VAKARA ZIŅAS: Kas notiks ar nesavaldīgo automašīnu guru Džeremiju Klārksonu?

© scanpix

Daudzus gadus automīļus un ne tikai viņus priecēja visā pasaulē milzu popularitāti ieguvušais britu TV auto izklaides raidījums «Gāzi grīdā!», taču viss mainījās, kad pēc strīda un kautiņa ar raidījuma producenta asistentu raidsabiedrība BBC no darba nolēma atbrīvot vienu no trijiem šova vadītājiem Džeremiju Klārksonu. Tagad raidījuma, kura auditorija ir 350 miljoni skatītāju, pastāvēšana un turpmāka darbība ir nopietni apdraudēta. 28. jūnijā iznāca pagaidām pēdējā «Gāzi grīdā!» sērija ar vecajiem vadītājiem. Jauno sezonu ar jauno vadītāju Krisu Evansu raidorganizācija BBC sola jau no nākamā gada.

Plīša lācīšu izglītība 

Džeremijs Čārlzs Roberts Klārksons nāca pasaulē 1960. gada 11. aprīlī Lielbritānijā, Donkasterā, skolotājas Širlijas Vordas un preču izplatītāja Edvarda Klārksona ģimenē. Vecāku ienākumi bija niecīgi, un tādēļ viņi ar grūtībām sakrāja naudu, lai varētu bērnus laist skolā mācīties. Taču izkulties no trūcības viņiem palīdzēja laimīgs gadījums. Kārtējo reizi būdami bez naudas, Širlija un Edvards paši savām rokām izgatavoja plīša rotaļlietas, kas bija lācīša Padingtona līdzinieki, un uzdāvināja tās saviem bērniem. Un lai arī tolaik Džeremijs jau bija 13 gadus vecs pusaudzis, viņa draugiem vienaudžiem ļoti iepatikās plīša lācīši, un Klārksoni nolēma tos veidot un pārdot visiem gribētājiem. Bizness gāja no rokas, un drīz vien viņiem bija pietiekami daudz naudas, lai sūtītu Džeremiju prestižajās privātskolās «Doncaster», «Repton School» un «Hill House School». Tiesa, puisis itin bieži mainīja mācību iestādes, jo viņam nopietni piekliboja uzvedība. Piemēram, no «Repton School» palaidnīgo zēnu izslēdza par huligānismu, smēķēšanu un alkohola lietošanu. Vēlāk sava nesavaldīgā rakstura dēļ Džeremijs Klārksons arī zaudēja darbu raidījumā «Gāzi grīdā!»

Trīs musketieri un Stīgs

Pēc skolas beigšanas Džeremijs Klārksons nolēma kļūt par žurnālistu un kādu laiku strādāja dažādos vietējos laikrakstos. Taču viņu jau kopš bērnības interesēja automašīnas un viss ar to saistītais. Tādēļ 1984. gadā Klārksons kopā ar draugu un domubiedru nodibināja «Motoring Press Agency». Viņi paši testēja dažādas automašīnas, rakstīja par tām apskatus un sūtīja tos žurnāliem un avīzēm. Jau pēc četriem gadiem Džeremiju uzaicināja telekompānija BBC kļūt par vadītāju raidījumam par automašīnām «Gāzi grīdā!», kura pirmsākumi meklējami tālajā 1977. gadā. Bet no 1994. gada Klārksona rakstus par auto tēmu regulāri publicēja raidījuma papīra versija – žurnāls ar tādu pašu nosaukumu «Gāzi grīdā!». 2000. gadā autošovs aizgāja divu gadu atvaļinājumā, lai atgrieztos ar jaunu sparu, formātu, un Džerijam Klārksonam pievienojās divi jauni vadītāji – Ričards Hemonds un Džeimss Mejs, kā arī anonīmais un mistiskais Stīgs. Tiesa, pirmajā atjaunotajā sezonā uz gadu kā trešais vadītājs bija Džeisons Dovs, taču jau otrajā sezonā viņu nomainīja Džeimss Mejs. Jautrā vadītāju trijotne kļuva nešķirama uz turpmākajiem 13 gadiem, līdz šogad no «Gāzi grīdā!» aizgāja Klārksons, bet kopā ar viņu arī Hemonds un Mejs.

Balvas, slava un nauda

Džeremijs Klārksons ar saviem biedriem radīja pilnīgi jaunu koncepciju raidījumam par automašīnām. Tas nebija ierastais garlaicīgais jaunu auto apskats ar tikai šauram lietpratēju lokam saprotamiem terminiem. Tagad «Gāzi grīdā!» skatījās visi, jo tas bija izklaidējošs šovs ar sabiedrībā zināmiem cilvēkiem viesu lomā, gaumīgiem un ne visai jokiem, neprātīgiem testiem ar visdažādākajiem braucamrīkiem, pat ar tanku.

Raidījuma popularitāte skatītāju vidū auga neticami strauji, turklāt ne tikai Britu salās, bet visā pasaulē, kur varēja redzēt «Gāzi grīdā!». Tikpat strauji auga popularitāte arī Džeremijam Klārksonam, kurš paralēli vadīja vēl citus televīzijas šovus, izdeva DVD un rakstīja grāmatas. Tāpēc nav pārsteigums, ka 2007. gadā viņš no darbības «Gāzi grīdā!» nopelnīja 1 miljonu sterliņu mārciņu, bet no pārdotajiem DVD un grāmatām vēl 1,7 miljonus. Tajā pašā gadā Klārksons saņēma Lielbritānijas raidorganizācijas balvu «National Television Awards» kā labākais raidījumu vadītājs. Bet pirms tam, 2005. gadā, raidījums ieguva prestižo starptautisko balvu «Emmy» par labāko izklaides jomas scenāriju. 13 gadu laikā «Gāzi grīdā!» un tā vadītāji saņēmuši neskaitāmas balvas, arī tādas kā «Labākā un sliktā frizūra televīzijā».

Agresiju novēla uz iespējamu saslimšanu ar vēzi

Jau 2009. gada nogalē «Gāzi grīdā!» producents Endijs Vilmens atzinās, ka raidījuma vadītāji pārāk ekspluatē savus televīzijas tēlus un ka esošais šova formāts tuvāk ir beigām nekā sākumam. Taču šādā formātā raidījums darbojās līdz pat šā gada 25. martam, kad BBC oficiāli paziņoja, ka pārtrauc darba attiecības ar Džeremiju Klārksonu. Raidsabiedrības ģenerāldirektors paziņoja, ka vadītāja uzvedība, fiziska un ilgstoša vārdiska vardarbība pārkāpusi visas robežas. Par pamatu tik radikālam solim kalpoja Klārksona konflikts ar šova producentu, kurš pēc garas un nogurdinošas filmēšanas nakts vidū nespēja sagādāt pārgurušajam Džeremijam svaigi pagatavotu steiku un tā vietā piedāvāja atdzisušu pārtiku no viesnīcas virtuves. Tas raidījuma vadītāju tik ļoti saniknoja, ka viņš 20 minūtes, kļūdams sarkans, lamājis neizdarīgo producentu, bet pēc tam meties viņam virsū ar dūrēm un iekaustījis. Pēc incidenta, lai kaut nedaudz attaisnotu savu nesavaldīgo uzvedību, Klārksons pastāstīja žurnālistiem, ka ārsti viņam uz mēles atklājuši veidojumu, ko noturējuši par vēzi, un tas viņam radījis pamatīgu stresu, kas izpaudies agresijā. Taču pēc rūpīgākām pārbaudēm izrādījies, ka audzējs ir labdabīgs, bet negadījums ar producentu jau bija noticis, un, kā saka, izlietu ūdeni nesasmelsi. Starp citu, par Klārksona nesavaldīgo raksturu liecina fakts, ka savulaik viņš, būdams neapmierināts ar valdības īstenoto politiku, Lielbritānijas premjerministru Gordonu Braunu publiski nosauca par «vienacaino skotu idiotu», tiesa, pēc tam Džeremijs tikpat publiski viņam atvainojās.

Darbu piedāvā Krievijas armija

Džeremiju Klārksonu uzskata par vienu no autoritatīvākajiem un zinošākajiem žurnālistiem automašīnu jomā, tādēļ bija skaidrs, ka viņš ilgi bez darba nepaliks. Raidorganizācija BBC ar savu lēmumu atbrīvot skatītājiem tik iemīļoto raidījuma «Gāzi grīdā!» vadītāju izsauca sašutuma cunami un vienā acumirklī pazaudēja lielu daļu šova auditorijas. Lai glābtu situāciju, BBC piedāvāja Klārksonam vadīt humoristisku raidījumu «Have I Got News for You», taču Džeremijs atteicās no piedāvājuma. Bija darba piedāvājums arī no Krievijas Aizsardzības ministrijas televīzijas kanāla «Zvezda», taču līdz pat šim laikam Klārksons arī tam nav devis savu piekrišanu, jo Džeremijs kopā ar saviem cīņu biedriem Ričardu Hemondu un Džeimsu Meju šogad ieplānojuši viesturnejas dažādās valstīs ar šova izrādīšanu dzīvajā. Sākotnēji tā bija iecerēta kā «Gāzi grīdā!» turneja, taču pēc visu trīs vadītāju aiziešanas no raidījuma tā mainīja nosaukumu uz «Clarkson, Hammond and May Live». Taču straumēšanas vietne «Netflix» visai trijotnei ir izteikusi piedāvājumu viņu paspārnē veidot raidījuma «Gāzi grīdā!» prototipu ar nosaukumu «House of Cars». Vai abām pusēm izdosies vienoties un vai skatītāji atkal varēs TV ekrānos satikties ar gadu gaitā iemīļotajiem automašīnu pazinējiem, to rādīs laiks.

Izklaide

Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība (LaIPA) ir saņēmusi apliecinājumu no Patentu valdes par apbalvojuma GAMMA preču zīmes reģistrāciju. Preču zīmes īpašnieks ir biedrība, kura ir izpildītāju un fonogrammu producentu dibināta bezpeļņas organizācija, un Latvijā veic pašmāju un ārvalstu tiesību īpašnieku mantisko tiesību kolektīvo pārvaldījumu.

Svarīgākais