Jelgava 94 brauc ciemos uz Rīgu

© Publicitātes foto

Šosestdien, 9. aprīlī, Rīgas klubā Melnā piektdiena būs skatāma izrāde Jelgava 94, kas tapusi pēc nu jau kulta romāna statusu ieguvušā Jāņa Joņeva darba motīviem. Rīdzinieku interese bijusi tik liela, ka vienas vietā nāksies sarīkot arī papildizrādi.

Iestudējums Jelgava 94 savu pirmizrādi piedzīvoja pērn decembrī Jelgavā, pašlaik pilsētā nospēlētas jau astoņas izrādes. Tā atklāj dažādu paaudžu vidū populārās grāmatas Jelgava 94 centrālā varoņa pusaudža gaitas deviņdesmito gadu Jelgavā, kad, citējot romāna autoru Jāni Joņevu, «laiki bija citādāki, mati garāki, mūzika skaļāka un bandīti bīstamāki». Centrālā varoņa ikdiena ir saistīta ar mītiem un stereotipiem apaugušo smagās mūzikas kultūru. Kas tā ir? Dzīves filozofija, autsaideru sabiedrība vai agresīvs skaņu juceklis? Izrāde ir mēģinājums atklāt metāla mūzikas dziļo un daudzšķautņaino dabu. Šo atbildīgo uzdevumu – radīt atmosfēru un pilnveidot, bet varbūt pat lauzt skatītāju priekšstatus par metālmūzikas būtību – uzņēmusies jaunās raudzes grupa no Jelgavas – Darrva, kas sevi labi pieteikusi ar jaudīgiem koncertiem un ne mazāk jaudīgu debijas albumu Saule neuzausīs, kurā atklājas grupas pasaules redzējums gan dziesmu tekstos, gan savdabīgajos skatuves tērpos.

Kā atzīst Jelgavas Jaunā teātra komanda, Jāņa Joņeva Jelgava 94 ir ļoti precīzs un daudzslāņains materiāls gan savas sulīgās valodas, gan laikmeta attēlojuma dēļ. «Romāna dramatizējuma tapšanas gaitā pret materiālu izturējāmies ar ļoti lielu pietāti, lai stāsts nezaudētu savu pirmatnējo, niansēto emocionālās pasaules atklāsmi. Tā kā dramaturģija un romāns pieprasa atšķirīgu tehniku, no ķirurga naža nevarēja izvairīties, bet mēs darbu veidojam tā, lai izrāde būtu baudāma un saprotama kā romāna cienītājiem, tā arī tiem, kas ar šo literāro darbu nav iepazinušies,» stāsta režisors un dramatizējuma autors Rihards Svjatskis. Pavisam izrādē ticis iesaistīts 21 aktieris, galvenajās lomās ir Jelgavas Jaunā teātra aktieri Ģirts Šteinmanis un Reinis Širokovs. Melnajā piektdienā paredzētas vietas aptuveni 150 skatītājiem, taču biļešu tirdzniecība notikusi raiti, un papildus vakara izrādei nolemts rīkot vēl vienu – pulksten 15. Iestudējums Jelgava 94 ar to gan savu iziešanu tautās nebeigs: kā Neatkarīgajai pastāstīja Rihards Svjatskis, plānots atrādīt izrādi Rīgas Spīķeros, notiek sarunas par tās demonstrēšanu jūlija beigās Ķekavas pusē notiekošajā smagās mūzikas festivālā Klang!, tāpat iecerēts ar to viesoties vēl dažos brīvdabas pasākumos.

Jāatgādina, ka Jāņa Joņeva pirmā un pagaidām vienīgā grāmata Jelgava 94 tika izdota 2013. gada pavasarī un tā joprojām ir viena no populārākajām apgāda Mansards grāmatām. Pērn tā piedzīvoja jau sesto laidienu, tātad pie lasītājiem nonākuši jau 10 000 grāmatas eksemplāru latviešu valodā. Jānis Joņevs par savu darbu saņēmis arī vairākus apbalvojumus, no kuriem nozīmīgākais bija 2014. gadā saņemtā Eiropas Savienības Literatūras balva, ko piešķir jaunajiem Eiropas rakstniekiem. 2015. gada septembrī Jānis Joņevs par savu romānu ieguva AKKA/LAA balvu Autora balva 2015. Jaunais režisors Jānis Ābele izstrādājis arī spēlfilmas Jelgava 94 projektu, kas, protams, arī tapis uz šī romāna bāzes. Un vēl – marta vidū Latvijas vēstniecībā Parīzē notika romāna tulkojuma franču valodā atvēršanas pasākums. Grāmata saucas Metal, un tas ir pats pirmais Francijā izdotais mūsdienu latviešu rakstnieka romāns. Kā liecina apgāda Mansards informācija, drīzumā iznāks arī tulkojums norvēģu valodā, sagatavošanā ir arī romāna tulkojumi angļu, krievu, bulgāru, poļu un slovēņu valodā. Starp citu, pats Jāņis Joņevs šobrīd rakstnieku rezidencē Bordo pilsētā strādā pie sava otrā romāna.

Jelgava 94 nav tikai dokumentāls stāsts par pilsētas vēsturi un laikmeta attēlojumu pusaudžu ikdienā. Izrāde vēsta par katram cilvēkam pazīstamo vēlmi būt pieņemtam un atzītam vienaudžu vidū un uzdod jautājumu, vai vēlme pēc konkrētas sociālās piederības pazūd, izaugot no tīņu vecuma? Iestudējuma centrālais varonis Jānis savos 35 gados romāna noslēgumā nonāk krustcelēs – starp pagātni un pusaudža sapņu īstenošanu un tagadnes realitātes rutīnu, kas viņam liek uzdot jautājumu, vai sapņi ir piepildījušies, vai arī tās bijušas tikai puikas iedomas. Šo mīklu viņš centīsies atrisināt izrādes laikā.



Svarīgākais