No rītdienas, 25. oktobra, Modes muzejā atklāta jauna izstāde Dāma krinolīnā, kurā redzami krāšņi 19. gadsimta vidus tērpi no Aleksandra Vasiļjeva kolekcijas.
Par šā laikposma galveno modes priekšmetu un arī laikmeta simbolu kļuvis krinolīns. Tērpi atspoguļo tā laika turīgas sievietes garderobi. Tāpat apskatāmas kungu frakas, vestes un cilindri. Tērpus papildina aksesuāri, rotas un interjera priekšmeti.
«19. gadsimtā Eiropa strauji mainījās - pilsētas kļuva lielākas, tās savienoja ne tikai pasta karietes, bet arī vilcieni. Viduslaiku šaurās ieliņas nomainīja plati, taisni bulvāri. Tā bija vīriešu izdomāta un būvēta pasaule: čuguns, tērauds, tvaika lokomotīves un tvaikoņi, iespaidīgas ēkas, centrālā apkure, ūdensvads un kanalizācija mājās, gāzes lampu neierasti spožā gaisma, kā arī jaunas ražotnes, bankas, tirdzniecība, politika. Taču pilsētas smoga ieēnotajā ainavā kā spilgti ziedi vai eksotiski tauriņi izcēlās sievietes kleitās, kuru audums bija krāsots ar jaunajām, košajām anilīna krāsām,» stāsta Modes muzeja speciāliste Agrita Grīnvalde.
19. gadsimta vidū sieviešu sociālā loma bija niecīga, taču dāmu tērpi vēl nekad nebija aizņēmuši tik daudz vietas kā 19. gadsimta 50. un 60. gados. Modē tolaik bija krinolīns - no metāla stīpām un auduma lentēm taisīta putnubūrim līdzīga konstrukcija, kas nomainīja iepriekšējās desmitgades daudzās apakšsvārku kārtas. Paradoksāli, ka tieši laikā, kad sievietēm bija vien pavisam ierobežotas tiesības, bet par viņu galveno rūpju jomu uzskatīja māju un bērnus, dāmu tērpi, ko paplatināja krinolīni, okupēja ielas, viesistabas, balles zāles, teātra ložas, vietas ekipāžās un vilcienu kupejās. Tolaik tika uzskatīts, ka sievietes pienākums ir kļūt ne vien par priekšzīmīgu sievu un māti, bet arī par skaistu rotājumu viesistabai vai teātra ložai, kas tolaik nozīmēja daudzkārtēju pārģērbšanos un rūpīgu etiķetes un sabiedrības normu ievērošanu. Lai uzturētu pieklājīgu publisko tēlu, bija nepieciešami ievērojami līdzekļi, tālab dāmas krāšņos, dārgos tērpos nereti kļuva par savu dzīvesbiedru statusa un bagātības rādītāju. Sievietes tika nosodītas par ārišķību un vieglprātīgu sekošanu modei, taču vienlaikus sievieti allaž vērtēja pēc tā, kā viņa izskatās.