Dažādās pasaules valstīs, dažādi Ziemassvētku vecīši. Uzzini, kas tiem kopīgs un atšķirīgs

© Publicitātes foto

Latvijā sagaidām, ka svētku laikā mūs apciemos noslēpumainais Ziemassvētku vecītis, īpaši bērniem viņš asociējas ar prieka un dāvanu devēja tēlu. Tomēr citviet pasaulē viņš pazīstams vēl ar citu vārdu, apstiprina “INTERLUX Travel” Latvijas filiāles vadītājs Vitālijs Puķīts. Piemēram, ASV, Kanādā, Lielbritānijā, Austrālijā laipnais vīrs tiek gaidīts kā Santa Klauss, Francijā – Papa Noel, Ķīnā un Honkongā – Lī Sjuē, Japānā – Hotoken, Zviedrijā, Dānijā, Norvēģijā – Tomten/Nissa, Somijā – Jolupuki, savukārt Ukrainā, Kazahstānā un vēl citviet to pazīst kā Salatēvu.

“Ziemassvētku vecītis noteikti ir pasaulē lielākais ceļotājs! Tas ir unikāli, ka šis Ziemassvētku un Jaunā gada sagaidīšanas simbols ir daudzu valstu kultūras ļoti īpaša sastāvdaļa, tādējādi katru gadu atkal un atkal kļūstot par spilgtu un neatkārtojamu simbolu šim brīnišķīgajam gadalaikam! Dāsnā un laipnā vīra, ko mēs pazīstam kā Ziemassvētku vecīti, izcelsme tik daudzās valstīs ir sena daļa no to kultūras. Lai arī atšķirīgs ir viņa vārds, atsevišķas vecīša gaidīšanas un kopā būšanas tradīcijas, tērps, spējas lidot Ziemeļbriežu kamanās vai slepus ierāpties pa skursteni, kopumā visur pasaulē šo personāžu mīl un gaida, īpaši bērni! Katra valsts tā tēlam pievieno kaut ko savu, padarot svētku tradīcijas unikālas un interesantas, ko daudzi Latvijas iedzīvotāji ar prieku arī iepazīst tuvākos un tālākos ceļojumos. Mūsdienās Ziemassvētku vecīša tēls ir pāraudzis nacionālās robežas un kļuvis par visas pasaules prieka un labestības svētku simbolu. Neatkarīgi no nosaukuma vai izskata, Ziemassvētku vecītis ir neatņemama mūsu Ziemassvētku sastāvdaļa, atgādinot mums par dāvināšanas īsto nozīmi. Tas kalpo kā saikne starp paaudzēm, nesot prieku, ticību brīnumiem un atmiņas par bērnību,” pārliecināts “INTERLUX Travel” Latvijas filiāles vadītājs Vitālijs Puķīts.

Santa Klauss

Santa Klausa tēla, kādu mēs pazīstam šodien, sākums ir meklējams Rietumeiropas tradīcijās un ASV vēsturē. Par Santa Klausa tēlu tur kļuva Nīderlandes Sinterklaas - leģendārs tēls, kura pamatā ir bērnu aizbildnis Svētais Nikolajs. Pirmie Nīderlandes kolonisti šo tēlu ienesa Jaunajā pasaulē, un XX gadsimta vidū sirmgalvja tēls sarkanā kostīmā ar sniegbaltu bārdu kļuva īpaši populārs līdz ar amerikāņu mākslinieku radīto darbu visiem pazīstamā dzēriena Coca-Cola reklāmas kampaņai. Tradicionāli tiek uzskatīts, ka viņa māja atrodas Ziemeļpolā, Ziemassvētku naktī ziemeļbriežu kamanās ierodas Santa Klauss. Dāvanas bērniem viņš tradicionāli atstāj zeķē, zem eglītes vai speciālā maisā.

Sala vecītis jeb Salatēvs

Viņa tēls saistās ar senajiem slāvu un skandināvu mītiem. Senie slāvi svinēja ziemas saulgriežus, ticot ziemas Dievam-zemniekam, kas atnes aukstumu un sniegu, bet vienlaikus veicina gaismas atgriešanos. Mūsdienu kultūrā Ziemassvētku vecīša tēls radies XIX gadsimtā, kļūstot par neatņemamu Jaungada svētku sastāvdaļu. Gara bārda, zils vai balts mētelis ar rakstiem, zirgu trijjūgs - tāds ir Sala vecīša tēls šodien. Tas sevī iemieso slāvu ziemas pasaku garu un bieži sastopamas Sniegbaltītes - savas mazmeitas pavadībā. Tradicionāli tiek uzskatīts, ka Sala vecītis dzīvo mežā, pasaku mājā no guļbūves. Atšķirībā no Santa Klausa, Sala vecītis dāvanas pasniegt izvēlas klātienē, ar bērniem un pieaugušajiem tiekas personīgi, iet rotaļās.

Papa Noel

Francijā Ziemassvētku personāžs pazīstams kā Papa Noel. Šī Ziemassvētku personāža tēls, tāpat kā Santa Klausa tēla izcelsme saistāma ar Nīderlandes Sinterklaas, tomēr Papa Noel kļuvis ne tikai par dāvanu, bet arī svētku cienasta simbolu. Mūsdienu Francijā Papa Noel pazīstams kā labsirdīgs sirmgalvis sarkanā kostīmā, kas nes dāvanas paklausīgiem bērniem. Viņa tēls bieži vien asociējas ar svētku prieku un jautrību.

Barbo Natale

Barbo Natale vārds tiek tulkots no itāļu valodas kā Ziemassvētku vecītis. Viņa tēls ir cieši saistīts ar Ziemassvētku tradīcijām Itālijā, kā arī citiem līdzīgiem personāžiem dažādās kultūrās, veidols var nedaudz atšķirties, atkarībā no katra reģiona un konkrētajā ģimenē saglabātajām tradīcijām. Barbo Natale tradicionāli nāk pie bērniem, lai izdalītu dāvanas un radītu svētku noskaņu. Savukārt bērni tic, ka Barbo Natale pie viņiem ierodas lidojot kamanās, ko atstāj uz mājas jumta, bet pats pa krāsns skursteni nolaižas mājā. Tāpēc ir ļoti svarīgi blakus kamīnam atstāt dažādus gardumus!

Joulupukki

Somijā senākais Ziemassvētku personāžs pazīstams kā Joulupukki. Viņa dēvē arī par “Ziemassvētku kazu”. Pagāniskais kazas tēls ir pārpilnības un labklājības simbols, un Ziemassvētku dekorācijās bieži redzami viņa attēli. Šo tēlu var sastapt arī ielās, svētku gājienos un rituālos. Cilvēki tērpjas Joulupukki kostīmā un staigā pa mājām dāvinot dāvanas. Tā kā Santa Klauss par savām mājām izvēlējies Lapzemi, viņu bieži jauc ar Joulupukki pagānisko tēlu. Neskatoties uz to, ka katrs no personāžiem pārstāv tradīciju atšķirīgās puses - pagānisko un kristīgo, tie kopā rada jautrības un svētku maģijas gaisotni.

Izklaide

Ar debijas singlu “Apstājies” plašākai auditorijai sevi pieteikusi grupa “Cool Collective”. Nosaukums mazliet līdzīgs “Very Cool People”? Taču ieturētais mūzikas stils nemaz – “CC” pārstāv indīpopa (vai kaut kā stipri līdzīga) nišu.

Svarīgākais