Baroka lautas virtuozs Jozefs Van Visems atgriežas Rīgā

© Publicitātes foto

Pagājušā gada nogalē “Vagonu Zāles” koncertsezonu bija plānots noslēgt ar nīderlandiešu baroka lautas meistara Jozefa van Visema (Jozef van Wissem) koncertu, taču – mūziķis apslima. Šoreiz defekts pārvērties par efektu, jo pa šo laiku viņš izdevis jaunu albumu un jau 20. februārī tomēr uzstāsies “Vagonu Zālē”.

Komponists un baroka lautas spēles meistars Jozefs van Visems arvien spēj radīt kaut ko atšķirīgu, un arī jaunais albums “The Night Dwells In The Day” tam ir pierādījums.

Gadu gaitā van Visems ir izdevis neskaitāmus solo albumus, kopskaitā pāri divdesmit. Mūziķim ir bijusi sadarbība ar slaveno filmu režisoru Džimu Džārmušu (godalgotais skaņu celiņš filmai „Only Lovers Left Alive” ) un aktrisi Tildu Svintoni, bet viena no jaunākajām sadarbībām bijusi ar Pjēru Kretonu 2023. gadā filmā “A Prince”.

Sadarbībā ar Džārmušu pērn izdots arī albums „American Landscapes”. Ņujorkā ierakstītais darbs ieturēts “drone” mūzikas estētikā, un tajā ietilpst tumšāki un garāki skaņdarbi kā refleksijas par mūsdienu Ameriku. Interesanti, ka šajā kopdarbā režisors Džārmušs iespēlējis ģitāras, bet van Visems - lautu un elektroniskās manipulācijas.

“Kopš lautas studijām Ņujorkā pie Patrika O'Braiena 90. gados van Visems turpinājis radīt darbus, kas vienlīdz sakņojas klasiskās renesanses un baroka lautas mūzikas formās, kā arī mūsdienu skaņās - “drone”, elektronikā un eksperimentālākos ierakstos. Avangarda folkmūzika, minimālisma un mūsdienu kamermūzika, dažādās vides, industriālas ainas, īpaša minimālisma pieeja - tā visa rezultātā van Visems radījis atšķirīgus un unikālus darbus, kuru skanējums nereti ir pretstatu apvienošanās - meditatīvs, spēcīgs, progresīvs, bet arī noslēpumains,” tā viņa daiļradi raksturo koncerta rīkotāji.

Svarīgākais