Recenzija: Kuolm randõ/Trīs krasti - "N°1"

© Publicitātes foto

Par projekta “Kuolm randõ/Trīs krasti” izdoto plati – tā tautās laišanas koncerts septembra beigās notika kultūras centrā “Siguldas devons” – pēdējā laikā saņemts tik daudz jautājumu no sērijas “kā ir?”, “kas tie ir?”, “vai vērts klausīties?” u.tml., ka nācās vien ķerties pie notestēšanas, lai gan iepriekš to nebija domāts darīt. Kāpēc nebija domāts? Jo šķita, ka “Kuolm randõ” piedāvās kaut ko no pārāk augstiem plauktiem.

“Kuolm randõ/Trīs krasti” ir mūsdienu lībiešu projekts, kas šogad svin savu kopā būšanas piekto gadadienu, un šim notikumam par godu tad arī tapis vinila albums “N°1”. Apvienībā ietilpst: Elīna Ose (vokāls, viņa arī šī projekta mākslinieciskā vadītāja), Jānis Rubiks (kontrabass), Austris Kalniņš (klavieres), Kristaps Krievkalns (sintezators), Ernests Mediņš (bungas). “Mūziķus vieno interese par akadēmiskās, džeza un pasaules mūzikas nokrāsām. Šīs sadarbības rezultātā tapusi kamermūzika, kurai piemīt dažādu skaņu nianses un noskaņu slāņi, kas atrodas robežstāvoklī starp jaunu muzikālu apvāršņu atklāšanu un tradicionālu kanonu ievērošanu,” tā tiek pieteikts šis projekts.

Uzreiz jānomierina potenciālie klausītāji, ka daudzu skaņdarbu mugurkauls lielā mērā tomēr balstās uz plašākai auditorijai saprotamāko džezu (it īpaši dziesmā “My People”), no kamermūzikas elitārisma te nav jābaidās.

Kopumā deviņi ļoti skaisti skaņdarbi lībiešu valodā ar Elīnas Oses glāsmaino, taču tajā pat laikā ļoti spēcīgo balsi trumpī, savukārt no instrumentālistiem īpaši izceļami kontrabasists (“The Flax Field”, arī citur) un pianists (uzskatāmākais piemērs - “Leaping Lambs”). Pati iespaidīgākā kompozīcija šķiet “Pour, Rain, Pour”, pati liriskākā un noskaņām atbilstošākā - “Slow Flow Of The Salaca” (“Spotify” piedāvā šādus angliskos nosaukumus, lībiešu vārdus šis straumēšanas serviss neuzrāda), taču šis albums nav jādala atsevišķās kompozīcijās, tās jāklausās kā vienots veselums.

Mūzikas pamatā ir lībiešu dzejnieku Baibas Dambergas, Valta Ernštreita, Ķempju Kārļa (Karl Pajusalu) radītās dzejas sajūta. Darbi publicēti 2018. gadā izdotajā bilingvālā dzejas krājumā “Trilium/ Trillium” (tulk. - mežlillija) lībiešu un angļu valodā. Šī Valta Ernštreita izdotā grāmata ir pirmais mūsdienu lībiešu dzejas krājums, kas 2021. gadā atdzejots igauniski un latviski. Tieši krājumā publicētais dzejolis “Seļļizt nemē mēg/ People like us” (Tādi kā mēs) kalpojis par iedvesmas avotu šāda pat nosaukuma dziesmai un idejai par koncertprogrammu, kas pirmo reizi kā eksperimentāls projekts tika atskaņots starptautiskajā konferencē “Livonica 2019” LU Lībiešu institūtā.

“Valodas ilgtspēja tiek nodrošināta, kad to lieto - kad tajā runā, raksta, dzied. Tad valoda ir dzīva. Un kopā tiek radītas paliekošas vērtības - nākotnes kultūras mantojums,” norāda “Kuolm randõ/Trīs krasti”. “Koncertprogramma ļauj dziļāk ieskatīties lībiešu kultūrā un pietuvoties valodai, kas tik ļoti ir ietekmējusi to Latviju, kurā dzīvojam šobrīd. Tā ir daļa no mūsu kopīgās vēstures, daļa no mums.”

Izklaide

Šveices Bāzeles kantonā šodien notiek referendums, kurā pilsoņiem jāizlemj, vai tērēt miljoniem eiro starptautiskā Eirovīzijas dziesmu konkursa organizēšanai, ko pretinieki nodēvējuši par valsts naudas izšķiešanu zaimojošam mūzikas pasākumam.

Svarīgākais