Otrajās Lieldienās, 5. aprīlī, pulksten 18.45 pirmizrādi piedzīvos Latvijas Televīzijas dokumentāls stāsts “Pirmā studija”, kas atklāj Latvijas mūzikas vēsturē tik svarīgās studijas vēstures līkločus un iemūžina leģendas, kuras strādājušas studijā gadu desmitiem.
Latvijas Radio namā Doma laukumā 8, kas celts kā Ulmaņlaiku banka, ir kāda telpa, kuras īpašā akustika, skanējums un plašums jau gadu desmitiem ļauj Latvijas Radio veikt augstvērtīgus koncertierakstus, ierakstīt mūziku filmām, piemēram, “Dvēseļu putenim”, un arī veikt ierakstus leģendāriem Latvijas populārās un rokmūzikas izpildītājiem. Vairāk nekā 200 kvadrātmetrus lielā telpa ļauj ierakstīt arī simfonisko orķestri kopā ar kori. Unikālo skanējumu novērtē gan Latvijas, gan ārvalstu izpildītāji. Agrāk šī telpa bija bankas finanšu operāciju zāle, taču 40. gadu beigās pēc ēkas pārbūves kļuva par Latvijas Radio Pirmo studiju. LTV dokumentālo filmu veidojuši režisore un idejas autore Zita Kaminska, tekstu autori un redaktori - Orests Silabriedis un Sandra Freiberga.
LTV dokumentālā filma “Pirmā studija” atklās mūzikas zvaigžņu veiksmju mirkļus, studijas noslēpumus un piedāvās unikālus arhīva kadrus ar Jāņa Zābera, Leonīda Vīgnera, Teodora Kalniņa, Zigfrīda Račiņa līdzdalību. Edgars Račevskis atkal būs kopā ar savu Radio kori, Vasilijs Sinaiskis atcerēsies savu radoši vispilnasinīgāko laiku pie Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra pults, bet Raimonds Pauls atzīs, ka šajā telpā ir dzimusi latviešu vieglā jeb estrādes mūzika. Pirmās studijas skaņu iespējas iepazinuši arī Robijs Viljamss, Eimija Andersone, Lolita Ritmanis un daudzi citi.
Filmas režisore Zita Kaminska norāda, ka, pētot Latvijas Radio vēsturi, pārsteidzošs bijis fakts, ka pirmsākumos mūzika bija teju vienīgais radio saturs. “Tāpēc šodien, kad tik daudz tiek runāts par koncertzāles nepieciešamību, aizdomājos par to, kāds būtu bijis mūzikas attīstības ceļš Latvijā bez radio pirmās studijas, kas bija radošā mājvieta gan orķestrim, gan korim, gan estrādes mūzikas kolektīviem. Kamēr no citiem tās pašas ēkas stāviem tautai tika pausta dominējošā ideoloģija, pirmā studija dzīvoja savu dzīvi - tur tapa pirmie džeza mūzikas ieraksti, eksperimentālas teātra izrādes, augstas klases simfoniskā un kora mūzika. Nezinu, vai mēs pat apzināmies, cik tas bija būtiski,” uzsver režisore.