14. aprīlī, kinoteātrī “Splendid Palace” (SP) un LTV 1 tiešraidē, notika Latvijas Nacionālā kinofestivāla “Lielais Kristaps” (LK) noslēguma ceremonija, kurā piešķīra balvas pēdējo divarpus gadu laikā uzņemtajām un pabeigtajām labākajām filmām un kino profesionāļiem 23 nominācijās.
Festivālu rīko “Latvijas Kinematogrāfistu Savienība” sadarbībā ar SIA “Rīgas Nami”.
"Lielo Kristapu" par mūža ieguldījumu Latvijas kinomākslā šogad saņēma režisors un scenārists Aivars Freimanis, kurš veidojis filmas “Puika”, “Ābols upē”, “Dzīvīte”, “Ligzda” un vairāk nekā 100 dokumentālās filmas un kinožurnālus.
Par labāko pilnmetrāžas spēlfilmu žūrija atzina filmu “Golfa straume zem ledus kalna” (rež. Jevgeņijs Paškēvičs, studija “Nida filma”). Latvijas Krievijas kopproducētā filma bija nominēta desmit kategorijās, no kurām piecās ieguva latviešu kino augstāko apbalvojumu – filmas režisors Jevgeņijs Paškēvičs atzīts par labāko spēlfilmu režisoru, filmas operators Gints Bērziņš – par labāko spēlfilmu operatoru (arī filmai Amaya), kategorijā “Labākais mākslinieks” par laureātiem kļuva šīs filmas mākslinieki Jurģis Krāsons un Pāvels Parhomenko, bet kategorijā “Labākais skaņu režisors” balvu saņēma Anrijs Krenbergs. “Golfa straume zem ledus kalna” ir stāsts par Lilitu, kura nav radīta no Ādama ribas, viņa iegūst visus vīriešus – 1664. gadā Eiropā, 1883. gadā Krievijā, 1990. gadā Latvijā.
“Lielo Kristapu nominācijā” “Labākā īsmetrāžas spēlfilma” saņēma režisoru Ivo Brieža un Māras Ķimeles eksperimentālā filma “Filma” (studija “Mistrus Media”). “Filmā” trīs jauni vīrieši vientuļā mājā cer nedēļas laikā uzņemt filmu, kas tos padarīs slavenus. Un īsts līķis kadrā ir lielisks filmas sākums.
Ivara Zviedra un Ineses Kļavas plaši un skaļi izskanējušais darbs “Dokumentālists” nosaukts par pēdējo divarpus gadu labāko latviešu pilnmetrāžas dokumentālo filmu. Stāstā ir Viņš un Viņa – dokumentālists un filmas varone; šajā attiecību drāmā viss ir pa īstam, no lāstiem līdz salauztai sirdij. Studija "VFS Films". “Dokumentālists” saņēma arī skatītāju balsojuma balvu.
Savukārt “Lielo Kristapu” kategorijā “Labākā dokumentālā filma līdz 65 min” ieguva režisora Roberta Rubīna darbs “Kā tev klājas, Rūdolf Ming?”. Jura Podnieka studijas veikums jau izrādīts vairākos starptautiskos festivālos, kuros tas saņēmis augstākos apbalvojumus un atzinības. Rūdolfam Mingam filmā ir 13 gadu, viņš ar flomāsteriem uz pauspapīra zīmē šausmu filmas un pats tās demonstrējot ieskaņo briesmīgā balsī.
Labākā animācijas filma ir “Norīt Krupi” (studija "Rija"). Tās režisors Jurģis Krāsons par šo darbu arī saņēma “Lielo Kristapu” nominācijā “Labākais animācijas filmu režisors”. “Norīt Krupi” stāstā runa ir par apaļiem intelektuāļiem un kantainiem praktiķiem: apaļo intelektuāļu veiksmes pamats ir spēja norīt krupi, un reiz to uzzināja viens kantainais praktiķis... “Labākais animācijas filmas mākslinieks” ir Reinis Pētersons par darbu “Kā Lupatiņi mazgājās”.
Par labāko debijas filmu – kategorija, kurā šogad bija īpaši spēcīga konkurence – nosaukta Reiņa Pētersona animācijas filmiņa “Ursus”. Tajā lācis strādā cirkā par akrobātu-motociklistu, bet ilgojas pēc mežonīgās dabas. Kādu dienu viņš nolemj visu pamest un doties piepildīt savu sapni.
Profesionālajās nominācijas par labāko scenāristu žūrija atzinusi Ēriku Lānsu (“Stacija “Latvieši”. 1937”), par labāko aktrisi galvenajā lomā nosaukta Iveta Pole (“Kolka Cool”), bet par labākajiem aktieriem galvenajā lomā atzīti divi – mūžībā aizgājušais Romualds Ancāns par tēlojumu “Rūdolfa mantojumā” un Andris Keišs par lomu filmā “Seržanta Lapiņa atgriešanās”.
“Lielo Kristapu” nominācijā “Labākā aktrise otrā plāna lomā” ieguva Venta Vecumniece (“Rūdolfa mantojums”), savukārt par labāko otrā plāna aktieri nosaukts Aigars Apinis (“Kolka Cool”).
Labākā dokumentālās filmas režisore ir Ilona Brūvere par darbu “Versija Vera”, kā arī šīs filmas operatore Elīna Bandēna saņēma “Lielo Kristapu” kategorijā “Labākais dokumentālās filmas operators”. Labākie montāžas režisori ir Juris Poškus un Liene Bāliņa – fima “Kolka Cool”.