Viviré en Marte “Great World”

© Publicitātes foto

No Latvijas Mūzikas ierakstu Gada balvai “Zelta mikrofons” iesniegtā varen plašā ierakstu klāsta ik gadu apskatnieka izvēle krīt uz kādu albumu, par kura (un pat tā radītāju) esamību pašam pirms tam nav bijis ne jausmas, tomēr ieraksts ir gana interesants, lai par to pastāstītu citiem.

Lūk, grupa “Viviré en Marte”, kas radusies jau 2015. gadā, bet pilnībā nokomplektējusies tikai 2020. gadā. “Pa to laiku bija daži koncerti. Kopš 2020. gada sāka izlaist singlus, kurus ar lielu prieku paņēma rotācijā Radio NABA, kur singls “Apollo 11” 2020. gada Top 100 ierindojās augstajā 26. vietā,” tā par sevi “ZM” iesniegtajā anketā vēsta paši mūziķi. Sastāvs - Artūrs Pavlovskis, Andrejs Sadkovojs, Māris Letton un Viktorija Pavlovska.

Nelieli izrakumu darbi internetā un portālā “Delfi” par mīklaino eksperimentālā postroka projektu var uzzināt mazliet vairāk. Projekta nosaukums “Viviré en Marte” spāņu valodā nozīmējot “es dzīvošu uz Marsa”, bet albuma nosaukums “Great World” ir kosmosa kuģis, kurā mūziķi un klausītāji dodas izfantazētajā kosmosa ceļojumā. Kā vēsta grupas dalībnieki, albums ir antiutopija, kur katra dziesma ir atsevišķa stāsta nodaļa, un tā uzbūve ir veidota pēc Hulio Kortāsara romāna “Klasīšu spēle” principa, tādējādi klausītājam ir izvēles brīvība, un tikai viņa iztēle nosaka, kā tiks attīstīts sižets. Sarežģīti? Klausieties tālāk! Singls “Great World” esot atsauce uz Aldosa Hakslija romāna “Brīnišķīgā jaunā pasaule” un poļu zinātniskās fantastikas rakstnieka Staņislava Lema romāna “Atgriešanās no zvaigznēm” idejām - šī kompozīcija mūziķiem iemiesojot sapni par jaunas pasaules uzcelšanu uz nezināmas planētas, kuras meklējumos viņi mērķtiecīgi dodas, pie viena atgādinot par laika relativitātes teoriju telpā. Dziesmas “Travel” teksta pamatā ir amerikāņu dzejnieka Roberta Frosta ikoniskais dzejolis “Divi ceļi”, savukārt “Apollo 11” ir veltīta leģendārajai raķetes “Apollo 11” palaišanai un pirmajai pilotētajai piezemēšanai uz Mēness. Īpašu vietu skanējumā ieņem raķetes reaktīvā dzinēja sākotnējie ieraksti starta brīdī, kosmosa kuģa kapteiņa Nila Ārmstronga monologi un prezidenta Džona F. Kenedija runa.

Projekts “Viviré en Marte” iecerēts kā “avangarda eksperiments, konceptuāli pievēršoties futūrisma idejām, kur elektroniskās mūzikas elementi tiek apvienoti ar dzīviem instrumentiem, ietērpjot visu postroka skanējumā,” skaidro mūziķi. “Kā dzīvie instrumenti tiek izmantotas arī skaņas, kas tiek uztvertas kā troksnis, bet ieskauj mūsu ikdienas dzīvi.” Trakas lietas…

PAR. Ieteicams “Great World” apgūšanu sākt bez albumu paskaidrojošā materiāla, jo citādi visos šajos antiutopijas futūristiskajos kosmosa prātojumos var apmaldīties, taču pati albumā iekļautā mūzika ir ļoti skaista un interesanta. Pirmās un tuvākās asociācijas no pašmāju izpildītājiem rodas ar “Tribes Of The City” skanējumu, taču ik pa brīdim uzvirmo atskaņas arī no citiem izpildītājiem, piemēram, Evijas Vēberes elektroniskā piegājiena. Taču tie ir tikai nesekmīgi salīdzinājumu meklējumi, jo “Viviré en Marte” vismaz latvju mūzikā ir grūti vai pat neiespējami atrast līdziniekus. Tikpat grūti vai pat neiespējami ir mēģināt šo darbu raksturot, tāpēc ieteicams to vienkārši noklausīties, lai katrs pats varētu gūt par to priekšstatu. Ieteicamākie skaņdarbi - “Travel”, kurā Viktorijas drošā un pārliecinošā, taču tajā pašā laikā sapņainā balss apvienojumā ar “New Order” cienīgām ģitāru skaņām aicina pārgalvīgā ceļojumā, elegantais postroka gabals “Fish In The Sky” (aplausi tā kulminācijas daļai un Viktorijai), kā arī mistiskais un avangardiskais “Cities” ar Dītera Meiera no “Yellow” cienīgo balss tembra demonstrāciju dziedāšanas vietā.

PRET. Albumā iekļautā skaņu materiāla stilistiskā daudzveidība mulsina, kā arī liedz šo garadarbu uztvert kā vienotu veselumu tieši no muzikālā viedokļa. Nav saprotams, kāpēc projekta “Viviré en Marte” dalībnieki ir tik ļoti inerti sevis un sava garadarba popularizēšanas jomā - klausītāji par viņiem un viņu mūziku ir pelnījuši uzzināt daudz plašāk.

Izklaide

Normunds Pauniņš, “Otra Puse” un albums ar teju vai debiju piesakošu nosaukumu “Sākums” – kāds sākums, šī grupa taču ir sena kā Zeme?! Tomēr, ja skatās faktoloģiski, šis grupai ir jauns albums pēc 11 gadu pārtraukuma, tātad – tiešām gandrīz sākums!

Svarīgākais