Ragana Liepājas teātrī. Teātra ciba

Inese Kučinska Sievas lomā un viņas Vīrs – Egons Dombrovskis – Liepājas teātra izrādē Ragana par sievietēm, vīriešiem un viņu attiecībām © Ziedonis Safronovs, Liepājas teātra publicitātes foto

Autors – Karls Šēnhers Režisors – Dž. Dž. Džilindžers Scenogrāfs – Varis Siliņš Kostīmu māksliniece – Ilze Vītoliņa Horeogrāfe – Inga Krasovska Gaismu mākslinieks – Mārtiņš Feldmanis

Māja mežā, kurā tiek slēptas kontrabandas preces, fiziski vārgulīgs vīrs ar gudru galvu, viltīga sieva un robežsargs, kam lemts iekulties sievas un vīra izliktajos slazdos – tāds īsumā austriešu dramaturga Karla Šēnhera (1867-1943) lugas sižetiskais karkass, kas pārtapis gleznieciski skaistā iestudējumā.

Apgalvošu, ka Dž. Dž. Džilindžera iestudētā Ragana Liepājas teātrī ir viena no labākajām šīs sezonas izrādēm. Stilistiski tīrs darbs ar tumīgu vīna, kaisles, asiņu, noslēpumainības piestrāvotu gotisku atmosfēru. No koka veidotā telpa ar šķirbainu grīdu, apgrauztajām dēļu sienām, vīnstīgu ierāmētajām durvīm ir bezlaika un nekurienes tumsas ieskauta. Pelēko, brūni bēšo toņu harmonijā iemaldās sarkanais, atdzīvinot un uzspridzinot to. Tāpat apnicīgi vienveidīgajā Sievas un Vīra dzīvē ienāk Jaunais robežsargs, kaislībai sajaucoties ar viltu. Sievietes un vīrieša dabas atmaskošana notiek estetizēti, ar izteiksmīgām, gleznieciskām pozām, groteskos toņos un smalku attiecību mezglojumu. Džilindžers ir sev uzticīgs, atkārtojot, ka sievietes ir slīpētas stervas (un man jāpiekrīt), taču tiek arī vīriešiem – primitīvi radījumi, jā gan.

Inese Kučinska Sievas lomā kārtējo reizi apliecina talanta un meistarības žilbinošo tandēmu. Blondās fūrijas-sfinksas režisētā veču nolikšana pie vietas – loma izstrādāta kā nošu partitūra un nospēlēta ar iedvesmu un profesionāļa perfekciju – raisa sajūsmu. Savu kārtējo deģenerāta versiju Vīra lomā virtuozi nospēlē Egons Dombrovskis. Kaspara Goda robežsargs – precīzs un aizkustinošs primitīva tēviņa iemiesojums.

Ragana lika atcerēties Svēto rakstu Judīti. Skaistā, gudrā atraitne savaldzināja karaspēka vadoni Holofernu un pēc tam miegā nocirta tam galvu, izglābjot aplenkto pilsētu. Šajā versijā sievietes glābj sevi, nodrošinot pārtikušu nākotni ar vīra naudu – gudrākās šķēršļus novāc ar citu rokām. Ar mīlestību viņas neslimo. Ar to sirgst pārējās, kurās raganas daba snauž.

P.S. 5. jūnijā liepājnieku Ragana viesosies Rīgā, Nacionālajā teātrī.

Izklaide

Muzikāli un cilvēcīgi atšķirīgi, bet stāstā vienoti – četri radošo industriju pārstāvji Abra, Sniegs, Upelnieks un Bārda piedāvā dziesmu “Garā”. “Stāstot personīgās pieredzes un pārdomas par nonākšanu dzīves grūtībās, dziesmā izskan aicinājums nevis grimt dziļāk problēmās, bet raudzīties uz augšu – meklēt izeju un risinājumu,” tā šī negaidītā četrotne piesaka šo dziesmu.