Ļubimovs aiziet no Tagankas

Kārtējoreiz par aiziešanu no paša dibinātā leģendārā Maskavas Tagankas teātra paziņojis režisors Jurijs Ļubimovs. 15. jūlijā viņš dodas atvaļinājumā un teātrī atgriezties nav noskaņots. 93 gadus vecā teātra vadītāja pacietībai pienācis gals pēc konflikta ar trupu viesizrādēs Čehijā, kur teātris rādīja Bertolta Brehta Krietno cilvēku no Sečuānas.

Trupa atteikusies piedalīties mēģinājumā bez atalgojuma saņemšanas. Kā medijiem stāstījusi Ļubimova sieva, nauda aktieriem izmaksāta, lai izvairītos no skandāla – uz Krietnā cilvēka no Sečuānas mēģinājumu un Ļubimova meistarklasi bija atnākuši Čehijas teātra augstskolu studenti un pasniedzēji. Pēc mēģinājuma Ļubimovs paziņojis, ka ar šo konfliktu viņa pacietības vadzis ir lūzis.

Vesti.ru citē aktieru sacīto televīzijai pēc Ļubimova paziņojuma – kolektīvs nav gatavs strādāt teātra direktora Ļubimova vadībā, jo šajā postenī viņš esot vājš. Aktieri sūdzas par to, ka nesaņem viņiem pienākošos atalgojumu. Daļa dienasnaudas aktieriem izmaksāta vēl Maskavā esot. Uz jautājumu, kad saņems pārējo, dzirdējuši atbildi, ka viss jau samaksāts. Aktrise Jekaterina Rjabušinska precizē, ka Tagankas teātrī ir tikai imidžviesizrādes un tas nozīmē, ka honorāru aktieri par tām nesaņem. Aktrise norāda, ka uzņēmējpuse gan aktieriem honorārus maksā, taču viņus šī nauda nesasniedz. Cienot Juriju Ļubimovu, par to visus pēdējos gadus klusējuši, taču nu esot sasniegta galējā robeža. «Vadītājam ir jāuzticas, bet, kad uzticība zūd, rodas problēmas», piebilst aktrise.

Ziņas par Ļubimova aiziešanu no Tagankas teātra izplatījušās arī pērn. Atlūgumu viņš esot uzrakstījis jau 2010. gada vasarā, bet zināms par to kļuva decembrī, kad pats publiski par to paziņojis. Toreiz šādu lēmumu viņam licis pieņemt konflikts ar Maskavas kultūras departamentu – Ļubimovs kritizēja ierēdņus, sakot, ka tas ir «pilnīgs idiotisms» – likt viņam atskaitīties par teātra saimnieciskajām lietām. Tāpat par vienu no galvenajām problēmām viņš minēja teātra interesēm labvēlīgas līgumu sistēmas trūkumu – tāda nepieciešama, lai neļautu aktieriem «nesodīti un ignorējot teātra situāciju un intereses, doties uz bezgalīgu seriālu filmēšanu». Šā gada janvārī Ļubimovam tika apsolīts, ka viņa vēlme – Tagankas teātrim no valsts iestādes kļūt autonomam -, tiks izpildīta, gan neprecizējot laiku, kad tas varētu notikt.

Jāpiebilst, ka Jurija Ļubimova Krietnais cilvēks no Sečuānas teātra repertuārā ir kopš 1964. gada, kad ar Ščukina Teātra skolas priekšpēdējā kursa studentiem veidoto novatorisko Bertolta Brehta lugas iestudējumu arī sākās slavenā Tagankas teātra vēsture. Beiguši skolu, jaunie aktieri kļuva par Ļubimova vadītā teātra kodolu.

Izklaide

Muzikāli un cilvēcīgi atšķirīgi, bet stāstā vienoti – četri radošo industriju pārstāvji Abra, Sniegs, Upelnieks un Bārda piedāvā dziesmu “Garā”. “Stāstot personīgās pieredzes un pārdomas par nonākšanu dzīves grūtībās, dziesmā izskan aicinājums nevis grimt dziļāk problēmās, bet raudzīties uz augšu – meklēt izeju un risinājumu,” tā šī negaidītā četrotne piesaka šo dziesmu.