Nacionālajā teātrī atgriezīsies Kirils Serebreņņikovs

Latvijas Nacionālais teātris atklājis jaunās sezonas ieceres un patlaban figurē 14 nosaukumi trijās teātra zālēs. Teātris turpinās sadarbību ar Krievijas režisoru Kirilu Serebreņņikovu, kurš šeit iestudējis 2009./2010. gada sezonas labāko izrādi – Mirušās dvēseles. Kā nākamo iestudēšanai Nacionālajā teātrī viņš izraudzījies klasiskajai ekspresionisma dramaturģijai piederīgo Georga Bīhnera lugu Voiceks, titullomā – Gundars Grasbergs.

Nākamgad 60. gadu jubileja gaidāma komponistam Zigmaram Liepiņam. Patlaban teātra plānos ir to atzīmēt ar Zigmara Liepiņa un Edvīna Raupa muzikālu drāmu Dorians Grejs. Turpinot iesākto – pievērsties kādas ievērojamas personības izpētei – iecerēta dzejas izrāde Trubadūrs uz ēzeļa. Tas būs Raimonda Paula un Jāņa Pētera neīstenojušās idejas par Jāņa Sudrabkalna dzīvei veltītas muzikālās izrādes tapšanu cita – kamerstila - versija ar Ditas Lūriņas, Gundara Grasberga un Raimonda Paula piedalīšanos.

Teātra direktors Ojārs Rubenis neslēpj, ka trūkst spēcīgu inscenētāju, kas var strādāt uz lielās skatuves un šo problēmu risina, dodot iespēju jaunajiem režisoriem. Šosezon iespēja strādāt uz Lielās zāles skatuves būs Valteram Sīlim, kurš līdz šim spilgti sevi pieteicis mazajos spēles laukumos. Viņš iestudēs aktiera un patlaban pasaulē labi ejošā amerikāņu dramaturga Treisija Letsa lugu Augusts: Osedžas zeme, par ko Letss saņēmis Pulicera prēmiju. Indra Roga izvēlējusies poļu rakstnieka Jaroslava Ivaškēviča komēdiju ar detektīva elementiem Ideāls zaglis.

Kā pastāstīja Ojārs Rubenis, tradicionālā Ziemassvētku koncerta nebūs, jo «tie tagad ir visur». Tā vietā Edmunds Freibergs iestudēs muzikālu izrādi visai ģimenei Sudraba slidas. Sezonas atklāšana uzticēta pagājušās sezonas populārākās Nacionālā teātra izrādes Latgola.lv režisoram Valdim Lūriņam – jau 2. septembrī pirmizrāde būs viņa veidotajai dziesmuspēlei Tikai tā! Vēl Valdis Lūriņš pievērsīsies kapusvētku tēmai, iestudējot Aivas Birbeles komēdiju Kapusvētku PR.

Mihails Gruzdovs, pērn Nacionālajā teātrī iestudējis Annu Kareņinu, turpina darbu pie krievu klasikas, šosezon skatītājiem piedāvājot Aleksandra Ostrovska komēdiju Arī gudrinieks pārskatās.

Pagaidām Aktieru zāles plānos ir tikai viens iestudējums – Mihails Kublinskis atkal pievērsīsies Renē Heinersdorfa daiļradei, pēc Tik mīla vien jaunu cilvēku attiecību peripetijām iedziļinoties gados vecāku laulāto dzīves ainās izrādē Mana sieva. Pagājušosezon par O! Kartes Jauno zāli pārsauktā spēles telpa būs jauno režisoru ziņā. Elmārs Seņkovs apcerēs pasaules galu izrādē Gals, Kārlis Krūmiņš pievērsīsies Semjuela Beketa romānam Mērfijs, Vladislavs Nastavševs iestudēs Tenesija Viljamsa Negaidot (Suddenly Last Summer), Inese Mičule – igauņa Uku Ūsberga lugu Galvas maiņa. Turpināsies Nacionālā teātra un Dirty Deal Teatro sadarbības projekts Tests. Ojārs Rubenis atzina, ka bijušas diskusijas par teātra Žurkas likteni un nolemts to pilnveidot kā politiskā teātra vienību.

Jaunās sezonas sākumā, atskatoties uz aizgājušo, Ojārs Rubenis rezumē – ir pieaudzis skatītāju skaits. Nacionālo teātri apmeklējuši 174 840 skatītāji, tas ir par pieciem procentiem vairāk nekā aizpagājušajā sezonā. Ir nospēlēts rekordliels izrāžu skaits – 524 izrādes (459 iepriekšējā sezonā), tas nozīmē – vidēji 58 izrādes mēnesī. «Tā ir maksimālā teātra nodarbinātības iespēju robeža, kas mums ļāvusi veiksmīgi funkcionēt», atzīst teātra direktors, gan piebilstot, ka šādā situācijā «jūtas kā ražošanas iestāde». Toties bezalgas atvaļinājumā tamdēļ teātris varējis neiet. Parādu teātrim nav, 62 procentus no kopējā budžeta tas nopelnījis pats un piesaistot sponsorus. Ojārs Rubenis ar prieku atzīst, ka ir izdevies saglabāt biļešu cenas iepriekšējā līmenī, to vidējā cena pagājušosezon bijusi septiņi lati un pieci santīmi.

Izklaide

Muzikāli un cilvēcīgi atšķirīgi, bet stāstā vienoti – četri radošo industriju pārstāvji Abra, Sniegs, Upelnieks un Bārda piedāvā dziesmu “Garā”. “Stāstot personīgās pieredzes un pārdomas par nonākšanu dzīves grūtībās, dziesmā izskan aicinājums nevis grimt dziļāk problēmās, bet raudzīties uz augšu – meklēt izeju un risinājumu,” tā šī negaidītā četrotne piesaka šo dziesmu.