VĒRTS REDZĒT: Ko Eiropā nozīmē brīvība

IZLAUŠANĀS SPĒLE. Režisors Mārtiņš Eihe iestudējis izrādi Escape Room. Mīts par brīvību, kas aicina skatītājus piedalīties interaktīvā izrādē – izlaušanās spēlē, kas pieprasa atbildēt uz jautājumu: kad mēs esam brīvi? © F64 Photo Agency

Režisoram Mārtiņam Eihem šosezon pirmā pirmizrāde – piektdien, 8. martā, pulksten 19 Ģertrūdes ielas teātrī (ĢIT). Tur tapis jauniestudējums Escape Room. Mīts par brīvību.

Escape Room. Mīts par brīvību tapis starptautiska projekta Brīvtelpa (Freiraum) ietvaros, ko rīko Gētes institūti Eiropā - sadarbībā ar 53 kultūras, zinātnes un sabiedriskajām organizācijām. Līdz šā gada martam apmēram 40 Eiropas pilsētās caur mākslas prizmu tiek pētīts - ko šodienas Eiropā nozīmē brīvība? Kur tā ir apdraudēta? Kā mēs varam to stiprināt?

ĢIT komandai šī programma deva iespēju satikties ar projekta partneri L’Homme qui marche l’asso Lionā Francijā, kas sadarbojas ar dažādu kultūru, izcelsmju un vecumu aktieriem. Abu teātru radošās komandas kopā apsprieda un analizēja jautājumus par brīvību abās pilsētās un to sabiedrībās.

ĢIT iestudējums Escape Room. Mīts par brīvību tapis ar Valsts Kultūrkapitāla fonda (VKKF) finansiālu atbalstu, un to veidojuši Mārtiņš Eihe, Agate Bankava, Artūrs Čukurs, Laila Burāne un Ieva Kauliņa. Spēlē: Agate Bankava, Artūrs Čukurs un Mārtiņš Eihe.

Iestudējuma pamatā ir mīts par Mīnotaura labirintu. Lai uzturētu mieru starp karojošajām valstīm, Atēnu iedzīvotājiem uz Krētu ik gadu jāsūta septiņi zēni un septiņas meitenes. Upuri tiek ievesti labirintā, kur tos aprij Mīnotaurs - briesmonis ar vērša galvu un cilvēka ķermeni. Varonis Tēsejs nolemj izbeigt nežēlīgo asinsizliešanu un dodas uz Krētu, kur ar valdnieka meitas un Mīnotaura pusmāsas Ariadnes palīdzību nokauj Mīnotauru un izglābj nevainīgos jaunekļus un jaunavas.

Radošā komanda caur sengrieķu mitoloģijas prizmu risina šodienas pasaulē aktuālus jautājumus par dažādu viedokļu līdzāspastāvēšanu, izvēli starp ierasto un pārmaiņām, citādā vietu sabiedrībā un atbildību pret līdzcilvēkiem.

«Caur sengrieķu mītu mēs mēģinām paskatīties uz demokrātijas pirmsākumiem, uz veidu, kā funkcionē demokrātija. Un mūsu skatījumā demokrātija ir brīvība. Brīvība pieņemt lēmumus. Brīvība uzklausīt vienam otru vai - neuzklausīt. Un kā konkrētas lietas ietekmē to, kā mēs pieņemam lēmumus,» stāsta jauniestudējuma režisors Mārtiņš Eihe. Viņš atklāj, ka tieši skatītāja viedoklis noteiks izrādes gaitu un tālāko ceļu labirintā - katrai izvēlei būs svars, taču novirzīties no ierastā ceļa kļūs arvien grūtāk...

«Kopā ar skatītājiem mēģināsim saprast, kā tikt ārā no strupceļa. Mēģināsim skaidrot, vai cita viedokļa neuzklausīšana nedzen strupceļā. Jo - varbūt reizēm ir vērts dzirdēt ne tikai sev patīkamu viedokli, bet uzklausīt arī citu. Dot iespēju izteikties, lai kopā saprastu, kā situāciju risināt,» stāsta Mārtiņš Eihe, uzsverot, ka Escape Room ir izlaušanās spēle, kas pieprasa atbildēt uz jautājumu: kad mēs esam brīvi?

Kad saku, ka šādai izrādei vajadzīgs atsaucīgs skatītājs, ja tam jānosaka izrādes tālākais ceļš labirintā, režisors atteic, ka skatītājs var būt arī neatsaucīgs, un tad viņš redzēs tās konsekvences, kādas ir, ja viņš stāv malā un nepiedalās.

Nākamās izrādes: 9. martā, 11. un 12. aprīlī. Bet jau nākamnedēļ Berlīnē gaidāma šā projekta dalībnieku satikšanās, kur tiks rādīta daļa no tā ietvaros tapušajiem darbiem, lai caurskatītu Eiropā aktuālās tendences. Turp dosies arī Mārtiņš Eihe un Gētes institūta Latvijā vadītājs.

Bet, atgriezies Latvijā, režisors ķersies klāt pie sava nākamā projekta, un tas būs stāsts par Dullo Dauku, ko ar VKKF finansiālu atbalstu projekta Latvijas skolas soma ietvaros viņš iestudēs aktrises Ilzes Lieckalniņas jaundibinātajā Cēsu Mazajā teātrī, kas ir profesionāls mazās formas teātris. Iespējams, tā pirmizrāde gaidāma vēl šajā sezonā.

Izklaide

Šo sestdien, 16. novembrī Tallinas ielas kvartāla “Angāra” koncertzālē notiekošajā alternatīvās mūzikas minifestivālā savu 26. (!) jubileju svinēs pašmāju “ska/punk” apvienība “All Day Long”, piesakot to ar jaunu singlu “Pārzvanīsi citreiz”.

Svarīgākais