Caur TV ekrāniem miljoni iepazīs Latvijas garšu un Centrāltirgu

© Kadrs no filmas

Vadošie Eiropas televīzijas kanāli sākuši demonstrēt izzinošu dokumentālo filmu par Rīgas Centrāltirgu Food Markets: in the Belly of the City Rīga – Centrāltirgus, interesantā stāstījumā parādot Latvijas garšas nianses.

Filmas fokuss nav vērsts tikai uz Centrāltirgū nopērkamajiem īpašajiem Latvijas produktiem, tā ir kā aizraujošs stāsts par Latviju, dabas bagātībām, mūsu cilvēkiem un viņu gadiem izkoptajām tradīcijām maizes cepšanā, zāļu tēju vākšanā, nēģu, biezpiena, kaņepju sviesta pagatavošanā, pirts paražām un ne tikai. Nepilnu stundu garā filma noteikti pamodina garšas kārpiņas un nesamāksloti, bet meistarīgi parāda Latvijas un Centrāltirgus unikalitāti.

Filma Rīgas Centrāltirgus tapusi visa 2014. gada laikā, atspoguļo visus četrus gadalaikus, kā arī sniedz ieskatu gan unikālajā Centrāltirgus ansamblī, gan arī iepazīstina skatītāju ar tādiem Latvijas virtuvei tipiskiem, bet citur reti sastopamie produktiem kā nēģi, ar ieraugu kļavu lapās rokām gatavotu lauku rupjmaizi, bērzu sulām, pļavas zālēm un tējām, tradicionālo mājas sieru un biezpienu, kā arī ar mīlestību gatavotiem gaļas izstrādājumiem, šampanieti no bērzu sulām un parāda to ceļu no zemnieku un zvejnieku saimniecībām līdz pat Rīgas restorānu galdiem. Filmas varoņi ir gan šo produktu radītāji un vienlaikus arī to tirgotāji Centrāltirgū, gan Latvijā pazīstamie šefpavāri un kulinārijas lietpratēji.

Filmu, kas izplatīta Eiropā un pasaulē, radījusi Latvijas filmu studija VFS Films sadarbībā ar Rīgas Centrāltirgu, Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariātu un vadošajiem dokumentālo filmu veidotājiem Eiropas valstīs – Itālijas filmu studiju STELFILM, kā arī Francijas un Vācijas televīzijas kultūras kanālu ARTE.

Filma tiek pārraidīta vadošos Eiropas televīzijas kanālos, kas garantē filmai daudzmiljonu auditoriju un Rīgas kā tūrisma galamērķa prezentēšanu arī ārpus Eiropas robežām. Filmu paredzēts sagatavot arī DVD formātā,  kā arī VOD platformā.

Dokumentālistu jaunākais veikums tapis filmu cikla Food Markets: in the Belly of the City otrās sezonas ietvaros par pieciem Eiropas interesantākajiem un unikālākajiem tirgiem – Zagrebā, Freiburgā, Tulūzā, Florencē un Rīgā. Filmu cikla popularizēšanai Eiropā sagatavota plaša mārketinga kampaņa, kas aizsākās ar prezentāciju EXPO 2015 Milānā. Filma par Rīgas Centrāltirgu šobrīd ir skatāma angļu valodā, bet drīz būs pieejama arī vācu, itāļu un franču valodā. Filma, protams, ir arī latviešu valodā. Latvijas iedzīvotāji filmu varēs novērtēt rudenī. 

VIEDOKĻI:

Rīgas Centrāltirgus valdes priekšsēdētājs Anatolijs Abramovs:

– Filmu studija VFS Films atnāca pie mums ar jau gatavu ideju, scenāriju, kā parādīt Latvijas, Rīgas un Centrāltirgus unikalitāti. Šī ideja uzreiz man iepatikās parādīt realitāti, kas tad aiz šī katra mājražojuma un produkta, ko iegādājamies Centrāltirgū, stāv. Tie ir reāli cilvēki, reāli stāsti – viens taisa biezpienu, otrs kaņepju sviestu. Veikalu ķēžu sortimentam iztrūkst šīs personifikācijas. Ar to Centrāltirgus ir īpašs. Un to par to arī šī filma mums stāsta. Ar nepacietību gaidu to mirkli, kad ar filmu tiks iepazīstināti arī Latvijas iedzīvotāji, jo, manuprāt, ikviens filmā uzzinās ko jaunu, piemēram, man pašam interesents atklājums bija stāsts par meistaru, kurš prot pagatavot gardus nēģus želejā. Ziemassvētkos manas ģimenes svētku galdā vienmēr ir nēģi no Centrāltirgus. Un filma man ļāva iepazīt, kā top šis gardums, kā arī vaigā ieraudzīt pašu prasmīgo nēģu pagatavotāju.

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Andris Ameriks:

– Filma ir ļoti veiksmīgs projekts. Manuprāt, cilvēcisks stāsts par Rīgu, Latviju caur mūsu vietējiem produktiem. Filma būs ļoti laba reklāma mūsu valstij, mūsu produktiem. Tā būs noderīga tūristu piesaistei. Filmā man pats lielākais pārsteigums bija par oriģinālo kafejnīcu Centrāltirgū Siļķītes un dillītes. Noteikti to apmeklēšu klātienē. Ļoti ieintriģēja.

Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāta Prezidentūras publiskās diplomātijas un kultūras programmas departamenta vadītāja Selga Laizāne:

– Lai arī kurā valstī atrastos, tūristiem viens no apskates objektiem parasti ir tirgus. Tikai izbaudot konkrētās vietas īpašos ēdienus, produktus, mēs varam labāk izjust tautas garu, iepazīt konkrētās valsts tradīcijas. Latvijas prezidentūras ES Padomē kultūras programmas pamatvērtības ir laikmetīgums, unikalitāte un izcilība. Manuprāt, Latvijas īpašie produkti pilnībā atbilst šīm vērtībām. Filma atspoguļo tos produktus, kas principā nekur citur pasaulē nav sastopami. Cerams, ka filmā atainotā Latvijas garša pamudinās braukt pie mums un to iepazīt klātienē.

Filmu studijas VFS Films producents Uldis Cekulis:

– Vislielākais izaicinājums filmas tapšanā bija panākt galveno filmas varoņu uzticēšanos mums – lai viņi mūs pielaistu sev tuvāk un mēs varētu iemūžināt ne tikai viņus Centrāltirgū, bet arī mājas apstākļos, jo pēc būtības Latvijas iedzīvotāji ir samērā noslēgti. Filma man ļāva apjaust, cik smags un laikietilpīgs ir Latvijas zemnieku, amatnieku darbs. Kopējais safilmētais materiāls ir aptuveni 10 reizes garāks nekā gala rezultāts.



Svarīgākais