Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sācis vienu pārbaudes lietu par klienta iespējamu "apskaitīšanu" "par dažiem santīmiem" latu nomaiņas ar eiro laikā, šorīt LTV sacīja PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa.
Kopumā iesniegumu par iespējamiem šādiem pārkāpumiem PTAC bijis daudz vairāk, taču tie izrādījušies nepamatoti.
Kopumā situācija Latvijā uzlabojoties - ja sākotnēji 45% pārbaužu gadījumu PTAC konstatēja pārkāpumus, tad tagad pārkāpumi esot 30% gadījumu, un pārsvarā pārkāpumi ir radušies cilvēcisku kļūdu dēļ.
Kā ziņots, no 2013.gada 1.oktobra līdz 7.janvārim PTAC saņēma 425 ziņojumus no patērētājiem par dažādiem ar eiro saistītiem jautājumiem, un īpaši aktīvi iedzīvotāji ir bijuši no 1.janvāra, kad tiek pastiprināti pievērsta uzmanība cenu norādēm un valūtas konvertācijas precizitātei. Šogad pirmajā nedēļā tika saņemti 152 e-pasti un zvani, kur 40% bijuši par cenu izmaiņām, 25% - par nekorektu konvertāciju vai abu valūtu nenorādīšanu atsevišķās cenu norādēs, tāpat arī bijuši jautājumi par latu vai eiro lielu banknošu vai sīknaudas nepieņemšanu.
PTAC norāda, ka patērētāju sniegtā informācija ir īpaši būtiska, jo palīdz efektīvāk veidot gan pārbaužu plānus, gan novērot tendences un identificēt specifiskas jomas, kur nepieciešami papildu komunikācijas pasākumi ar iedzīvotājiem.
Gandrīz puse no pērn 1.oktobra saņemto ziņojumu ir par iespējamiem cenu pieauguma gadījumiem. Komersanti ir tiesīgi noteikt tādu cenu, kāda tiem ir ekonomiski izdevīga, un patērētāja ziņā ir izvēle, vai iegādāties konkrēto preci par noteikto cenu. PTAC pārliecinās, vai tie komersanti, kas parakstījuši iniciatīvas "Godīgs eiro ieviesējs" memorandu un apņēmušies necelt cenas eiro aizsegā, ievēro apņemšanos. Līdz šim visos gadījumos, kur prasīts un saņemts skaidrojums cenu pieauguma iemesliem, tas saistīts ar sezonalitāti, pasaules tirgus tendencēm un ir bijis ekonomiski pamatots, skaidro PTAC.
Šogad 40% saņemto ziņojumu patērētāji izteikuši bažas par cenu izmaiņām, kas lielākajā daļā gadījumu ir saistītas ar starppilsētu sabiedriskā transporta cenu svārstībām, kas liecina par iespējamu skaidrojošas informācijas nepietiekamību patērētājiem par šī pakalpojuma cenu veidošanās specifiku. PTAC skaidro, ka starppilsētu sabiedriskā transporta biļešu cenu konvertācija uz eiro netiek veikta analogi tam, kā tas noris vairumam plaša patēriņa preču un pakalpojumu, un ir izņēmuma gadījums.
PTAC, plānojot kontroles pasākumus, īpaši pievērš uzmanību patērētāju sniegtajām ziņām par cenu nenorādīšanu abās valūtās un iespējamu nekorektu konvertāciju. No 2013.gada 1.oktobra saņemti 127 jeb 30% šāda veida ziņojumu, to skaitā nav identificēti būtiski normatīvo aktu pārkāpumi un vairums neatbilstību skaidrojamas ar cilvēciskām kļūdām.
No ziņojumiem par cenu norādīšanu 70% gadījumu patērētāju sniegtās ziņas apstiprinājās, un lielākajā daļā gadījumu neatbilstības uz šo brīdi ir novērstas pēc iestādes izteikta aicinājuma. Pārējos gadījumos patērētāji uzdevuši precizējošus jautājumus, piemēram, par cenu norādīšanu līgumos un rēķinos, ziņojuši par apskaitījumu gadījumiem, latu vai eiro lielu banknošu vai sīknaudas nepieņemšanu, un pat izteikuši priekšlikumus ar aicinājumu atļaut cenu noapaļošanu līdz apaļām summām pusdienu piedāvājumiem, lai atvieglotu norēķināšanās procesu.