Uz Marko KEA paletēm pa pasauli ceļo arī ekskluzīvi paklāji

© Ojārs Lūsis

Marko KEA, kas dibināts pirms 17 gadiem, ir viens no vadošajiem koka palešu uzņēmumiem Latvijā, kā arī ir nozīmīgs šīs nozares spēlētājs Eiropā un aktīvi apgūst arī Āzijas tirgus.

 Uz Stopiņos ražotajām paletēm līdz veikaliem nonāk ļoti populāru un ekskluzīvu zīmolu preces.

Vairāk stāsta uzņēmuma vadītājs Māris Peilāns (M. P.) un pārdošanas nodaļas vadītājs Sergejs Dmitrijevs (S. D.).

– Kā konkurences apstākļos ilgstoši izdodas saglabāt šīs pozīcijas?

M. P.: – Mūsu lielākie konkurenti ir nevis Latvijas uzņēmumi, bet Eiropas palešu ražošanas firmas. Mēs esam viens no vadošajiem uzņēmumiem ne tikai pēc ražošanas apjoma, bet galvenokārt no kvalitātes aspekta. Tas dod mums iespēju sadarboties ar miljardu apgrozījumu kompānijām pasaulē, galvenokārt Eiropā – Latvijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā, Beļģijā, Nīderlandē, Dānijā – un nu jau arī Indijā un Ķīnā.

Kopš kompānijas dibināšanas mēs nepiedāvājam produkciju starpniekiem, bet meklējam noieta tirgus paši. Paši kāpjam lidmašīnā un braucam uz citām valstīm meklēt jaunus klientus, kuriem varētu interesēt mūsu produkcija. Tādējādi mēs varam savu produktu pārdot par dārgāku cenu un gūt lielāku peļņu, ko tālāk ieguldām ražošanas attīstībā, lai celtu uzņēmuma konkurētspēju.

Atzīmēšu, ka sākotnēji mūsu galvenais produkts bija taras dēļi, bet tagad tirgū piedāvājam jau pilnīgi gatavu produkciju, esam izgājuši visu evolūcijas ciklu un gūstam maksimālo iespējamo atdevi. Sortimentā taras dēļi uz šo brīdi sastāda pavisam niecīgu daļu.

S. D.: – Esam sarēķinājuši, ka kopumā klientiem ik gadu piegādājam 1,2 miljonus palešu. Šajā sakarā gribu vērst uzmanību, ka lielākā daļa palešu ir no tā sauktā dārgākā segmenta – tās ir nestandarta izmēra un ļoti augstas kvalitātes paletes. Ja runājam par standartizēto jeb lētā segmenta palešu ražošanas apjomu, tad Latvijā ir uzņēmumi, kas var ar mums sacensties.

– Kā uz šo brīdi vērtējat savas pozīcijas starptautiskajā tirgū?

S. D.: – Mēs neesam globāls starptautisks uzņēmums, tāpēc būtu grūti runāt par Marko KEA ietekmi uz starptautisko tirgu, taču esam pierādījuši, ka mūsu prece ir labāka un konkurētspējīgāka par daudzu valstu vietējo ražotāju piedāvājumu. Esam radījuši sistēmu, kurā palešu piegāde ir rentabla pat 2000 km attālumā un vairāk, kaut tradicionāli tiek uzskatīts, ka palešu nogādāšana klientam atmaksājas līdz 300 km attālumam.

M. P.: – Tikko Sergejs atgriezās no Beļģijas, kur tikās ar vienu no mūsu lielākajiem klientiem un pārrunāja jautājumus, kas attiecas uz pasūtījumiem nākamajam periodam. Tā ir milzīga kompānija, kuras gada apgrozījums ir miljardi eiro gadā. Mēs šai kompānijai esam vienīgais palešu piegādātājs, jo viņi ir pārliecinājušies gan par produkcijas kvalitāti, gan par iekļaušanos solītajos piegādes termiņos. Viņiem ir jābūt pārliecinātiem, ka viss būs laikā un vajadzīgajā kvalitātē. Arī citu mūsu klientu apgrozījumi rēķināmi vismaz desmitos miljonu eiro gadā, bet lielāko īpatsvaru sastāda kompānijas ar miljardu eiro apgrozījumu gadā.

– Cik plaša ir jūsu saimniecība? Vai palešu ražotne Stopiņos ir vienīgā?

M. P.: – Nebūt nē! Mums ir galvenā ražotne un vairākas kokmateriālu zāģētavas Latvijā, kā arī ir izveidota meitas kompānija Lietuvā. Mūsu darbība vērsta uz mērķi veicināt Latvijas gatavās produkcijas eksportu, apstrādājot pieejamo koksni, radot tai lielāku pievienoto vērtību šeit pat, Latvijā, nevis piegādāt izejmateriālus Eiropas firmām.

S. D.: – Piebildīšu, ka palešu ražošana tiek organizēta ar modernām automātiskām palešu ražošanas līnijām, kas nodrošina ļoti precīzu izpildi un augstu produkta kvalitāti, kā arī samazina darbaspēka izmaksas. Vienlaikus neesam atteikušies no roku darba – mazāki pasūtījumi tiek izpildīti ar vecajām metodēm – darbu izdara cilvēki.

– Vai Marko KEA piegādā paletes arī Latvijas ražotājiem?

S. D.: – Jā, daži klienti ir, taču mēs redzam, ka mūsu produkcijas kvalitāte un iespējamais apjoms Latvijas ražotājiem ir pārāk augsts. Tāpēc galvenais akcents tiek likts uz lielajām starptautiskajām ražošanas kompānijām, kurām nav svarīga tikai cena. Sadarbības partneri Eiropas valstīs pirmām kārtām novērtē kvalitāti un savstarpējo uzticamību. Marko no visas saražotās produkcijas 85% eksportē.

S. D.: – Mēs lepojamies, ka uz mūsu ražotajām paletēm pa pasauli ceļo gan ļoti labi zināmu zīmolu motorzāģi, gan augstas kvalitātes paklāji, ķīmijas preces un ekskluzīvu zīmolu izstrādājumi. Patīkami ir apzināties, ka prece no Holandes, Vācijas un Indijas nonāk atpakaļ Latvijā, arī Stopiņos, uz šeit pat radītas paletes.

– 2012. gadā vēstījāt par ieceri izveidot būvniecības koka konstrukciju testēšanas laboratoriju, pētniecības centru, kurā katrs varētu vērsties ar vēlmi notestēt nestandarta koka konstrukciju atbilstību un piemērotību konkrētajam projektam. Cik tālu ir pavirzījies šis projekts?

M. P.: – Jā, projekts Cerība top sadarbībā ar RTU. Ir jau veikti vairāki soļi – projektēšana pabeigta, patlaban norit būvniecības iepirkuma procedūra. Plānojam, ka projekts realizēsies tuvākā gada laikā. Jāatzīst, ka process ir sarežģīts, daudz laika prasa birokrātija un finansējuma piesaiste. Par projektu vairāk runāsim pēc tā realizācijas.

– Cik cilvēku nodarbina Marko KEA un vai pastāv liela kadru mainība?

M. P.: – Patlaban Marko nodarbina vairāk nekā 70 strādājošo. Lepojamies, ka mums ir tādi darbinieki gan administrācijā, gan ražošanā, kas uzņēmumā strādā kopš dibināšanas.

Savulaik, kad Marko KEA vairāk orientējās uz taras dēļu ražošanu un iepirkšanu no citām zāģētavām Baltijas valstīs un tālāk pārdošanu Eiropas palešu ražošanas uzņēmumiem, darbinieku bija krietni vairāk. Tirgus ieviesa korekcijas mūsu attīstības stratēģijā, un mēs spējām situāciju izmantot ļoti veiksmīgi. Tie, kuri nevēlējās mainīties un ar kuriem viedokļi bija atšķirīgi, aizgāja, palika tie, kuri vēlējās augt līdzi uzņēmumam. Arī tagad es nevaru apgalvot, ka uzņēmums pēc pieciem gadiem darīs to pašu, ko šobrīd. Mēs sekojam līdzi procesiem pasaules tirgos, tāpēc mums ir svarīgi, lai arī darbinieki spētu pieņemt jaunas lietas un iekļauties kopējā uzņēmuma attīstības procesā. Visu nosaka tirgus – tas attiecas gan uz izejmateriālu iepirkumu un sagatavošanu, gan produkcijas sortimentu.

– Pašvaldībai tik liels uzņēmums ir zelta cenā. Kā veidojas sadarbība?

M. P.: – Ar pašvaldību vienmēr bijušas koleģiālas, uz savstarpēju sapratni vērstas attiecības. Pumpura kungs vienmēr nāk talkā, lai visas formalitātes, kas saistītas ar jauninājumu ieviešanu, arī tās, kas attiecas uz būvvaldes jautājumiem, tiktu sakārtotas pēc iespējas ātrākos termiņos. Pašvaldība iedziļinās un labi izprot situācijas, kas svarīgas mums kā ražotājam, lai jaunās tehnoloģijas mēs varētu ieviest iespējami īsākā laikā. Pašvaldība līdz šim ir mūsu atbalsts, domājam, ka tā tas būs arī nākotnē.

Svarīgākais