Lielā Ventspils naftas pārdošanas darījuma ietvaros arī Latvijas kuģniecība ir pārdevusi tai pastarpināti piederošos 16% Latvijas Naftas tranzīta (LNT) akciju – liecina oficiāls paziņojums fondu biržai.
Šīs akcijas Latvijas kuģniecībai piederējušas ar SIA Skonto nafta starpniecību – respektīvi, arī pati SIA Skonto nafta ir piederējusi Latvijas kuģniecībai.
Šī ziņa ir svarīga visiem Latvijas iedzīvotājiem, kuri cer kaut kad nākotnē saņemt pensiju, jo 10% Latvijas kuģniecības akciju par labu valsts pensiju speciālajam budžetam šobrīd tur Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA). Respektīvi, arī no šā darījuma ir atkarīgs, kādu pensiju nākotnē saņemsim.
Paziņojums, ka SIA Skonto nafta ir piederējusi Latvijas kuģniecībai, ir liels pārsteigums. Pirmkārt, Latvijas kuģniecība tagad fondu biržai ziņo, ka šis aktīvs (SIA Skonto naftai piederošās LNT akcijas) ir pārdots par 15 miljoniem eiro, bet nekad nav ziņojusi, ka šāds aktīvs būtu iegūts. Cita starpā, tas ir Finanšu instrumentu tirgus likuma pārkāpums, jo šāda biznesa aktīva iegūšana ir «būtisks notikums», par ko likums prasa informāciju publiski izplatīt «nekavējoši».
Otrkārt, Uzņēmumu reģistra informācija datu bāze Firmas.lv liecina, ka 100% SIA Skonto nafta kapitāla daļu pieder nevis Latvijas kuģniecībai, bet gan SIA Nafta Invest.
LNT 16% akciju pārdoti akciju sabiedrībai Ventbunkers, kurai tādējādi tieši jau pieder 67% LNT akciju.
Tomēr vissvarīgākais ir cena, par kādu šis aktīvs ir pārdots, jo tas var ietekmēt Latvijas kuģniecības vērtību un attiecīgi arī VSAA turēto 10% akciju cenu. Paziņojumā biržai par Skonto naftas darījumu teikts: «Darījuma summa ir 15,40 milj. EUR, un šī summa ietver arī aizdevuma atmaksu 2,10 milj. EUR apmērā, ko iepriekš LNT bija izsniegusi SIA Skonto nafta. Pirms šī darījuma Latvijas kuģniecības koncernā ietilpstošā sabiedrība SIA Nafta Invest no Vladimira Solomatina iegādājās viņam piederošos
14% SIA Skonto nafta daļu, un tādējādi pirms darījuma ar AS Ventbunkers Latvijas kuģniecībai piederēja 100% SIA Skonto nafta daļu.»
Nav ne mazāko šaubu, ka Skonto naftas darījuma summa ir bijusi atkarīga no tā, cik LNT patiesībā nesen saņēma par Ventspils naftas 43,25% akciju pārdošanu.
Jāatgādina skaitļus, no kuriem var secināt, cik izdevīgs Ventspils naftas darījums ir bijis Latvijas kuģniecībai un attiecīgi arī Latvijas pensionāriem. Oficiāli tika paziņots, ka LNT saņēmusi nepilnus 80 miljonus eiro, jo katra tai piederošā Ventspils naftas akcija tikusi pārdota par 1,77 eiro.
Savukārt, ja LNT tai piederošās Ventspils naftas akcijas būtu pārdevusi par nu jau skaidri iezīmējušos tirgus cenu (3,12 eiro gabalā), reizinot to ar šādos darījumos parasti piemērojamo koeficientu 1,15, tad LNT būtu saņēmusi 162 miljonus eiro.
Attiecīgi var arī aprēķināt, uz cik lielu labumu no 43,25% Ventspils naftas akciju pārdošanas var pretendēt 16% īpašniece Skonto nafta vienā un otrā gadījumā.
16% no 80 miljoniem eiro ir 12,8 miljoni eiro, bet 16% no 162 miljoniem ir 25,92 miljoni eiro jeb par 13,12 miljoniem vairāk...
Tātad zem tirgus vērtības veiktais Ventspils naftas akciju darījums ir radījis būtisku kaitējumu arī valsts speciālajam pensiju budžetam.
Cita starpā Latvijas kuģniecība biržai un FKTK nav paziņojusi arī par SIA Nafta invest kapitāla daļu iegūšanu. Datu bāze Firmas.lv liecina, ka SIA Nafta invest 100% kapitāla daļu šā gada jūnijā nonākušas Libērijā reģistrētās Latmar Holdings Corporation īpašumā. Publiskos avotos ir iespējams atrast informāciju, ka šī Libērijas kompānija tiešām ietilpst Latvijas kuģniecības koncernā.
Pirms šā gada jūnija SIA Nafta invest 100% īpašnieces ir bijušas citas Libērijas un Kipras kompānijas. Savukārt līdz 2007. gada vasarai SIA Nafta invest ir piederējusi Latvijas pilsoņiem, ar kuru vārdiem saistās savulaik politiski un ekonomiski ietekmīgā Skonto grupa – Armandam Sadauskim, Guntim Indriksonam, Raimondam Kisielam. Jāatgādina, ka ar Skonto grupu saistīti arī uzņēmēji Agris Latišs, Guntis Ločmelis un V. Solomatins, kurš, kā redzams, vienīgais bija palicis Skonto naftā un tur arī labi nopelnījis.