Taksometrus sauks pie kārtības

© F64

Vienīgo biznesu, kas palicis teju nemainīgi netīrs kopš padomju laikiem, beidzot iecerēts sakārtot. Punkts taksometru cūcībām tiks pielikts nākamā gada 1. janvārī. Ja sanāks.

Riepu duršana, mašīnu dedzināšana un klientu apšmaukšana pašlaik ir taksometru pakalpojumu nozares ikdiena. Apzagta tiek arī valsts. Tiek lēsts, ka garām Valsts kasei aizplūst 80% nodokļu.

Satiksmes ministrijas mājaslapā senākie ieraksti, kas sola nozares sakārtošanu - drošību un kvalitāti, ir no 2007. gada. Nākamajā gadā pievienots apsolījums par obligātu čeku izsniegšanu. Taču nekas no tā nedarbojas. Pasažieru iespējas saņemt godīgu un kvalitatīvu pakalpojumu ir minimālas. Dažādās mašīnās un kompānijās viena kilometra garums un attiecīgi arī rēķins var radikāli atšķirties. Un arī taksisti bieži vien šķiet kādās vārtrūmēs salīgti. Nesen pie viena tāda sanāca iesēsties. Ne uz vienu jautājumu neatbild, domāju, varbūt kurls - bet nē. Izrādās krievs. Ar latviešiem vienkārši nerunā.

Izmantojot nozares kriminogēno auru, pirms dažiem gadiem Rīgā veiksmīgi darbu sāka zīmols Lady Taxi. Tīras, nepiepīpētas mašīnas, iespēja saņemt čeku, bet - pats galvenais - pie stūres vienmēr sieviete. Tāpēc šī kompānija kļuva viena no populārākajām bērnu izvadātājām uz skolām. Dzimumu stereotipi acīmredzot strādā perfekti, un svešai sievietei uzticēt savu atvasi kaut kā mazāk bailīgi nekā vīrietim.

Taču, izrādās, pat šī priekšrocība kompānijai nav palīdzējusi izturēt daudzējādu tirgus apstākļu spiedienu, un maijā uzņēmums Taksometru vadītāju akadēmija paziņoja, ka pārtrauc darbību: «Kompānijas vadība ir padevusies nespējā prognozēt izmaiņas likumdošanā, banku jaunos nosacījumos, kā arī nodrošināt mūsu drošību taksometru tirgū.» Aģentūrai LETA kompānijas valdes loceklis Normunds Apinis pat lika saprast, ka viņa lēdijas traucējušas kādiem krimināliem elementiem. «Veselība un drošība ir dārgāka (..) Ja jau lielie uzņēmumi netiek galā, ko tad mēs kā mazs uzņēmums varam cīnīties.» Lēdiju takša centrāles tālruņi pašlaik nedarbojas, solīts, ka varbūt rudenī.

Savukārt taksometru nozare kopumā arī rudenī darbosies pēc vecajiem - skarbo deviņdesmito - principiem. Uzkrītoši, ka tagad citās takšu kompānijās pieaudzis sieviešu autovadītāju īpatsvars. Pie kaut kā jau lēdijām jāstrādā, kamēr viņu zīmols tiek reanimēts.

Labā ziņa tā, ka nozares reglamentos pašlaik tiek gatavotas izmaiņas, un šoreiz tās plānotas patiešām nozīmīgas. Tikai jēga tām būs pie viena nosacījuma. «Ja būs kontrole, tad arī kārtība atgriezīsies uz ielām,» saka Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns. Ja kontroles nebūs, tad no jauna sarakstītie papīri paliks tikai papīri bez kāda praktiska labuma. Pēc divām nedēļām Ministru kabinetā skatīs attiecīgu ziņojumu par taksometru nozarē nepieciešamajām izmaiņām. Neatkarīgajai tika sniegts ieskats ziņojumā. Pēc tam jau Saeimai būs jābalso par atbilstošiem grozījumiem likumos. Garās diskusijās ar nozari un ieinteresētajām institūcijām noskaidrotas piecas problēmas taksometru pārvadājumu jomā un piedāvāti risinājumi.

Lai pakalpojums legāls

Vispirms plānots mainīt licencēšanas kārtību. Pašlaik katram taksometram jāpērk licence no katras pašvaldības un katra miesta, pa kuru tas brauc. Rezultātā 74 Latvijas pašvaldībās legālu taksometru nav vispār. Bizness tur pēc definīcijas nelegāls. Tāpēc turpmāk licencēšana notiks deviņās lielajās pilsētās un piecos plānošanas reģionos. Piemēram, strādāšanai Rīgā un tās rajonā pietiks ar divām licencēm.

Lai neapzog valsti

Nākamais priekšlikums ir tieši saistīts ar ēnu ekonomikas apkarošanas plāniem. Tā kā pašlaik taksometru firmas nodokļus tikpat kā nemaksā un šoferi ir sociāli pilnīgi neaizsargāti, turpmāk tiek rosināts ieviest patentmaksu. Respektīvi, visus nodokļus iekļaut vienā fiksētā mēneša maksājumā, kas būtu piesaistīts nevis šoferim, bet automašīnai. Tas tādēļ, ka takšiem divas reizes gadā jāiet tehniskā apskate un būs viegli kontrolēt, vai nodokļi ir maksāti. Ja nebūs - tehnisko nevarēs iziet, un mašīna tiks ņemta nost no trases. Finanšu ministrijā skaidro, ka jaunā kārtība varētu stāties spēkā no 2017. gada. Par konkrētām summām pagaidām vēl tiek spriests. Iepriekš nozares pārstāvis Jānis Naglis minēja, ka tie varētu būt 350 eiro mēnesī par mašīnu.

Lai šoferi labāki

Mašīnas netīras, saloni pieļuļķēti, šoferi nezina valsts valodu, krāpjas - lai atrisinātu šīs problēmas, ministrija vēlas ieviest taksometru vadītāju sertificēšanas sistēmu. Tāda jau ir, piemēram, kravas automašīnu šoferiem, un administrēt to var Autotransporta direkcija. Šobrīd uzņēmumiem nav ne mazākās jausmas, ko viņi pieņem darbā. Reģistrā savukārt būs apskatāma katra taksista biogrāfija. Ja no vienas firmas izmests par krāpšanos, nākamajā, cerams, vairs netiks pieņemts.

Lai uzraudzība stingrāka

Šobrīd policijā darbojas viena vienība, kas tiesīga apturēt un pārbaudīt taksometrus - vai licences kārtībā, vai automašīna atbilst prasībām. Vai skaitītāji netiek sagrozīti. Veikt kontrolpirkumus. Tā kā policijas jaudu nepietiek, ministrija ierosina paplašināt pašvaldību kontroles dienestu pilnvaras. Lai tie ne tikai pirmajā reizē, izsniedzot licenci, apskata mašīnas un šofera kondīciju, bet arī turpmāk seko viņu gaitām.

Lai taxify legalizējas

Taksometra pakalpojumā ietilpst ne tikai pats braukšanas process, bet arī takša izsaukšanas procedūra. Arī tai jābūt kvalitatīvai. Ministrija apņēmusies piespiest iekļauties kopīgā sistēmā arī tos kantorus, kas cenšas pārdot sevi kā inovatīvu tehnoloģisku risinājumu ieviesējus, bet patiesībā tādi nodokļu optimizētāji vien ir. Caur tālruņa aplikāciju strādājošais taxify nesen pamatīgi izgāzās, kad Rīgas municipālā policija uztaisīja kontrolpirkumu - šoferim nebija ne licences, ne autovadītāja apliecības. Tā bija atņemta pārsniegtā soda punktu skaita dēļ. Tātad taxify sadarbojas ar krāpnieku un rupekli. Morāle - nav nekādas starpības, kā tiek veikts taksometra izsaukums - ar tālruņa zvanu, aplikācijas aktivizēšanu vai paceltu īkšķi. Jebkurai taksometru kompānijai, pat, ja tai ir tikai viena mašīna, klientam jāgarantē, ka pakaļ viņam noteiktā laikā noteiktā vietā ieradīsies kopts, reģistrēts auto ar koptu un godīgu šoferi. Un viņš sarunāties mācēs arī latviski.

UZZIŅAI

2015. gadā Latvijā izsniegtas 1439 taksometru licences.

2016. gada 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti 2902 taksometri.

Lielākais licenču skaits izsniegts:

Rīgā - 2235,

Mārupes novadā - 528,

Jūrmalā - 344,

Daugavpilī - 240,

Salaspils novadā - 182,

Liepājā - 80,

Jelgavā - 75,

Valmierā - 52,

Ventspilī - 38.

Dati: Satiksmes ministrija



Latvijā

Vidzemes reģionālais atkritumu apsaimniekotājs SIA "ZAAO" šodien plkst.10.05 izsolīs 10 490 tonnas Vidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģionā dalīti vākto atkritumu, liecina oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" publicētais paziņojums.

Svarīgākais