Uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas ticis pie trim būvatļaujām un pagaidu priekšnieka. Vadīt jaunā dzelzceļa būvniecības projektu pieteikušies 12 pretendentu.
Satiksmes ministrija vēsta, ka pašlaik notiek pieteikumu izvērtēšana un rezultāti varētu kļūt zināmi tuvākā mēneša laikā. Bet pagaidām Eiropas Dzelzceļa līniju vadība uzticēta kompānijas darbiniekam Arnim Driksnam, vienam no četriem direktoriem, kurš vada Sadarbības un attīstības departamentu un kopš 20. oktobra ir arī uzņēmuma valdes loceklis. Kopš 2014. gada viņš bijis Satiksmes ministrijas Rail Baltica projekta vadītājs starptautiskās sadarbības jomā, sagatavojis pirmo Rail Baltica finansējuma pieteikumu Eiropas Savienībai.
Uzņēmuma vadītāja vakance parādījās pēc tam, kad no šī amata atkāpās Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands. Viņš pats skaidroja, ka veiksmīgs darbs triju gadu garumā ļaujot drošu sirdi atstāt uzņēmumu un pievērsties darbam tikai ministrijā.
Iespējams, viņa aiziešanas īstais iemesls ir valdības vadītāja Māra Kučinska kritiskā attieksme pret amatu savienošanas praksi valsts pārvaldē un tās uzņēmumos. Tiesa gan, arī Rail Baltica otra īstenotāja - uzņēmuma RB Rail - vadītāja Baiba Anda Rubesa savieno darbus un strādā Latvenergo padomē.
Neatkarīgā jau vēstīja par Rail Baltica projekta sarežģīto vadības struktūru. Katrā Baltijas valstī ir divi projekta īstenotāji. SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas ir Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail dibinātājs Latvijā. Kompānija pati dod uzdevumus, pati uzrauga un pati arī izpilda. Bet paralēli ar to pašu nodarbojas arī kopuzņēmums RB Rail. Šādas paralēlas darbošanās rezultātā darbi jau iekavēti teju par diviem gadiem. Taču oktobrī dokumentu kārtošanas fāzē sasniegts būtisks progress. Valsts Dzelzceļa tehniskā inspekcija projekta īstenotājiem izsniegusi trīs būvatļaujas. Vienu - Rīgas Centrālās pasažieru stacijas ēkas un pasažieru platformu pārbūvei, ēkai piegulošās teritorijas pārbūvei un labiekārtošanai. Otru - jauna dzelzceļa tilta izbūvei posmā no Maskavas ielas līdz Jelgavas ielai. Trešo - uzbēruma un esošās dzelzceļa infrastruktūras pārbūvei 1520 mm platuma sliežu ceļiem posmā no Jelgavas ielas līdz Lāčplēša ielai.
Uzņēmuma pārstāve Rita Voronkova skaidro, ka projekts līdz ar to ieiet projektēšanas fāzē. Stacijas konkurss tikšot sludināts nākamā gada pirmajā ceturksnī. Vienlaikus panākta arī vienošanās ar pašvaldību un Satiksmes ministriju par sadarbību topošā dzelzceļa apkārtnes sakārtošanā. Jāpaskaidro, ka ne visus darbus iespējams finansēt no dzelzceļam atvēlētās Eiropas Savienības naudas. Stacijai piegulošo satiksmes mezglu risinājumiem nauda jāmeklē no citiem avotiem. Krustojumu pārbūvei, autostāvvietām, veloceļiem, koku stādīšanai utt. Taču plānošanu nevar atstāt uz vēlāku laiku, jo citādi iznāks kā ar Nacionālo bibliotēku. Uzcelts milzīgs objekts, kas pievelk mašīnas, bet stāvvietu faktiski nav. Dzelzceļam, ar to saistītajiem transporta mezgliem un pilsētas labiekārtojumam jātop līdz 2030. gadam.