Elektroautobuss varētu apkalpot Ventspils maršrutu

OPP. Andris Dambis izrāda jaunbūvēto satiksmes autobusu. Tajā izmantotas elektriskās tehnoloģijas, kas pārbaudītas sacīkšu režīmā Paikspīkas kalnā. «Esam iemācījušies ražot drošas un labas mašīnas» © F64

Prezentāciju ar starptautiskas publikas piedalīšanos nedēļas nogalē piedzīvoja Andra Dambja būvētais elektroautobuss OPP. Noslēdzoties izmēģinājumu un sertifikācijas procesam, pirmais eksemplārs varētu sākt apkalpot Ventspils 22. maršrutu, un būs arī nākamie.

Piectonnīgais vidēja izmēra autobuss ar 18 sēdvietām iepazīstināšanai tika atvests uz Rīgas Motormuzeju, kur norisinājās Starptautiskā transporta foruma konference. Autobusus ar elektrisko piedziņu ražo visas lielās autobūves rūpnīcas, taču tirgū trūkst vidējā izmēra piedāvājuma, kas nepieciešams nelielām pilsētām. Tagad tāds būs radīts. Andris Dambis stāsta, ka sertifikācijas procedūru plānots pabeigt līdz gada vidum, un tad Latvijas autobuss drīkstēs braukt satiksmē un pārvadāt pasažierus jebkur pasaulē. Savukārt izmēģinājumi pašu mājās - Ventspilī - tiks sākti mēneša laikā. Tālab autobusam ir arī piešķirts numurs IZM 53. Tik reizes Latvijas inženieri ir būvējuši spēkratus, bet šis no komerciālā viedokļa varētu būt veiksmīgākais pēc padomju gados radītā mikroautobusa Latvija. Abreviatūras OPP atšifrējums ir opportunity - iespēja.

Tehniskā ziņā šis autobuss tapis, balstoties uz autosportā, īpaši smagā un agresīvā režīmā, pārbaudītām tehnoloģijām. Pirms 15 gadiem tika prezentēta Latvijas pirmā sporta mašīna. Astoņas reizes Dambja komanda piedalījās Dakāras rallijā. Pirms septiņiem gadiem tika uzbūvēta pirmā elektriskā mašīna. Bet 2015. gadā ar Latvijā būvēto elektropiedziņas superauto mūsu komanda uzvarēja Paikspīkas kalnā braukšanas sacensībās. Nākamais inženiera izaicinājums bija radīt ielu satiksmei paredzētu elektrisko mašīnu. Arī tas ir izdevies.

Autobusā izmantots tas pats konvertors, kas tika izgudrots Paikspīkas iekarošanai. Akumulatori gan ir citi, jo atšķiras lietošanas mērķis - svarīga ir nevis jauda, bet lādēšanas ātrums. Un tas patiešām ir unikāls. Pēc viena nobraukta maršruta apļa, kas Ventspilī būs desmit kilometru, akumulatorus varēs uzlādēt 2,5 minūtēs. Tātad maza pauze galapunktā, un autobuss atkal būs gatavs darbam. Uzlādēt to var arī pa vecai modei - ar vadu un kontaktdakšu, taču pamata uzlādes veids ir ar pantogrāfu - kā vilcienam. Autobusa cena atbilst vidējām tirgū - ap 250 000 eiro. Sākotnējā investīcija šķietami liela, taču jau piecu gadu laikā tā atmaksājas, un pēc tam vēl vismaz piecus gadus busu var droši lietot. Tas tādēļ, ka mašīnā izmantoti visjaunākās paaudzes litija titanāta akumulatori. Ražotājs garantē, ka pēc pieciem gadiem tie būs zaudējuši tikai 2,5% savas kapacitātes. Tātad rezerve visam autobusa mūžam.

OPP ir klusāks par trolejbusu, ērts pasažieriem, bez ātrumkārbas un visām pārējām ar iekšdedzi saistītām padarīšanām, drošs, bet pats galvenais - Made in Latvia.



Svarīgākais