Darbs maiņās pie kases, ar klientiem, preču pasūtīšana, saņemšana, izkārtošana plauktos, administratīvo jautājumu risināšana, darbs dažreiz arī vēlās vakara stundās un brīvdienās – Raimonds Saulītis jau otro gadu uz savas ādas izjūt jauna uzņēmēja raibās darba dienas. Bet viņš negaužas, tieši otrādi – uzsver, ka savu lēmumu iesoļot uzņēmējdarbībā ne mirkli nenožēlo.
Bija drosme ko mainīt
Raimonda stāsts par nokļūšanu biznesa vidē gan nav tradicionāls - pats izdomā ideju un tad pamazām to īsteno līdz taustāmam rezultātam. Viņš nolēma iet citu ceļu, proti, Raimonds kļuva par SIA Narvesen Baltija franšīzes ņēmēju, kas nozīmē, ka jaunpienācējiem biznesā nav viss jāiesāk no apaļas nulles, bet tiek piedāvāta jau gatava starta platforma: Narvesen nodrošina gan tirdzniecības vietas izvēli, gan izveidi un aprīkošanu ar darbam nepieciešamām iekārtām, inventāru, sniedz atbalstu ar reklāmas un mārketinga aktivitātēm. Nodrošina apmācības. Protams, tas viss netiek pasniegts uz zelta paplātes, arī no jaunā uzņēmēja tiek gaidīta maksimāla iesaiste, iniciatīva. Arī komandas atrašana gūlās uz Raimonda pleciem. Arī visi juridiskie jautājumi, kas pašam bija jārisina, ir gana liels izaicinājums.
«Ja nav bijusi pieredze uzņēmējdarbībā, tad nākas apgūt visus ar uzņēmuma dibināšanu saistītos procesus, tostarp uzņēmuma reģistrēšanu. Taču nekas nav neizdarāms, ja ir vēlme. Turklāt iedrošina apziņa, ka tu neesi viens, kad aiz muguras ir atbalsts, kam var paprasīt padomu. Kļūstot par franšīzes ņēmēju, arī paša finansiālais ieguldījums nav nepieciešams tiks liels, kā tas būtu gadījumā, ja mazumtirdzniecībā pats gribētu izveidot ko pavisam jaunu,» secina Raimonds. Konkrētu summu jaunais uzņēmējs neatklāj, vien piebilst, ka nepieciešamais starta kapitāls nav astronomisks un neveido desmitus tūkstošu.
Vienpadsmit gadi DUS
Pirms kļūšanas par uzņēmēju Raimonds 11 gadus savu pieredzi mazumtirdzniecības jomā bagātināja Circle K (kādreiz - Statoil).
Viņš tur iepazina dažādas amata pozīcijas - bija gan pārdevējs degvielas uzpildes stacijā (DUS), gan DUS vadītāja vietnieks, gan sešus gadus pats bija stacijas vadītājs. Kad Raimondam šķita, ka zināšanu bagāža ir uzkrāta pietiekami daudzveidīga, viņš nolēma, ka ir laiks izzināt ne tikai darba ņēmēja, bet arī darba devēja darba specifiku. «Kļūt par franšīzes ņēmēju likās vispiemērotākais variants. Lai arī to patiešām gribēju, jāatzīst - lai ieviestu pārmaiņas savā darba dzīvē, bija vajadzīga drosme, jo biznesa vide man bija pilnīgi sveša. Taču savu lēmumu nenožēloju, pārmaiņas mani ir tikai pilnveidojušas, turklāt darbā noder ar teorētiskā bāze - neklātienē 4. kursā apgūstu uzņēmējdarbības vadību,» akcentē Raimonds.
Jaunā uzņēmēja ampluā pavadīti gandrīz divi gadi, un Raimonds ir apņēmības pilns iesākto turpināt. Viņš šobrīd ir pārliecināts, ka, noslēdzoties pirmajam trīs gadu līgumam, iespēju vadīt Narvesen franšīzi pagarinās uz atkārtotu trīs gadu termiņu.
Dara visu
Viņu ikdienā var redzēt rosāmies lielākajā Narvesen tirdzniecības vietā Vecrīgā. Viņš tur ir cilvēks orķestris jeb dara visu, kas konkrētajā brīdī ir nepieciešams - apkalpo klientus, izvieto preces, kārto visus vajadzīgos dokumentus. Ja vajadzīgs - strādā arī nakts maiņās, svētku dienās, brīvdienās. «Mana vadītā tirdzniecības vieta brīvdienās strādā 24 stundas diennaktī, tāpēc zināju, ka arī mans darba laiks nebūs no pulksten 9 līdz 17 no pirmdienas līdz piektdienai. Zināju, ka būt par darba devēju nenozīmē laisku kafijas dzeršanu smalkā uzvalkā, un sapratu, ka būs jāstrādā. Vienlaikus darba devēja loma sniedz arī zināmu brīvību, tas motivē strādāt. Lai gan jau tūlīt būs pagājuši divi gadi, tik un tā katra diena ir citāda. Man ļoti patīk tas, ko es daru,» teic Raimonds.
Protams, viens nav karotājs - Raimondam ir deviņu cilvēku komanda, vasarā - nedaudz vairāk, jo savu pirmo darba pieredzi tirdzniecības vietā gūst arī skolēni.
«Komandas nokomplektēšanā man noder iepriekšējā darba pieredze, jo arī tad manos pienākumos ietilpa jaunu darbinieku atrašana. Es pats neizmantoju ierasto praksi - sludinājuma publicēšanas iespējas, bet lietoju citas taktikas. Saprotu, ka ikviens darbinieks ir vērtība, tāpēc cenšos, lai viņi to sajūt. Ne viss ir izmērāms naudā, svarīga ir arī attieksme pret savu komandu. Tas ir ļoti svarīgi, ja uzņēmums vēlas būt ilgtspējīgs. Bez darbiniekiem tas nav nekas,» secina Raimonds.
Konkurents un draugs
Lai arī pirmajā brīdī var šķist, ka visās Narvesen vietās pieejams identisks piedāvājums, tā gluži nav. «Ir jāseko līdzi, pēc kā ir pieprasījums un kas nav aktuāls. Piemēram, tā kā atrodamies Vecrīgā, kur ir daudz tūristu, pie mums ir nopērkami suvenīri, taču Rīgas mikrorajonos šī prece nebūs pieprasīta. No top precēm noteikti jāmin arī prese un pārtika. Tāpat redzu, ka mūsu vasaras klienti ir ārvalstu tūristi, bet ziemas klienti ir vietējie. Karstākais darba laiks ir nedēļas izskaņa.»
Runājot par sadarbības modeli ar citiem Narvesen franšīzes ņēmējiem, Raimonds norāda: «No vienas puses, esam konkurenti, taču no otras - regulāri komunicējam, visi esam līdzīgi domājoši un, ņemot vērā, ka visi ejam uz kopīgu mērķi, labprāt aprunājamies, sniedzam viens otram labus padomus, dalāmies pieredzē. Tas ir tāds ļoti interesants modelis - konkurents un draugs, viss vienā. Manuprāt, tas ir mūsdienīgs un gudrs bizness.