No šodienas fotoradari uz Latvijas ceļiem fiksēs ne vien ātruma pārsniedzējus, bet arī kontrolēs spēkratus, kuriem nav izieta tehniskā apskate vai iegādāta OCTA polise. Šie programmatūras papildinājumi izmaksājuši 10 000 latu, un plānots, ka ierīces uzlabos arī turpmāk.
Proti, nākotnē ar fotoradaru palīdzību varēs iekasēt soda naudas vēl par daudziem citiem pārkāpumiem.
Maksā par dārgāko pārkāpumu
Jaunā sistēma testa režīmā darbojas jau no 1. oktobra un nesusi pirmos augļus – vairāk nekā desmit auto īpašniekiem jau izsūtīti protokoli par neiegādātu OCTA polisi vai neizietu tehnisko apskati. Sods par braukšanu bez OCTA ir 60 latu, bez tehniskās apskates – 40 latu. Ja, piemēram, konstatē šos pārkāpumus, kā arī ātruma pārsniegšanu, tad soda nauda būs jāmaksā tikai par vienu pārkāpumu – dārgāko.
Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš brīdina, ka maksāt nāksies arī tad, ja apdrošināšana vai tehniskā apskate nav izieta vien pāris dienas. Nākotnē paredzēts, ka ar fotoradaru palīdzību varēs fiksēt vēl virkni pārkāpumu. "OCTA un tehniskās apskates pašlaik ir aktuālākās, jo tieši iespaido drošību uz ceļa un cilvēku finansiālo stāvokli. Perspektīvā mums ir iespēja izrakstīt protokolu par visiem pārkāpumiem, ko fiksē tehniskie līdzekļi. Piemēram, ja autovadītājs neievēro sarkano gaismu vai arī pārvietojas pa sabiedriskā transporta joslu," atklāj E. Zivtiņš.
Pirmais eksperiments veiksmīgs
Paredzēts, ka OCTA polišu un tehniskās apskates pārbaudes veiks divos veidos. Pirmais – fotoradari kā līdz šim fiksēs, kā šoferi ievēro noteikto braukšanas ātrumu. Visiem pārkāpējiem papildus noteiks arī OCTA un tehniskās apskates derīgumu. Otrs veids – radari fotografēs visus auto un vēlāk speciāla programma tos pārbaudīs. Vakar Rīgā, Lomonosova ielā, veica pirmo šāda veida eksperimentu, un speciālisti ar prieku konstatēja, ka visas 700 automašīnas bija ar derīgu OCTA un tehnisko apskati. Pagaidām fotoradari darbojas Rīgā, Latgales un Kurzemes reģionā. Apmēram reizi nedēļā tehniku izmantos arī lauku rajonos.
300 000 latu vērta avārija
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics stāsta, ka programmatūra izmaksājusi 10 000 latu un to paredzēts ieviest arī jaunajos fotoradaros. Statistika liecina, ka bez apdrošināšanas brauc vidēji trīs procenti no visiem auto. "Precīzi pateikt radītos zaudējumus nevaru, taču kopš 1997. gada par veiktajām iemaksām no neapdrošināto auto saimniekiem neesam atguvuši sešus miljonus! Labi, ja avārija ir par tūkstoti vai diviem, bet ir tādas avārijas, kur maksās vairākas paaudzes," saka J. Stengrevics. Pirms pāris dienām Latvija saņēmusi līdz šim lielāko atlīdzības prasību gandrīz 300 000 eiro (210 000 latu) apmērā par Latvijā reģistrēta un neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu negadījumu Īrijā.
Ceļu satiksmes negadījums noticis 2006. gadā, un to izraisījis kāds 25 gadus vecs Preiļu novada iedzīvotājs, būdams alkohola reibumā, ar BMW markas automašīnu. Negadījumā bija viens bojāgājušais, trīs cietušie un zaudējumi nodarīti četrām automašīnām.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Jānis Liepiņš norāda, ka arī spēkrati bez tehniskās apskates rada milzu apdraudējumu. Ik katru trešo dienu kāds auto tehniskajā apskatē neiztur pārbaudi un tiek noņemts no trases. "Sešdesmit procentos gadījumu plīst bremžu caurulītes. Bail iedomāties, kas notiktu, ja tās plīstu krustojumā," saka J. Liepiņš.