Mazie rotācijas apļi, kuros ir viena braukšanas josla, būtiski samazina ceļu satiksmes negadījumu skaitu un ir efektīvākais veids, kā likvidēt tā sauktos melnos punktus, apgalvo speciālisti. Autobusu un kravas transportlīdzekļu vadītāji ir neapmierināti ar situāciju pilsētās, kur tranzītceļos izbūvēti šādi apļi, jo tie esot neērti un grūti izbraucami.
Latvijas valsts ceļu (LVC) un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) eksperti šos apļus slavē. "Parastos četrzaru krustojumus valsts ceļu tīklā pārbūvē par rotācijas apļiem galvenokārt satiksmes drošības uzlabošanas nolūkā. Rotācijas apļi, salīdzinot ar parastiem krustojumiem jeb ceļu mezgliem, būtiski uzlabo satiksmes drošību, samazinot konfliktpunktu skaitu (sk. zīm.). Parastā četrzaru krustojumā ir 32 konfliktpunkti, T veida pieslēgumā – 9 un vienjoslas rotācijas aplī – 8 konfliktpunkti. Rotācijas apļos tiek novērsti bīstamākie parasto ceļu mezglu konfliktpunkti, kurus izraisa plūsmu krustošanās jeb kreisie pagriezieni," Neatkarīgajai skaidro LVC ceļu tīkla daļas standartizācijas inženieris Guntis Grāveris.
Saistībā ar mazo rotācijas apļu izbūvi tiek uzsvērta kreiso pagriezu likvidēšana. Rotācijas aplī kustība notiek tikai pa labi, tāpēc, salīdzinot ar parasto ceļu mezglu, tajā nav iespējami krustošanās konfliktpunkti un samazinās braukšanas ātrums. Mazo rotācijas apļu vidējais caurbraukšanas ātrums ir apmēram 35 līdz 40 kilometru stundā. Šādi apļi parasti tiek izbūvēti vietās, kur satiksmi regulē ar luksoforiem vai ceļa zīmi dodiet ceļu.
"Satiksmes organizācija pa rotācijas apli samazina ceļu satiksmes negadījumus ar ievainotajiem par 25–35 procentiem. Tas attiecas gan uz krustojumiem, kuros iepriekš satiksme tika organizēta ar dodiet ceļu zīmēm, gan uz krustojumiem, kuros iepriekš satiksme tika regulēta ar luksofora objektiem," apgalvo CSDD ceļu drošības audita daļas priekšnieks Ziedonis Lazda.
Kravas automašīnu un autobusu vadītāji ir neapmierināti par mazo rotācijas apļu izbūvi pilsētās uz tranzītceļiem, jo tos esot ļoti grūti izbraukt, un ir neizpratnē, kāpēc nevar būvēt divu joslu rotācijas apļus.
Eksperti norāda, ka ir iespējams būvēt arī tā sauktos lielos jeb divjoslu rotācijas apļus, taču tas ir atkarīgs no caurlaidspējas. Vienjoslas rotācijas apļus paredz caurlaidspējai 20 000–25 000 automašīnu diennaktī, taču divjoslu rotācijas apļiem caurlaidspēja ir apmēram pusotru līdz divas reizes lielāka. "Atbilstoši 2008. gada datiem Latvijas ceļu tīklā vidējā satiksmes intensitāte valsts galvenajiem ceļiem ir aptuveni 5500 automašīnu diennaktī, reģionālajiem ceļiem aptuveni 1400, bet vietējiem ceļiem aptuveni 270 automašīnu diennaktī. Tāpēc valsts ceļu tīklā atbilstoši caurlaidspējai gandrīz jebkurā ceļu mezglā pietiekama būtu vienjoslas rotācijas apļa caurlaidspēja," piebilst LVC pārstāvis.