Pārvadātāji komentē jaunās ES sankcijas: Cietīs ļoti daudz cilvēku Latvijā

© Kaspars Krafts / F64

Lai gan pārvadātāji pārorientējas uz citiem maršrutiem, tomēr, pilnībā slēdzot Krievijas un Baltkrievijas robežu, cietīs ļoti daudz cilvēku Latvijā, komentējot jaunās Eiropas Savienība (ES) sankcijas, teica kravu pārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Pociluiko.

Viņš norādīja, ka pagaidām robežas netiek pilnībā slēgtas, jo tiek pieļauta medikamentu, humāno kravu, energoresursu un pārtikas kravu pārvadāšana. Latvijas uzņēmumi gaida attiecīgo pielikumu, kurā būs redzami muitas kodi, kādas preces drīkstēs vest.

Viņš atzina, ka pagaidām nav zināms, kāda varētu būt Krievijas un Baltkrievijas atbildes reakcija, līdz ar to prognozēt, kā tālāk attīstīsies situācija, neesot iespējams.

Ja robeža tiks slēgta pilnībā, tad daudzi pārvadātāji bankrotēs, un tas atstās ietekmi ne tikai uz šoferiem, bet arī uz saistītajiem uzņēmumiem - servisiem, noliktavām un citiem. Tas kopumā varētu ietekmēt pat 200 000 līdz 250 000 cilvēku, lēš asociācijas vadītājs.

Paciluiko jau iepriekš norādīja, ka daudzi pārvadātāji pamet Krievijas, Baltkrievijas un Ukrainas tirgus, un arī lielākā daļa šoferu uz turieni negrib braukt.

Runājot par nozares nākotni, viņš teica, ka neko prognozēt nav iespējams. Tas, ka samazināsies kravu apjomi, esot skaidrs. Jautājums esot, vai kravu pārvadājumu apjomi šajos virzienos apstāsies pavisam.

Eiropas Savienība (ES) ir pieņēmusi jaunas sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju, kas transporta jomā aizliedz šo valstu autotransporta uzņēmumiem veikt kravu autopārvadājumus uz ES, kā arī liedz Krievijas karoga kuģiem piekļūt ostām, informēja Satiksmes ministrijā.

Kravu autopārvadājumi ES teritorijā, tostarp tranzītā, ir aizliegti jebkuram Krievijā un Baltkrievijā reģistrētam autotransporta uzņēmumam. Papildu tam sankcijas paredz importa ierobežojumus dažām precēm, ko eksportē Krievija vai kuru izcelsme ir Krievijā, tajā skaitā oglēm un citiem cietajiem fosilajiem kurināmajiem.

Latvija kopā ar kaimiņvalstīm ir viena no iniciatorēm šīs sankciju pakotnes pieņemšanai. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (K) pauž gandarījumu, ka ES valstis beidzot ir spējušas vienoties, uzsverot, ka Latvija ir gatava tos nekavējoties ieviest, nosakot ierobežojumus kravu pārvadāšanai no Krievijas un Baltkrievijas pa autoceļiem un jūru, kā arī Latvijas ostu slēgšanu Krievijas kuģiem.

Ņemot vērā iespējamos atbildes soļus, Linkaits aicina Latvijas pārvadātājus rūpīgi sekot līdzi lēmumiem šajā jomā un nodrošināt Krievijā un Baltkrievijā esošo transportlīdzekļu nogādāšanu atpakaļ ES valstīs.

"Ar vienotu un stingru atbildi no ES, nosakot jaunas sankcijas, varam panākt pietiekamu spiedienu uz Krieviju un gūt taustāmus rezultātus, cīnoties par Ukrainas demokrātiju un brīvību," pauž Linkaits.

Daži izņēmumi attieksies uz būtiskām precēm, piemēram, lauksaimniecības un pārtikas produktiem, humāno palīdzību, kā arī pasta pārvadājumiem.

Ierobežojumu pieņemti piektajā sankciju pakotnē, reaģējot pret Krievijas prezidenta Vladimira Putina režīmu un tā agresiju Ukrainā. Šis lēmums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. Vienlaikus prasības par ostām un autopārvadājumiem jāievieš septiņu dienu laikā kopš lēmuma publicēšanas.

Latvijā

Celtniecības sadārdzinājumi, lielo projektu vēl lielākās izmaksas, inflācijas procents būvniecībā, kas jau kļuvis par atsevišķu rādītāju ekonomikas datos — visi šie cenu pieaugumi galu galā atspoguļojas preču un produktu cenās, sitot pa gala patērētāju makiem. Laiks apskatīt ziloni istabā, kāpēc pie mums gatavais objekts nereti izrādās pat divkārt dārgāks, nekā bija plānots — un te nerunāsim pat ne par “Rail Baltica”.

Svarīgākais