Rīgas domē lems par vienreizējo braucienu atlaižu atjaunošanu studentiem [papildināts 18:22]

© Dmitrijs Suļžics/f64

Rīgas domes deputāti trešdien atbalstīja ierosinājumu novirzīt izskatīšanai Satiksmes un transporta lietu komitejā jautājumu par vienreizējā brauciena atlaižu atjaunošanu studentiem pilsētas sabiedriskajā transportā.

Rīgas domē saņemts kolektīvais iesniegums par vienreizējā brauciena atlaides atjaunošanu studentiem. Iesniegumā apgalvots, ka pašreizējās cenu politikas dēļ studējošie ir spiesti iegādāties mēnešbiļeti par 15 eiro, pat ja tas ir finansiāli neizdevīgi, un sabiedriskais transports tiek izmantots reti.

Ja iepriekš studentam, kuram daļēju attālināto studiju ietvaros bija jādodas uz augstskolu divas dienas nedēļā, biļetes mēnesī izmaksāja 4,80 eiro, tad tagad jāiegādājas mēnešbiļete par 15 eiro vai par tādu pašu vienreizējo braucienu skaitu ir jāmaksā 36 eiro.

Latvijas studentu apvienība (LSA) aģentūru LETA informēja, ka studējošajiem draudzīgākas pilsētas ir kaimiņvalstu galvaspilsētas - Viļņā 60 minūšu brauciens izmaksā 0,45 eiro, bet Tallinā deklerētiem iedzīvotājiem transports ir bezmaksas vai nedeklerētiem ar ISIC karti - 0,75 eiro par 60 minūšu braucienu. Tas ir uz pusi lētāk nekā Rīgā.

Atlaides vienreizējiem braucieniem esot atbalsts ikvienam studējošajam - neatkarīgi vai studējošais izmanto sabiedrisko transportu regulāri vai pēc vajadzības, uzskata LSA. Organizācija norāda, ja jārūpējas par ikviena studējošā labklājību un sabiedriskā transporta pieejamību kopumā.

Tādēļ LSA aicina rast iespēju atjaunot "Rīgas satiksmes" sabiedriskā transporta atlaides vienreizējiem braucieniem studējošajiem.

LETA jau ziņoja, ka Rīgas dome pērn nolēma vienkāršot sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, samazinot biļešu veidus un cenas. Pēc reformas iegādāto mēneša abonementa biļešu skaits pieaudzis par 20% salīdzinājumā ar 2022.gadā vidēji mēnesī iegādāto mēneša abonementa biļešu skaitu.

SIA "Rīgas satiksme" neredz iemeslu pārskatīt biļešu klāstu un palielināt biļešu skaitu, iekļaujot viena brauciena biļetes atsevišķai pasažieru kategorijai, jo mērķis mainīt pasažieru ieradumus, biežāk izmantojot sabiedrisko transportu, ir sasniegts - braucienu ar mēneša abonementa biļetēm reģistrāciju ir vairāk.

Pastāvīgo pasažieru skaita pieaugums uzlabojot reisu plānošanu un samazinot bezbiļetnieku skaitu.

Kā norāda Rīgas domes Satiksmes departaments, izvērtējot studējošo sabiedriskā transporta lietošanas paradumus šobrīd un iepriekš, jāsecina, ka ir būtiski pieaudzis studējošo skaits, kas regulāri izmanto sabiedrisko transportu. Samazināts ar braukšanas maksas atvieglojumiem iegādāto, bet reāli neizmantoto vai ilgstoši neizmantoto biļešu skaits, kam esot pozitīva ietekme gan uz biļešu sistēmas administrācijas izmaksām, gan arī uz klientu centru noslodzi, jo tiks samazināts to gadījumu skaits, kad jāatmaksā nauda par ar atlaidi iegādātajām un neizmantotajām abonementa biļetēm.

Ņemot vērā visu iepriekš minēto, Satiksmes departamenta ieskatā nav lietderīgi atjaunot vai no jauna noteikt studējošā braukšanas maksas atvieglojumus vienreizēju biļešu izmantošanai.

Rīgas dome trešdien noraidīja Jura Radzeviča (GKR) priekšlikumu uzdot Satiksmes departamentam sagatavot grozījumus saistošajos noteikumos "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta maršruta tīklā", paredzot augstāko izglītības iestāžu studējošiem tiesības saņemt braukšanas maksas atvieglojumu 50% apmērā no abonementa biļetes cenas 90 minūtēm.

Savukārt tika atbalstīts priekšlikums šo jautājumu nodot izvērtēšanai Satiksmes un transporta lietu komitejai.

Latvijā

Kaitējums zemūdens interneta savienojumiem starp Vāciju un Somiju un starp Lietuvu un Zviedriju ir samazinājis datu pārraides ātrumu un izraisījis virkni starptautisku aizdomu. Tomēr līdz šim nav izšķirošas reakcijas uz šo notikumu. Šis nav pirmais gadījums, kad Baltijas jūrā tiek bojāta zemūdens infrastruktūra. Radušās pamatotas aizdomas par Krievijas iesaisti, ziņo Polijas medijs "wnp.pl".

Svarīgākais