Rīgas starptautiskajā autoostā, kādā februāra vakarā taujājot pēc biļetes uz pēdējo Krāslavas autobusu plkst. 21.50, kasiere atbildēja dīvaini: "Ja palaimēsies, aizbrauksiet." Autobuss tomēr pienāca, un tajā iekāpa divas pasažieres, kuras abas izkāpa Jēkabpilī. Tālāk uz Krāslavu lielais Ecolines autobuss aizgāja pilnībā tukšs.
Bet kas notiek ar pasažieru pārvadājumiem dziļāk Latgalē? "Ja ieteiktais cirtiens pārvadājumu jomu Latvijā tomēr skars, Latgalē tas radīs ļoti smagas sekas. 2009. gadā pasažieru pārvadājumiem tika nogriezti 10 procenti un 2010. gadā jau 20 procenti. Aprēķini liecina, ka pērn kilometra pašizmaksa bija 63 santīmi, šogad tā var sasniegt jau 80 santīmu. Pieaugot akcīzes nodoklim, degvielas cenām un citām izmaksām, naudas pārvadājumiem Latgalē pietiks labākajā gadījumā līdz septembrim. Taču, ja nogriezīs vēl, naudas pārvadājumiem trūks vēl vairāk," ir satraukta Latgales plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Iveta Maļina-Tabūne.
Viņa stāsta, ka aizvadītajā nedēļā kopā sapulcēti visi 14 uzņēmumi, kas nodarbojas ar pasažieru pārvadājumiem Latgalē, lai vēlreiz analizētu izmaksas visās pārvadājumu kategorijās, jo jau ar esošo finansējumu būšot ļoti grūti. "Ja griezīs vēl, būs divi ceļi. Pirmais – celt tarifus, kam neredzu vairs nozīmes, jo iedzīvotāji par biļetēm vairs nevarēs samaksāt. Reģionā jau tagad viszemākie ienākumi no biļešu tirdzniecības un pārvadājumi jau tagad nevar sevi atpelnīt. Jau vasarā var būt situācija, kad nebūs naudas, par ko pirkt šo pakalpojumu. Otrais ceļš – maršrutu griešana jeb samazināšana. Taču jau pērn visi maršruti tika pārskatīti, nomazinot visu, ko vien bija iespējams samazināt. Daudzviet Latgalē jau tagad sasniegta sarkanā līnija un atlicis vien viens autobusa reiss nedēļā, kā maršrutos Balvi–Paulāni–Dvorupe–Balvi, Viļaka–Žīguri–Katleši, Balvi–Silaciems–Balvi un citviet."
Bet SIA Jēkabpils autobusu parks direktora vietnieks Ivans Lavrinovičs piebilst, ka pārvadājumu jomu, neraugoties uz degvielas cenu un izmaksu pieaugumu, pašlaik izdevies vēl samērā labi sakārtot, kam dotāciju samazinājums būtu liels trieciens. Un autobusu biļešu cenu celšanai nebūtu nekādas jēgas, tas dotu vien negatīvu efektu – nelegālo pārvadātāju skaita pieaugumu, kuri nemaksātu nodokļus.
"Dotāciju samazinājums būs sāpīgs no vienas puses, bet no otras – spiedīs risināt savas problēmas pašiem. Tas būs slogs pašvaldībām nodrošināt pirmām kārtām skolēnu pārvadājumus, un kopīgi ar vecākiem nāksies lauzīt galvas, kā bērnus no attālām vietām nogādāt skolā. Kā cilvēkiem nokļūt novada centros, pie ārsta, pie bankomāta? Zaudējot vēl daļu autobusu maršrutu, tas būs milzīgs zaudējums, solis atpakaļ, nevis attīstības virzienā," teic Līvānu novada domes priekšsēdētāja vietniece Aija Usāne, piebilstot, ka pasažieru pārvadājumus bija izdevies zināmā mērā sakārtot.
Bet Jēkabpils novadā īpaši vistālākajos Dunavas un Rubenes pagastos ir vietas kā Tadaine ar diviem reisiem nedēļā un Mazslate, kurp autobuss dodas visretāk. Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs Edvīns Meņķis stāsta, ka ieteiktā dotācijas samazinājuma sekas var būt ļoti skumjas. "Tas nozīmētu, ka vajadzētu atteikties no daudziem nerentabliem maršrutiem, taču lauku maršruti lielākoties ir nerentabli. Būs jālikvidē vietējo pasažieru pārvadātājs SIA Rubenītis, kura pienākumus nāktos pārņemt pašvaldībai, taču, ja nauda tam budžetā nav plānota, to atrast būs problemātiski," uzskata E. Meņķis.