Aptuveni divi no trim Latvijas iedzīvotājiem jeb 71% iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir saņēmuši krāpnieciskus zvanus, bet viens no trīs jeb 31% - viltus īsziņu, aģentūru LETA informēja "Luminor Bank" pārstāvji, atsaucoties uz veiktās iedzīvotāju aptaujas datiem.
Tāpat respondenti bieži sastapušies arī ar datu - internetbankas lietotāja numura, personas kodu un karšu datu - izvilināšanas mēģinājumiem dažādu darījumu veikšanai.
Ar krāpnieciskiem zvaniem biežāk sastapušies lielās pilsētās dzīvojošie, savukārt vismazāk - jauni cilvēki līdz 29 gadu vecumam. Tikmēr par viltus īsziņu upuriem biežāk kļuvuši tieši gados jaunāki aptaujātie.
Kā liecina aptauja, starp Baltijas valstīm viltus zvani visvairāk izplatīti tieši Latvijā - ja Latvijā ar tiem sastapušās divas trešdaļas iedzīvotāju, tad Lietuvā un Igaunijā - nedaudz vairāk nekā puse. Savukārt kaimiņvalstīs biežāk nekā Latvijā izplatīta krāpniecība ar viltus īsziņām.
Katrs ceturtais jeb 28% Latvijas iedzīvotāju gada laikā ir saskārušies ar mēģinājumiem izkrāpt datus, katrs sestais jeb 16% iedzīvotāju ir piedzīvojuši investīciju krāpšanas mēģinājumu, bet katrs septītais jeb 13% - krāpšanos ar pārdošanu tiešsaistē. Arī viltus rēķinu saņemšana un romantisko attiecību krāpšana joprojām ir aktuāla.
"Luminor Bank" drošības eksperte Marija Briede norāda, ka finanšu krāpnieku īstenotās shēmas un paņēmieni kļūst arvien pārliecinošāki, kā arī krāpniecisku piedāvājumu izplatīšanai tiek izmantoti arvien vairāk kanāli, lai paplašinātu potenciālo upuru sasniedzamības loku. Tā kā jaunieši ir vairāk sociāli aktīvi, pastāv lielāka iespēja, ka tos uzrunās krāpnieku reklāmas sociālos tīklos, kamēr vecāka auditorija būs labāk sasniedzama viltus zvana rezultātā.
Tāpat Briede informē, ka ir vērojama pieaugoša krāpnieku aktivitāte viltus ziņās skarot visu sabiedrību interesējošas tēmas, piemēram, nodokļu atmaksa, aicinājumi uz ierašanos tiesā, analīžu rezultāti un citas.
Briede piebilst, ka liels skaits krāpniecisku zvanu notiek krievu valodā, un bieži krāpnieki nemaz neatrodas Latvijā. Tiklīdz ir aizdomas, ka notiek finanšu krāpniecības mēģinājums, it sevišķi sev svešā valodā, saruna ir nekavējoties jāpārtrauc un nav jākautrējas nolikt telefona klausuli. Savukārt, ja kāds e-pastā, īsziņā vai telefonzvanā izteikts piedāvājums izklausās pārāk labi, lai tā būtu patiesība, visticamāk, tā arī ir - rūpīgi jāizvērtē gan piedāvājuma sūtītājs, gan šī piedāvājuma būtība, piebilst Briede.
"Luminor Bank" iedzīvotāju aptauja Latvijā, Lietuvā un Igaunijā veikta 2023.gada augustā un septembrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru "Norstat", katrā valstī aptaujājot 1000 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem.