Gada inflācija februārī Latvijā bija 0,4%

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

Patēriņa cenas šogad februārī salīdzinājumā ar janvāri Latvijā pieauga par 0,1%, bet gada laikā - šogad februārī salīdzinājumā ar 2023.gada februāri - palielinājās par 0,4%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 0,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, februārī pieaudzis par 5,8%.

2024.gada februārī, salīdzinot ar janvāri, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts), dažādu preču un pakalpojumu grupai (-0,1 procentpunkts) un apģērbam un apaviem (-0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,2%.

Akciju ietekmē vidējais cenu līmenis mēneša laikā kritās sieram un biezpienam (-3,6%), kafijai (-3,8%), maizei (-1,2%), lielākoties baltmaizei, piena produktiem (-2,4%), galvenokārt skābajam krējumam, augu eļļai (-3,9%) un jogurtam (-1,6%). Lētāki bija arī milti un citi graudaugi (-3,6%), bet svaigiem augļiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,4%.

Savukārt cenas mēneša laikā pieauga svaigiem dārzeņiem (+2,6%) un kartupeļiem (+7,9%). Noslēdzoties akcijām, dārgākas bija olas (+5,8%), mājputnu gaļa (+2,1%), šokolāde (+2,2%), piens (+1,2%), saldumi (+3,5%) un gaļas izstrādājumi (+1,4%). Mēneša laikā sadārdzinājās arī augļu un dārzeņu sulas (+5,8%) un atspirdzinošie dzērieni (+3,5%).

Apģērbu un apavu grupā cenas mēneša laikā samazinājās par 1,3%. Ziemas sezonas preču atlaižu un izpārdošanu ietekmē vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 4,3% un apģērbiem par 0,3%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,8%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai (-4,1%) un siltumenerģijai (-0,3%). Savukārt cenas pieauga atkritumu savākšanas pakalpojumiem vidēji par 2,7%.

Veselības aprūpes grupā cenas mēneša laikā pieauga par 0,6%. Sadārdzinājās farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi un ārstu speciālistu pakalpojumi.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 2,6%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kāpums par 5%. Dīzeļdegvielas cenas palielinājās par 5,5%, benzīna - par 4,9%, bet auto gāzes - par 1%. Dārgāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā kāpa par 1,8%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un barībai lolojumdzīvniekiem. Savukārt cenas saruka personālajiem datoriem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā samazinājās par 1,6%. Galvenokārt akciju ietekmē lētākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Lētāki bija arī bērnu aprūpes pakalpojumi. Savukārt no 12.februāra pieauga personas identifikācijas dokumentu izsniegšanas maksa.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija kompleksajiem telekomunikāciju pakalpojumiem, savukārt cenas samazinājās pirmsskolas izglītībai, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un mājokļa mēbelēm.

Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2024.gada februārī, salīdzinot ar 2023.gada februāri, bija veselības aprūpei (+0,4 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,4 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,4 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,5 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 1,5%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu šajā grupā gada laikā bija cūkgaļai (+8,8%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+4,6%), gaļas izstrādājumiem (+3,5%). Cenas pieauga svaigiem dārzeņiem (+5,3%), olīveļļai (+29,9%), konditorejas izstrādājumiem (+4,4%), svaigiem augļiem (+3,8%), maizei (+2,2%), saldumiem (+21,1%), augļu un dārzeņu sulām (+10,4%), kartupeļiem (+11,5%), kafijai (+2,4%), saldējumam (+6,5%), kā arī šokolādei (+4%). Savukārt cenas saruka piena produktiem (-10,6%), pienam (-9,1%), sieram un biezpienam (-4,5%), miltiem un citiem graudaugiem (-9,8%), augu eļļai (-15,6%), olām (-5,7%), jogurtam (-4,5%), kā arī sviestam (-6,3%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 5%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 5%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Arī tabakas izstrādājumiem cenas gada laikā palielinājās vidēji par 5%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 8,1%. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-19,4%). Cenas samazinājās elektroenerģijai (-7,3%), cietajam kurināmajam (-17,3%), dabasgāzei (-19,2%), kanalizācijas pakalpojumiem (-12,2%) un ūdensapgādei (-3,1%). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+7,5%), mājokļa īres maksa (+9,8%) un atkritumu savākšana (+16,2%). Dārgāki bija arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 6,7%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 5,7%. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tostarp cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem - par 6,3%, ēdnīcu pakalpojumiem - par 5,5% un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem - par 4,8%. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi un uzturēšanās maksa veco ļaužu pansionātos.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, televīzijas abonēšanas maksai, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, apģērbiem, barībai lolojumdzīvniekiem, kompleksajiem telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt lētāka bija degviela (-1,8%) un personālie datori.

Statistikas pārvaldē arī norāda, ka, salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2024.gada februārī bija par 43,4% augstākas. Precēm cenas pieauga par 43,7%, bet pakalpojumiem - par 40,5%.

Svarīgākais