"LNK Industries" kara laikā palīdzējusi Krievijai

© pexels.com

Būvkompānija AS "LNK Industries" Krievijas īstenotā kara laikā palīdzējusi aprīkot ostu Murmanskā, vēsta Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica".

Pētnieciskās žurnālistikas centrs, atsaucoties uz tā rīcībā esošo Krievijas muitas deklarāciju datiem, norāda, ka "LNK Industries" vēl pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā piegādājusi Vācijā ražotu aprīkojumu Murmanskas ostā topošā ogļu termināļa būvniecības pabeigšanai.

"LNK Industries" no 2022.gada jūlija vidus līdz septembra vidum piegādājusi Krievijas partnerim "Lavna Commercial Sea Port LLC" Vācijas uzņēmuma "Thyssenkrupp Industrial Solutions" aprīkojumu 64,8 miljonu ASV dolāru vērtībā. Piegādi organizējusi "Latvijas dzelzceļa" meitaskompānija "LDz loģistika".

"Re:Baltica" atzīmē, ka "Lavna Commercial Sea Port" ir Krievijas valsts uzņēmuma meitaskompānija, kas izveidota ogļu termināla būvniecībai Kolas pussalā Murmanskas apgabalā. Terminālis, kurā gadā vajadzētu pārkraut 18 miljonus tonnu ogļu, saņēmis būvniecības atļauju 2013.gadā un top publiskā-privātā partnerībā ar Krievijas valdību, kas to finansē. Termināļa celtniecība sākusies 2021.gada rudenī, bet tā kavējas. Krievijas interneta resursos minēts, ka Murmanskas ostai, kuras daļa ir arī šis terminālis, ir stratēģiska nozīme Krievijas ietekmes plāniem Arktikā.

Pētnieciskās žurnālistikas centrā norāda, ka "LNK Industries" nav slēpusi, ka piedalās specializētā ogļu pārkraušanas un glabāšanas termināļa būvē - ziņas par to ir atrodamas organizācijas 2018. un 2019.gada pārskatos.

Vienlaikus "LNK Industries" sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Domka nav precizējusi, ko uzņēmums eksportējis uz Murmansku vēl pēc kara sākuma, norādot, ka ir bijuši spēkā esoši līgumi ar pasūtītājiem Krievijā. Kurus varēja juridiski pārtraukt, tos kompānija pārtraukusi, bet pārējos pabeigusi atbilstoši sankciju prasībām. Pamesti esot arī potenciālie projekti, kurus sankciju likumi nebūtu skāruši.

""LNK Industries" nedarbojas Krievijā un mūsu filiāle ir slēgšanas procesā. Vēlamies uzsvērt, ka uzņēmums nesadarbojas ar Krievijas Federāciju un viennozīmīgi atbalsta LTRK nostāju, pārtraukt jebkura veida darījumu attiecības ar Krieviju," paudusi Domka.

Tajā pašā laikā Vācijas uzņēmumā "Re:Baltica" norādīts, ka daļa, kas nodarbojusies ar Murmanskas ostas projektu, 2022.gadā pārdota Dānijas uzņēmumam "FLSmidth". Savukārt šī uzņēmuma preses pārstāvis Rasmuss Vinfelds minējis, ka pēc uzņēmuma iegādes pārņemti visi kontrakti, ieskaitot ogļu termināli Kolas pussalā, bet kara dēļ uzņēmums atteicies turpināt jebkuru no tiem - gan savus, gan iegādātos. "Kas attiecas uz projektu, par kuru jūs vaicājat - mēs neesam piegādājuši nekādus pakalpojumus vai preces, un tajā nebūs nekādu darbību nākotnē," viņš teicis.

Jau vēstīts, ka "LNK Industries" 2022.gadā strādāja ar 84,956 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 11,9% vairāk nekā 2021.gadā, bet kompānijas peļņa samazinājās 7,4 reizes un bija 484 011 eiro.

"LNK Industries" reģistrēta 2005.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 273 361 eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Vadims Milovs.

Latvijā

Latvija tāpat kā Lietuva un Igaunija, nākamā gada 8. februārī atslēgsies no Krievijas un Baltkrievijas energosistēmas (BREL), lai pievienotos kontinentālās Eiropas sistēmai. Tā kā tīkla balansēšanas jaudu izmaksas Latvijā ir plānots uzlikt uz galalietotāju pleciem, elektrības tirgotāji brīdina par gaidāmu elektrības rēķinu pieaugumu. Savukārt Klimata un enerģētikas ministrija Neatkarīgo mierināja, ka nekādas būtiskas izmaiņas elektrības rēķinos nebūšot.

Svarīgākais