Apdrošinātāji vēlas OCTA cenas aprēķinā izmantot informāciju par radaru fiksētiem pārkāpumiem

© f64.lv, Kaspars Krafts

Apdrošinātāji vēlas sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) cenas aprēķinā izmantot informāciju par pārkāpumiem, kas fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, tostarp fotoradariem.

Šo Satiksmes ministrijas iesniegto priekšlikumu grozījumiem OCTA likumā šodien vērtēja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija, un to atbalsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

Deputātiem tika skaidrots, ka arvien vairāk satiksmes drošības kontrolē tiek izmantoti dažādi tehniskie līdzekļi. Šādos gadījumos par fiksētiem pārkāpumiem autovadītājam netiek piemēroti soda uzskaites punkti. Līdz ar to apdrošinātāji, lemjot par OCTA prēmijas apmēru, nevar šo informāciju iegūt un izmantot.

Pret šādu priekšlikumu iebilda Tieslietu ministrija, norādot, ka sodu par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, apmaksā automašīnas īpašnieks, un ne vienmēr tas ir arī pārkāpumu izdarījušais autovadītājs. Turklāt, ne visi pārkāpumi, kas tiek fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, attiecoties uz ceļu satiksmes drošību. Tāpat šis priekšlikums esot jāizvērtē no datu aizsardzības viedokļa.

Komisijas sēdē tika norādīts, ka šis priekšlikums esot nopietni jāizdiskutē gan ar Datu valsts inspekciju, gan citām iesaistītajām pusēm. Līdz ar to priekšlikuma virzītājiem tika ieteikts to ierosināt nākamajā likuma atvēršanas reizē.

Kopumā komisija atbalstīja likumprojekta virzīšanu skatīšanai otrajā lasījumā un noteica, ka priekšlikumu iesniegšana trešajam lasījuma tiks paredzēta divas nedēļas.

Saeimas izskatāmie grozījumi OCTA likumā paredz, ka zaudējumu atlīdzību limiti pieaugs līdz 6,45 miljoniem eiro par katru negadījumu neatkarīgi no cietušo skaita vai 1,3 miljoniem eiro par katru cietušo personu.

Finanšu ministrijā (FM) norāda, ka 2023.gada decembrī stājās spēkā Eiropas Komisijas (EK) direktīva, kas paredz palielināt zaudējumu atlīdzību limitus visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs.

Tāpat palielināsies arī zaudējumu atlīdzību limiti par kaitējumu īpašumam, kas būs 1,3 miljoni eiro par katru negadījumu, neatkarīgi no cietušo personu skaita.

FM akcentē, ka ar EK direktīvu tika noteiktas četras jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi veikt mērķtiecīgus grozījumus, proti, kompensācija negadījumos cietušajām personām attiecīgā apdrošinātāja maksātnespējas gadījumā, minimālās obligātā apdrošināšanas seguma summas, dalībvalstu veiktas transportlīdzekļu apdrošināšanas pārbaudes un ziņojumu par apdrošinājuma ņēmēju prasījumu vēstures izmantošana no jaunas apdrošināšanas sabiedrības puses.

Likumprojekta anotācijā minēts, ka, lai visā ES nodrošinātu cietušo personu vienlīdzīgu minimālo aizsardzību, minētās minimālās summas būtu jāsaskaņo un būtu jāievieš vienota pārskatīšanas klauzula, kā kritēriju izmantojot "Eurostat" publicēto saskaņoto patēriņa cenu indeksu, kā arī procesuāli noteikumi, kas reglamentē šādu pārskatīšanu un nosaka vienotu grafiku.

Vienlaikus noteikts, ka izziņa par apdrošināšanas vēsturi ir LTAB izsniegta izziņa par apdrošināšanas atlīdzības prasījumiem saistībā ar transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja obligāto civiltiesisko atbildību par trešajai personai nodarītajiem zaudējumiem attiecībā uz vienu vai vairākiem transportlīdzekļiem, uz kuriem attiecās apdrošināšanas līgums pēdējo piecu gadu laikā, vai par to, ka šādi apdrošināšanas atlīdzības prasījumi nav bijuši.

Papildus minētajām četrām jomām tika noskaidrotas arī citas jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi pieņemt mērķtiecīgus grozījumus, tostarp, nosūtītie transportlīdzekļi, negadījumi, kuros ir iesaistītas transportlīdzekļa vilktas piekabes, neatkarīgi mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas rīki un informācijas centri un informācija cietušajām personām.

Noteikts, ka gadījumā, ja zaudējumi nodarīti ar transportlīdzekļu sastāvu - vilcēju vai citu velkošo transportlīdzekli savienojumā ar piekabi vai ar citu cietajā sakabē vilktu transportlīdzekli, - un nav iespējams identificēt vilcēju vai citu velkošo transportlīdzekli, bet ir iespējams identificēt piekabi, apdrošināšanas atlīdzību trešajai personai izmaksās apdrošinātājs, kas apdrošinājis piekabes īpašnieka civiltiesisko atbildību.

Vienlaikus FM izstrādātais likumprojekts paredz vairākus ar direktīvas pārņemšanu tieši nesaistītus grozījumus OCTA likumā.

Tostarp noteikts, ka apdrošināšanas līgums stājas spēkā līgumā noteiktajā laikā, bet ne agrāk par tā noslēgšanas brīdi un ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc tā noslēgšanas.