Lielu daļu (38 %) Latvijas iedzīvotāju satrauc tas, vai viņi spēs apmaksāt ikmēneša komunālos maksājumus šogad rudenī un ziemā, liecina enerģētikas uzņēmuma “Elenger” sadarbībā ar “Norstat Latvija” veiktā aptauja.
Iedzīvotāji atzīst, ka iespējams kavēs ikmēneša komunālo maksājumu apmaksas termiņus, varēs apmaksāt tikai daļu no tiem vai arī vispār nevarēs tos apmaksāt. Turklāt 14 % iedzīvotāju vēl nevar novērtēt savas spējas tikt galā ar komunālo maksājumu apmaksu.
Sagaidot apkures sezonu, iedzīvotājus bez spējas apmaksāt apkures rēķinus vēl satrauc iespējamais apkures izmaksu pieaugums (54 %), kurināmā materiāla (malkas, granulu, brikešu, u.c.) pieejamība (11 %) un gāzes pieejamība saistībā ar Krievijas karu Ukrainā (7 %). Daļa iedzīvotāju (18%) apgalvo, ka viņus nekas nesatrauc.
Neskatoties uz to, ka šoruden, salīdzinot ar pērnā gada rudeni, dabasgāzes, elektrības un cita kurināmā cenas ir samazinājušās, sabiedrības noskaņojums nav uzlabojies, bet tieši pretēji - ir pieaudzis iedzīvotāju skaits, kurus satrauc iespējamais apkures izmaksu pieaugums.
Kā liecina mūsu veiktās aptaujas, pirms gada uz šādu satraukumu norādīja 48 % iedzīvotāju, šogad - jau 54 % iedzīvotāju. Iespējams to var skaidrot ar vispārējo cenu kāpumu gada laikā un pieaugošām iedzīvotāju bažām par savām finanšu iespējām,” stāsta “Elenger” valdes priekšsēdētājs Dāvis Skulte. “Kliedējot iedzīvotāju satraukumu par dabasgāzes pieejamību, vēlos teikt, ka tam nav pamata, jo gāzes piegāde uz Latviju un Eiropu tiek veikta no vairākiem, ar Krieviju nesaistītiem reģioniem. “Elenger” kā lielākajam privātajam dabasgāzes importētajam Baltijā situācija ir izteikti stabila, jo mēs esam vieni no retajiem reģionā, kas paši iegādājas un atved dabasgāzi no ASV un Norvēģijas, un tas mums ļauj klientiem piedāvāt izdevīgāku cenu un uzticamāku piegādi.”
Atbildot uz jautājumu par to, kā gatavojas apkures sezonai, vien 19 % iedzīvotāju atzīst, ka laicīgi veido iekrājumus apkures rēķinu apmaksai un 11 % uzlabo sava mājokļa energoefektivitāti, piemēram, siltinot sienas, mainot logus. Daļa iedzīvotāju (6 %) izvērtē citu piegādātāju piedāvājumus un plāno mainīt piegādātāju vai jau ir mainījuši piegādātāju, lai samazinātu ikmēneša rēķinus. Savukārt 16 % iedzīvotāju pauž savu neapmierinātību, jo vēlētos mainīt esošo apkures sistēmu, bet to nevar paveikt.
“Līdz ar dabasgāzes tirgus atvēršanu iedzīvotāji jau pērnās apkures sezonas laikā varēja izvēlēties mainīt dabasgāzes piegādātāju, ko, kā liecina mūsu dati, iedzīvotāji arī aktīvi darīja. Klienti novērtēja mūsu piedāvājumu un iespēju ietaupīt vismaz 200 līdz 300 eiro, kā rezultātā mēs strauji audzējām tirgus daļu. Nodrošinot kvalitatīvu pakalpojumu un klientu servisu, mēs plānojam sasniegt līderpozīcijas mājsaimniecības segmentā, tuvāko gadu laikā iegūstot 25 % tirgus daļu, kas ir reālistisks mērķis, jo Latvijā joprojām ir pietiekami liels iedzīvotāju skaits, kas varētu mainīt piegādātāju, salīdzinot piedāvājumus un izvēloties izdevīgāku,” stāsta D.Skulte.
“Elenger” ir vienīgais dabasgāzes tirgotājs Latvijā, kas sadarbojas ar abiem lielajiem reģiona termināļiem Lietuvā un Somijā, tādējādi saskaņā ar klientu pieprasījumu nodrošinot nepieciešamo dabasgāzes apjomu, kas tiek piegādāta no ASV un Norvēģijas. Darbojoties piecos tirgos - Somijā, Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Polijā - “Elenger” ir lielākais enerģētikas uzņēmums ar privāto kapitālu Somijas un Baltijas reģionā.
“Elenger” veica aptauju 2024. gada septembrī sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija” un tajā piedalījās 1003 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 76 gadiem. Aptauju 2023. gada oktobrī “Elenger” veica sadarbībā ar pētījumu kompānija "Norstat Latvija", aptaujājot 1006 respondentus vecumā no 18 līdz 74. gadiem.