SM nosauc risinājumu, kas "Rail Baltica" projektā ļautu ietaupīt 1,2 miljardus eiro

© Dmitrijs Suļžics / F64

Latvijā dzelzceļa "Rail Baltica" pirmajā kārtā viensliežu ceļu risinājums uz divsliežu uzbēruma pamattrasē ļautu ietaupīt 1,169 miljardus eiro, aģentūrai LETA sacīja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji, pamatojoties uz Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" aplēsēm.

SM informēja, ka projekta ieviesēji visās trijās Baltijas valstīs ir vienojošies "Rail Baltica" projekta pirmajā kārtā būvēt divsliežu uzbērumu ar viensliežu ceļu, bet visa saistītā infrastruktūra, uzbērums, satiksmes pārvadi un tilti plānoti pilnā apmērā - ar iespēju turpmākajās kārtās izbūvēt divus sliežu ceļus, tādējādi nodrošinot pilnu sākotnēji plānoto infrastruktūras kapacitāti.

Tāpat SM norādīja, ka lēmums plānotā divsliežu ceļu vietā izbūvēt viensliežu ceļu ļauj samazināt sākotnējās investīcijas, taču nākotnē sadārdzinās otrā sliežu ceļa izbūvi.

SM atzīmē, ka šādu lēmumu nevar pieņemt viena valsts individuāli, nekonsultējoties ar kaimiņiem, jo tas ietekmēs visas līnijas infrastruktūras kapacitāti, vilcienu kustības grafiku, ietekmi uz ātrumu, apdzīšanas iespējas un citus aspektus.

Ministrijā piebilda, ka dzelzceļa līnijas pamattrases infrastruktūras būvniecība aptuveni 230 kilometru garumā paredz vairākus būvdarbus - sliežu ceļu apakšbūvju un virsbūvju izbūvi, tostarp zemes sagatavošanu, uzbērumu, dzelzceļa tiltu, ceļu, ceļa pazemes pāreju, pārvadu izbūvi, inženiertehnisko tīklu pārvietošanu, kā arī noslēdzošā posmā sliežu un balasta uzstādīšanu.

Tādējādi patlaban būvniekiem darbs netiek kavēts līdz brīdim, kad jāliek sliedes. Atbilstoši plānotajam ir jābūvē divsliežu uzbērums, kura izveidei veikti visi nepieciešamie priekšdarbi, tostarp zemju atsavināšana, skaidroja ministrijā.

Komentējot, kāds būtu ietaupījums, ja tiktu būvēts viensliežu ceļš uz viensliežu uzbēruma, SM norādīja, ka ietaupījuma apmērs vēl tiek precizēts, taču atšķirība starp divsliežu un viensliežu uzbērumu nav tik būtiska.

Viensliežu posmos uzbēruma platums augšējā virsmā ir vidēji 7,6 metri (3,8 metri uz abām no centra). Vienlaikus 0,8 metru paplašinājums paredzēts kabeļu izvietošanai, nodrošinot nepieciešamo sakaru līdzekļu, elektroapgādes un citu infrastruktūras izvietojumu. Divsliežu un vairāksliežu posmos, staciju teritorijās un citos uzbēruma platums augšējā virsmā attiecīgi pieaug līdz apmēram 12 metriem, skaidroja ministrijā.

SM informatīvajā ziņojumā teikts, ka pirmās kārtas pārrobežu savienojuma ieviešanas kopējās izmaksas, ņemot vērā, ka tiktu būvēts viensliežu ceļš uz divsliežu uzbēruma, no Igaunijas robežas līdz Lietuvas robežai, izmantojot tikai kravu apvedceļu caur Salaspili, ir 4,5 miljardi eiro.

SM uzsver, ka šīs aplēsēs ir balstītas uz sākotnējo tehnisko izpēti un tajā piedāvātajiem tehniskajiem risinājumiem. Aktīvi sadarbojoties visām iesaistītajām pusēm, tostarp būvprojekta sagatavošanas laikā, būs iespējams mainīt un vienkāršot tehniskos risinājumus, kas varētu būtiski samazināt nepieciešamo investīciju apjomu.

Jau ziņots, ka valdība 10.decembrī konceptuāli vienojās par "Rail Baltica" pirmās kārtas ieviešanas scenāriju. Vairāk šeit.

Latvijā

Ikkatrs latvietis kaut reizi mūžā ir pagaršojis dzērienu "Veselība". Tomēr tagad vai nu jālūko pēc jauna šī dzēriena nosaukuma, vai to jāpārstāj ražot. Aptuveni tāda situācija ir ar populāro dzērienu "Veselība." Vairāk šo situāciju TV24 raidījumā "STOPkadri" skaidro Armands Puče.

Svarīgākais