Par 1,4 miljoniem eiro IZM pētīs skolēnu pilsoniskās prasmes

© Dmitrijs Suļžics/MN

Izglītības un zinātnes ministrija 2027.gadā īstenos starptautisku izglītības salīdzinošo pētījumu par skolēnu pilsoniskajām prasmēm "ICCS 2027", aģentūra LETA uzzināja ministrijā.

Pētījums, ko veiks Latvijas Universitāte (LU), ļaus precīzāk izsekot skolēnu pilsonisko prasmju attīstībai. Pētījuma pirmie rezultāti gaidāmi 2028.gadā.

LU kā pētījuma īstenotāja tika izraudzīta atlases procesā, kas norisinājās no septembra līdz decembra sākumam. Kopējā līguma summa ir 1,4 miljoni eiro.

2025.gadā plānots sākt pētījuma instrumentu - uzdevumu un aptaujas anketu - izstrādi. Pēc gada notiks izmēģinājuma pētījums, bet 2027.gadā tiks veikts pamatpētījums.

2016.gadā Latvijas 8.klašu skolēnu vidū augstāko pilsonisko prasmju līmeni sasniedza 19,5%. Pandēmijas ietekmētajā 2022.gadā šis īpatsvars pieauga līdz 20%, taču būtiska izaugsme netika sasniegta.

Skolēnu pilsoniskās prasmes ir viens no rezultatīvajiem rādītājiem, ar ko mēra vienu no galvenajiem Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.-2027.gada mērķiem - nodrošināt izaugsmes iespējas ikvienam, kas mācās.

Lai sniegtu atbalstu pedagogiem un veicinātu skolēnu prasmju, tai skaitā pilsonisko prasmju, attīstību, Valsts izglītības satura centrs izveidojis Izglītības iestāžu profesionālā atbalsta departamentu.

Departaments ir sācis sniegt metodisko atbalstu sociālo zinību skolotājiem, izmantojot ICCS 2022.gada rezultātus un tajos balstītas rekomendācijas, tai skaitā par skolēnu mudināšanu paust savu viedokli, piedalīties sabiedriskajos procesos un iesaistīties skolas pašpārvaldē.

Šīs iniciatīvas tiek papildinātas ar jaunatnes politikas atbalstu, kur izglītības iestāžu pašpārvaldes saņem finansējumu savu ideju un projektu īstenošanai, norādīja IZM.

Svarīgākais