Latvijā tiks ieviesti jauni nodokļi un nodevas, kas būtiski ietekmēs avio nozari, norāda eksperts

© Ģirts Ozoliņš/MN

Obligāta vismaz 2% ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) izmantošana aviācijā šogad sadārdzinās degvielas iegādes un arī piegādes izmaksas, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Zigmārs Vestfāls.

Viņš norādīja, ka no šā gada 1.janvāra stājās spēkā Eiropas Savienības (ES) noteikumi, kas uzliek par pienākumu arī aviācijā obligāti izmantot vismaz 2% SAF degvielas piedevu.

Vestfāla ieskatā, tas sarežģīs un sadārdzinās degvielas iegādes un arī piegādes izmaksas, jo šādas degvielas piedevas ražošanas process joprojām ir dārgs un pieejamie SAF apjomi ir ļoti nelieli.

Tāpat viņš norādīja, ka šogad ir sagaidāmi citi jauni nodokļi un nodevas, kas var būtiski ietekmēt visu avio nozari.

"Prognozējam, ka joprojām būs vērojams liels pieprasījums pēc avio pakalpojumiem, bet jārēķinās ar esošajām kapacitātēm un līdzīgiem izaicinājumiem kā pagājušajā gadā, kas saistīti ar lidaparātu piegādēm un to tehniskajām apkopēm, detaļu pieejamību, kā arī darba spēka pieejamības faktoriem," sacīja Vestfāls.

Viņš papildināja, ka Latvijas aviācijas nozare sagaida darbīgu, bet joprojām sarežģītu, ar dažādiem profesionālajiem izaicinājumiem bagātu gadu, kurā būs jādarbojas ļoti asas konkurences apstākļos.

"Skandināvijas valstu izpratnes maiņa par aviācijas nozares nozīmību savu valstu tautsaimniecībai un šo valstu nesen pieņemtie lēmumi vēl vairāk saasinās konkurenci visā Ziemeļeiropas reģionā un tādējādi ir sagaidāma vēl sīvāka cīņa par katru avio pasažieri," norādīja Vestfāls.

Vienlaikus viņš piebilda, ka Latvijas aviācijas nozares konkurētspējas kontekstā kritiski svarīgi ir turpināt Latvijas aviācijas infrastruktūras attīstības projektus, piemēram, Rīgas lidostas jaunā pasažieru termināļa būvniecību un jaunā VAS "Latvijas gaisa satiksmes" torņa būvniecību, lai Latvijai stratēģiski svarīgā aviācijas infrastruktūra kopumā atbilstu visām mūsdienu un tuvākās nākotnes vajadzībām.

ES Padomes mājaslapā teikts, ka 2023.gada oktobrī ES padome pieņēma regulu, kas aviācijas degvielas piegādātājiem liek nodrošināt, ka visa degviela, kas gaisa kuģu ekspluatantiem pieejama ES lidostās, no 2025.gada satur SAF minimālo īpatsvaru. Tostarp degvielas piegādātājiem šogad būs jāietver 2% SAF, 2030.gadā - 6%, bet 2050.gadā - 70%.

Vienlaikus no 2030.gada 1,2% degvielu jābūt arī sintētiskajām degvielām, 2050.gadā palielinot līdz 35%.

Tāpat jaunā regula gaisa kuģu ekspluatantiem nosaka pienākumu nodrošināt, ka attiecīgā ES lidostā uzpildītās aviācijas degvielas daudzums gadā ir vismaz 90% no gadā vajadzīgās aviācijas degvielas, lai izvairītos no liekas degvielas uzpildes prakses, kas papildu svara dēļ radītu papildu emisijas.

Vienlaikus noteikts, ka atbilstīgo ilgtspējīgu aviācijas degvielu un sintētisko aviācijas degvielu darbības jomā ietilpst sertificētas biodegvielas, nebioloģiskas izcelsmes atjaunojamās degvielas, un reciklēta oglekļa aviācijas degvielas, kas atbilst Atjaunojamo energoresursu direktīvas ilgtspējas un emisiju samazināšanas kritērijiem un nepārsniedz 70%, izņemot biodegvielas, kas ražotas no pārtikas un dzīvnieku barības kultūraugiem, kā arī mazoglekļa aviācijas degvielas, kuras var izmantot, lai sasniegtu minimālo īpatsvaru attiecīgajā regulas daļā.

Iniciatīva "ReFuelEU Aviation" ir daļa no tiesību aktu paketes "Gatavi mērķrādītājam 55%". Ar šo paketi Eiropas Komisija (EK) nāca klajā 2021.gada jūlijā, un tās mērķis ir ļaut ES līdz 2030.gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu neto emisijas vismaz par 55% salīdzinājumā ar 1990.gada līmeni un 2050.gadā panākt klimatneitralitāti.

Latvijā

2024.gadā Zemgales plānošanas reģionā ar remigrācijas koordinatora atbalstu atgriezušās 99 personas, savukārt sagatavoti 338 individuālie piedāvājumi. Šie dati apliecina, ka interese par pārcelšanos uz Latviju saglabājas augsta, un diasporas pārstāvji arvien izrāda vēlmi tuvākajā laikā atgriezties dzimtenē.

Svarīgākais