«Darbs bankā, kur diendienā vajadzīgas zināšanas matemātikā, darba procesi saistīti ar skaitļiem un cipariem? Tas nav domāts man,» aptuveni šādi kādreiz domāja Evija Stūrmane. Taču dzīve šo pārliecību būtiski koriģēja – Evija jau 10 gadus sevi sekmīgi apliecina banku sektorā. Šo gadu laikā no klientu apkalpošanas speciālistes viņa ir izaugusi līdz bankas Citadele Austrumu reģiona vadītājas amatam, kas nozīmē – būt modrai par 14 filiāļu darbu.
Evija stāsta, ka skolas laikā sirdij tuvāks bija humanitārais virziens – patika lasīt grāmatas, saistīja dzeja. Tobrīd darbs bankā galīgi neietilpa viņas nākotnes sapņu plānos. Evija iestājās Latvijas Universitātē, vēloties apgūt komunikācijas zinātni. Līdztekus studijām viņa vēlējās arī iepazīt darba tirgus apvāršņus, tāpēc internetā ievietoja savu CV. «Vēlējos atrast darbu, kas būtu cieši saistīts ar cilvēkiem,» atceras Evija. Viņas CV pamanīja Swedbank (tolaik – Hansabanka), piedāvājot klientu apkalpošanas speciālistes amatu. «Kāpēc nepamēģināt?» tobrīd nodomāja Evija un atsaucās aicinājumam.
Divu filiāļu vietā 14
Šo 10 gadu laikā Evija ieņēmusi virkni dažādu amatu, soli pa solītim mērķtiecīgi sasniedzot arvien jaunas karjeras virsotnes, piemēram, viņa strādājusi arī privātpersonu kreditēšanā, zelta klientu apkalpošanā. Evija spriež, ka iespējas pakāpties arvien augstāk radušās, pateicoties savai aktivitātei – Evija allaž izteikusi savus ierosinājumus, idejas, ko un kā varētu darīt labāk, tas acīmredzot no vadības puses tika pamanīts, tā rezultātā Evijai uzticot aizvien atbildīgākus pienākumus. Darbs Eviju arī no Rīgas pārvilināja uz Liepāju, tur arī tika turpināts studiju process, kas noslēdzās ar Liepājas universitātē iegūtu profesionālo bakalaura grādu biznesa administrēšanā un kvalifikāciju – uzņēmuma un iestādes vadītājs.
Pirms trim gadiem Evija pievienojās bankas Citadele komandai, kļūstot par Liepājas filiāles vadītāju, pēc laika klāt nāca arī atbildība par vēl vienu filiāli Saldū. Taču aptuveni pērnā gada vidū Evija no vadības saņēma piedāvājumu uzņemties rūpes jau par 14 filiāļu (no Ogres līdz Rēzeknei) darbības nodrošināšanu, ieņemot jaunu amatu – Citadeles Austrumu reģiona vadītāja. Evija atzīst, ka lēmuma pieņemšana nebija viegla, visi par un pret tika iztirzāti pusgadu. «Jaunais amats nozīmēja ar būtiskas pārmaiņas privātajā dzīvē – dzīvesvietas maiņu no Liepājas atpakaļ uz Rīgu. Taču, tā kā piedāvājums bija ļoti kārdinošs, sagādājot man jaunus izaicinājumus (piemēram, divu filiāļu vietā pārraudzīt jau 14, iepazīt līdz šim svešu Latvijas reģionu), mana atbilde galu galā bija pozitīva,» norāda Evija.
Vēlas lauzt hierarhijas līnijas
Patlaban jaunajā amatā aizvadīti trīs mēneši, un Citadeles Austrumu reģiona vadītāja teic, ka tie aizskrējuši vēja spārniem un aprašana ar jauno darba dienu ritējumu vēl turpinās. Mainījusies ne tikai faktiskā dzīves vieta, darba vieta, kolēģi, bet arī klienti. «Piecus gadus man bija iespēja iepazīt kurzemniekus. Jāteic, ka viņu raksturojums – skarbie kurzemnieki, manuprāt, ir patiess. Taču biznesā šī rakstura iezīme ir pat vēlama – viņi ir ļoti atklāti, visu pasaka tieši acīs. Tas mani norūdīja. Tagad jāatrod pieeja, kā strādāt, runāt ar bankas klientiem Latgalē, Vidzemē. No savas pieredzes varu teikt, ka cilvēki, kas dzīvo ārpus Rīgas, kopumā ir ļoti sirsnīgi un vienkārši. Tāpēc es labprātāk pārraugu filiāles, kas ir ārpus galvaspilsētas,» skaidro Evija.
Viņas galvenās rūpes šobrīd ir atrast veidus, kā attīstīt katru viņas pārraudzībā esošo filiāli, tostarp kāpināt biznesa rādītājus. Viņa ir arī iepazinusies ar gandrīz visu filiāļu darbiniekiem, jo uzskata, ka pati lielākā vērtība jebkuram uzņēmumam ir tā darbinieki, viņi ir uzņēmuma veiksmes atslēga uz panākumiem ar nosacījumu, ka strādājošie jutīsies novērtēti, lojāli un ieinteresēti kopējo mērķu sasniegšanā. Tāpēc Evija vēlas lauzt hierarhijas līnijas. «Es pati esmu bankā sākusi strādāt no pamatpozīcijas un saprotu tās lietas, ar ko ikdienā saskaras klientu apkalpošanas speciālisti. Tas savukārt palīdz veidot atvērtāku komunikāciju, jo mani uztver kā savējo,» stāsta Evija. Viņa ir apņēmusies pamazām visās 14 filiālēs ieviest arī labāko praksi, kas uzkrāta, vadot filiāli Saldū un Liepājā. «Esmu pārbaudījusi, ka daudzas manas idejas, kā strādāt ar komandu, klientiem, reāli strādā, kas tādējādi ļauj palielināt biznesa rādītājus.»
Atslēgvārds šajās pieejās ir «darbinieks». «Maksimāli ir jāiegulda cilvēkos, lai viņi būtu motivēti un mēs strādātu kā viens vesels un virzītos uz kopējo uzdevumu izpildi.»
Iztēle un realitāte
Evija skaidro, ka risināmo jautājumu klāsts ir ļoti plašs, tāpēc darba stundas aizrit nemanot. Viņa uzsver, ka bankā darba ritējums ir ļoti dinamisks. Vienīgi – vai visi to apzinās? Darba pārrunas dažreiz apliecinot, ka kandidāta iztēlotais un reālais darbs ir krasi atšķirīgi. It sevišķi jauniešiem, kas vēl ir tikai sava īstā ceļa meklējumos, Evija iesaka likt aiz auss, ka darbs bankā nenozīmē vien gaumīgu, lietišķu apģērbu, skaistu biroju. «Vizuāli tā patiešām ir, bet darba dunā tas viss paliek atstatus. Darbs patiešām ir interesants, izaicinājumiem pilns, bet prasa arī ļoti lielu atdevi. Jauniešiem ir jāsaprot, ka jebkurš darba devējs no viņiem gaida maksimumu.» Arī vadītāja amats, kas ir daudzu jauno cilvēku sapnis, nav dirnēšana ērtā krēslā. «Īsts vadītājs ir pastāvīgā kustībā pie saviem darbiniekiem, klientiem,» stāsta Citadeles Austrumu reģiona vadītāja.