Kopš 2000. gada Latvijas skolēnu mācību sasniegumu līmenis ir būtiski uzlabojies, secināts Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ziņojumā par Latvijas izglītību.
OECD Izglītības un prasmju direktorāta vadītājs Andreass Šleihers informē, ka pēdējos gados Latvijas skolēnu sniegums ir bijis līdzīgs kā vienaudžiem daudzās OECD valstīs, turklāt skolēnu īpatsvars ar ļoti vājām pamatzināšanām ir neliels. Viņš arī norāda, ka Latvijai pēdējos gados ir izdevies samazināt skolas pametušo skaitu. A Šleihers pašreizējai Latvijas izglītības sistēmai dod astoņas balles.
OECD Latvijai sniedz arī rekomendācijas, norādot uz daudziem sistēmas vājajiem punktiem, kas jārisina. Piemēram, nepieciešami precīzāki atbalsta pasākumi skolēniem lauku reģionos, jo dati apliecina, ka skolēni no pilsētu skolām sasniedz daudz labākus mācību rezultātus nekā lauku skolu audzēkņi.
Ziņojumā teikts, ka Latvijas valsts izdevumi izglītībai un finansējums katram skolēnam visos līmeņos ir zemāki nekā daudzās OECD valstīs. Tāpat eksperti secinājuši, ka Latvijā skolēnu skaits ir krities daudz krasāk, nekā samazinājies skolotāju skaits. Līdz ar to demogrāfiskās situācijas pasliktināšanās dēļ Latvijai nāksies pārskatīt izglītības sistēmas kapacitāti, tostarp vidējās un augstākās izglītības iestāžu un to darbinieku skaitu. A. Šleihers piekrīt, ka skolu slēgšana ir sarežģīts izaicinājums, tomēr tas jādara.
Ziņojumā arī lasāms, ka Latvijā, salīdzinot ar citām OECD valstīm, skolotāju algas ir ļoti zemas. OECD eksperti norāda, ka pedagogu atalgojuma paaugstināšana uzlabos situāciju personāla atlases jomā.
Savukārt izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis atzīst, ka iesāktās reformas izglītībā korelējas ar ekspertu rekomendācijām un visām viņu tēzēm varot piekrist. Viņš norāda, ka, ņemot vērā OECD ieteikumus, tuvākie veicamākie darbi būtu izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības vērtēšanas uzsākšana, pašvaldību iesaistes veicināšana skolu tīkla sakārtošanā un izglītības kvalitātes nodrošināšanā. «Jāuzsāk arī izglītības kvalitātes vērtēšana pirmsskolā, jo tieši tur jaunajā paaudzē ieliek pamatus, kas nosaka visu viņu tālāko dzīves gājumu,» akcentē K. Šadurskis.