Taisnīguma koalīcija turpina bīdīt savus cilvēkus

© F64 Photo Agency

Partijas Vienotība biedra Ērika Škapara plaukstošā karjera apliecina, ka arī taisnīguma koalīcijai nav svešs princips roka roku mazgā.

Vēl tikai jūnijā Ē. Škapars ar skandālu bija spiests pamest Rīgas brīvostas valdi, taču jau šobrīd viņš ir atradis siltu vietiņu koncernā Latvijas dzelzceļš (LDz).

Kā zināms, Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētāja vietnieks Ēriks Škapars zaudēja trekno amatu tā dēvētā izpriecu komandējuma dēļ. Proti, tā vietā, lai Kazahstānas vizītes laikā piedalītos oficiālajos pasākumos, dibinātu kontaktus un aizstāvētu biznesa intereses, Ē. Škapars nodevās privātai atpūtai. Šādas izpriecas, protams, tika segtas no nodokļu maksātāju naudas par kopējo summu gandrīz 2,5 tūkstoši latu.

Pateicība par atkāpšanos

Lai gan Ē. Škaparam pēc šā nesmukuma nācās amatu pamest, partijas Vienotība attieksme pret nogrēkojušos biedru līdz šim ir bijusi ļoti lojāla. Proti, tā vietā, lai izslēgtu viņu no savām rindām, partija Ē. Škaparam pat izteica pateicību par godprātīgu atkāpšanos no amata. Savukārt pašlaik klīst baumas, ka iegūt silto amatu LDz meitasuzņēmumā Ritošā sastāva serviss Ē. Škaparam ir palīdzējuši Vienotības kolēģi.

Pats Ē. Škapars par nonākšanu amatā klusē. Sarunā ar Neatkarīgo viņš norādīja, ka vienošanās ar darba devēju nosaka, ka visus komentārus sniegs Ritošā sastāva serviss. Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Svetlana Berga norāda, ka LDz tuvākajā laikā ir ieplānoti vērienīgi attīstības projekti, kas saistīti ar elektrifikāciju, tāpēc uzņēmumam esot nepieciešami jauni, spēcīgi profesionāļi. Ē. Škapars darba intervijā esot pārliecinājis, ka «ir kompetents un zinošs speciālists ar tehnisko izglītību, kurš ir spējīgs vadīt šādus projektus».

Partijas protekcija

Jāpiebilst, ka pēc profesijas Ē. Škapars ir inženieris mehāniķis, desmit gadus viņš ir nostrādājis Tramvaju un trolejbusu pārvaldē, vēlāk astoņus gadus apmācījis arī studentus. Tomēr vairāki Vienotības pārstāvji uzsver, ka galvenā problēma ir partijas protekcija cilvēkam, kura reputācija ir tik ļoti sabojāta. Šo apstākli sarunā ar Neatkarīgo akcentēja gan Inguna Rībena, gan Ina Druviete, gan arī vairāk nekā desmit citi Vienotības ierindas biedri, kuri šo jautājumu asi kritizējuši partijas iekšējā sarakstē. «Ērika Škapara kompetenci apšaubīt ir grūti, taču šajā gadījumā tika aizmirsts tāds politikai svarīgs princips – kā tas izskatās no malas? Diemžēl mūsu reputācijai tas godu nedara,» atzina I. Druviete. I. Rībena papildina: šis neesot pirmais gadījums, kad partija iestājas par cilvēku, kura rīcība bijusi apšaubāma, un nerodas sajūta, ka šādi gadījumi neatkārtosies. «Partijai ir jāsaglabā savi morāli ētiskie kritēriji. Šādi gadījumi ir kā akmens, kas mūs velk uz leju, jo ir skaidrs, kāda būs rezonanse sabiedrībā,» pauda I. Rībena. Līdz ar Ē. Škapara jautājumu neizpratni raisa arī otra Vienotības politiķa Olafa Pulka pēkšņā nonākšana amatā uzņēmumā AS Pasažieru vilciens.

Pagaidām neatbildēts paliek jautājums, kurš Vienotības pārstāvis nodrošina protekciju saviem kolēģiem. Aizkulisēs baumo, ka savu cilvēku virzītājs ir Vienotības Saeimas frakcijas vadītājs Dzintars Zaķis, kuram vienmēr ir bijusi milzīga vēlme saglabāt ietekmi pār Satiksmes ministrijas jomām.

Formāli viss būs kārtībā

Premjers Valdis Dombrovskis uzsver, ka par Ē. Škapara un O. Pulka pieņemšanu darbā valsts kapitālsabiedrībās partijā nav notikušas ne politiskās konsultācijas, ne arī pieņemti lēmumi – jautājumi par minēto personu pieņemšanu darbā uzdodami attiecīgo kapitālsabiedrību vadītājiem. Arī Vienotības līdere Sarmīte Ēlerte uzskata, ka visi neskaidrie jautājumi būtu jāuzdod to uzņēmumu vadītājiem, kuri šos cilvēkus pieņēmuši darbā. «Vai tika ievērota procedūra un rīkoti atklāti konkursi, vai pieņemto cilvēku kompetence atbilst amata aprakstam,» galvenos aspektus minēja S. Ēlerte. «Ņemot vērā Ērika Škapara pieredzi un zināšanas, formāli, visticamāk, viss būs kārtībā. Tomēr arī pašam politiķim ir jājūt atbildība par to, kādu reputāciju viņš nes sev līdzi.»

To, ka Ē. Škapara gadījums nav viennozīmīgs, norādīja visi aptaujātie Vienotības politiķi. No vienas puses, viņa profesionālās iemaņas atbilst darbam uzņēmumā Ritošā sastāva serviss. Taču, no otras puses, Ē. Škapara reputācija kaitē partijai un viņa virzīšana darbam kapitālsabiedrībās to tikai pastiprina.

Svarīgākais