Kandavas trase joprojām klusa

© F64

Moto un autotrašu radītais troksnis nereti ir pārbaudījums tuvējo māju iemītniekiem. It īpaši, ja tās ierīkotas biezāk apdzīvotās vietās. Savulaik, kad tās cēla, trokšņu aizsargbarjeras netika plānotas, bet, lai tās uzbūvētu tagad, vajadzīgas krietnas summas. Šā iemesla dēļ savu darbību tā arī nav atsākusi Kandavas kartinga trase.

Pirms gada Kandavas trases slēgšana bija pamatīgs šoks sportistiem, treneriem un šā sporta veida cienītājiem. Šī bija vieta, kur tika rīkotas vietēja un pasaules mēroga sacensības, jo tā atbilda visiem starptautiski noteiktajiem parametriem. Turklāt tā pirms dažiem gadiem bija kapitāli rekonstruēta, ieguldot ap 1,5 miljonus eiro. Diemžēl aizsargsienu gan neuzcēla. Kandavas novada domei par tās trūkumu nācās uzklausīt lavīnu ar sūdzībām, tāpēc galu galā vietvara bija spiesta pieņemt lēmumu trasi aizvērt un dot tai zaļo gaismu tikai tad, ja šā objekta īpašnieks, SIA Braukšanas mācību centrs novērsīs troksni, kas sacensību un treniņu laikā krietni pārsniedza pieļautās normas. Viens no risinājumiem bija dzīvžoga vai aizsargsienas izveide, taču tas tā arī palicis nerealizēts, jo trases īpašniekiem nebija pārliecības par šāda soļa efektivitāti. Nebija arī tam nepieciešamo 200 000 eiro.

Tā nu gads pagājis, bet šis sporta objekts tā arī palicis kluss. Arī runāts par to tiek kā par nelaiķi, kurš palicis nelāgā piemiņā, – izvairīgi un nekonkrēti. Kartinga treneris un bijušais trases tehniskais direktors Hugo Jurševskis, izdzirdot par šo vietu, kļūst pavisam nerunīgs: tur vairs nestrādājot, par to neko nezinot, jo par to neesot nekādas informācijas. «Trase ir slēgta, un viss ir kluss. Šis posms manā dzīvē ir beidzies,» strupi teic H. Jurševskis.

Līdzīgi noskaņots ir kartinga entuziasts Ģirts Ļaudaks: šobrīd risinājuma nav. Nav arī tāda investora, kas spētu ieguldīt lielus līdzekļus trokšņu sienas izveidei. Patiesībā Latvijā vēl nekur nav tāda uzcelta, arī Eiropā reti kur tādas ir. Kad šī vieta varētu atgūt dzīvību – nevarot pateikt. Šovasar noteikti ne, bet – vai nākamgad, arī nav atbildams. Taču tā, ka būtu jāraksta nekrologs, arī neesot, jo trase tiek pieskatīta un vēl tiks meklētas kāda atbalsta iespējas, lai atjaunotu tās darbību.

Kandava ir vienīgā vieta, kuras trokšņu problēmas sasniegušas Latvijas Automobiļu federācijas ausis, apliecina tās pārstāvis Viesturs Saukāns. Tas gan parādot arī to, ka šis jautājums nav īsti sakārtots, jo nevienai no pusēm to nav bijis vajadzības to darīt un decibelu līmenis nav bijis jāmēra. Tas gan aktualizējies ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā. Pat tādā lielvalstī kā Lielbritānija iedzīvotāji sarosījušies un pieprasa risinājumu trokšņa novēršanai.

Jāteic, ka arī par Ķeguma Zelta zirga mototrasi pirms pāris gadiem 34 iedzīvotāji rakstījuši sūdzības uz domi, pieprasot novērst troksni, saceltos putekļus un sporta fanu klaiņošanu pa privātīpašumiem, norāda Ķeguma novada domes priekšsēdētājs Roberts Ozols, piebilstot, ka situāciju izdevies toreiz izdiskutēt, bet pilnībā risinājumu tajā visā rast ir grūti.



Latvijā

Dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” (RB) būves parlamentārās izmeklēšanas komisijas sarunas ar projektu pamatot nolīgtās firmas “Boston Consulting Group” (BCG) pārstāvjiem skaidri parādīja šī projekta bezjēdzību, ko komisijas dalībnieki pieņēma zināšanai bez nekādām pazīmēm, ka viņi šo secinājumu darīs zināmu viņu partijām un sabiedrībai savā vārdā.

Svarīgākais