Šogad Limbažu novada pašvaldības uzņēmums Namsaimnieks atzīmēja 25. dibināšanas gadskārtu, un jubilejas laiks sakrīt ar vadības maiņu – kopš šā gada 1. novembra uzņēmuma vadība uzticēta Ilzei Pastvai, kura līdz šim bijusi Limbažu pilsētas un pašvaldības īpašumu apsaimniekošanas nodaļas vadītāja.
Pirmrindnieki namu siltināšanā
Iepriekšējā darba pieredze ir labs pamats tagadējiem pienākumiem. Ilze Pastva teic: «Īpašumu apsaimniekošanas joma ir sarežģīta, jo pašos pamatos ir jāmainās iedzīvotāju izpratnei un sapratnei par dzīvokli - nav vairs, kur iet un kam sūdzēties, jo dzīvoklis ir īpašums un kā pret savu īpašumu ir arī jāattiecas. Galvenais ir visiem iedzīvotājiem - dzīvokļu īpašniekiem - rast kopēju valodu, vienoties un darīt. Mēs, kā namu apsaimniekotāji, pildām īpašnieku vēlmes, palīdzam sakārtot juridiskos un citus jautājumus, izdarām praktiskus darbus, bet lēmums ir jāpieņem pašiem iedzīvotājiem.»
Daudzdzīvokļu namu siltināšanas jomā limbažniekus var uzskatīt par pirmrindniekiem. Jau iepriekšējā ES plānošanas perioda laikā, kas siltināšanas projektus administrēja LIAA, Limbažos ar Namsaimnieka atbalstu ir nosiltinātas 30 mājas. Jaunajā plānošanas periodā ES finansējumu, kas tiek novirzīts ēku renovācijai, administrē Altum. Arī šajā programmā iedzīvotāju interese ir liela - dažādos attīstības posmos ir jau pieci daudzdzīvokļu māju siltināšanas projekti. Kā vislabākais piemērs ir Ozolaines ciems, kurā visas daudzdzīvokļu mājas jau ir renovētas. Uzņēmuma vadītāja piebilst: «Ēku siltināšana Latvijā zināmā mērā ir jauna lieta, tāpēc vēl arvien mums ir jāmācās, kā labāk un efektīvāk to izdarīt. Siltumnoturības ziņā jau tiek gūti gaidītie rezultāti, bet tagad lielāka uzmanība jāpievērš ventilēšanas sistēmām.»
Atgūst parādus un diferencē apsaimniekošanas maksu
Gan valsts līmenī, gan pašvaldībās, gan privātajās apsaimniekošanas kompānijās lēš, ka namu apsaimniekošana būtu daudz efektīvāka, ja katrai mājai būtu savs mājas vecākais. Cilvēks, kurš ir lietas kursā par mājas tehnisko stāvokli, sākot no izdegušas spuldzītes līdz ieplaisājušam jumta segumam, jo savlaicīgi veikts remonts vienmēr izmaksās mazāk nekā ielaists posts. Vienlaikus namu apsaimniekotāja un iedzīvotāju komunikācija un informācijas aprite norit daudz efektīvāk, ja dzīvokļu īpašniekiem vienmēr ir pieejams savs cilvēks, kurš zina visu par māju, par apsaimniekotāja aktivitātēm un vēlamajiem procesiem. Ilze Pastva: «Aicinu visus mūsu uzņēmuma apsaimniekošanā esošo māju dzīvokļu īpašniekus no sava vidus izvirzīt aktīvu un darboties gribošu cilvēku, kurš veiktu mājas vecākā funkcijas. Tas mums ir svarīgi un iedzīvotājiem izdevīgi. Valdes sēdē esam lēmuši, ka tajos namos, kuros ir māju vecākais, apsaimniekošanas maksa būs zemāka nekā tajos, kur šādas personas nav.»
Tāpat iedzīvotāji tiek aicināti reģistrēties uzņēmuma interneta vietnē namsaimnieks.eu, kur pieejama detalizēta informācija par konkrētās mājas tehnisko stāvokli, rēķiniem un citām aktuālām lietām. Pieeja informācijai ir tikai konkrētās mājas un dzīvokļa īpašniekiem. Savukārt informācija, kas attiecas uz kopējo uzņēmuma darbu un jaunākajām aktualitātēm, ir brīvi pieejama jebkuram lapas apmeklētājam.
Pēdējo trīs gadu laikā namu apsaimniekotājs aktivizējis parādu piedziņas procesus. Dzīvē ir realizēta parādnieku izlikšana no dzīvokļiem, kā arī uzsāktas tiesvedības. Aktīvais parādu piedziņas process devis labus rezultātus - cilvēki nāk un interesējas par iespējām pakāpeniski nomaksāt gadiem uzkrātos parādus. Vaicāta, vai parādnieku vārdi ir pieejami kopīpašniekiem, jo bieži vien kādas idejas realizācijai šķērslis ir viena vai divu dzīvokļu īpašnieku uzkrātais parāds, Ilze ir noraidoša: «Datu aizsardzības likums mums liedz publiskot šādas ziņas. Mēs varam runāt tikai par summu, nenosaucot parādnieku vārdā.»
Ziema ir gatavošanās laiks jaunajai sezonai, kad atsāksies ēku renovācijas un citu projektu realizācija.